Hej!
Jag undrar hur man vet när plutten inte behöver sova morgonluren? Han är drygt 4 månader. Jag är orolig att jag lägger honom som vanligt 08.45, men att han inte längre behöver den..... Än så länge behöver han ha den (han somnar oftast inom 5 min), men NÄR behöver han inte ha den? Jag vill ju undvika att lägga ett piggt barn som ligger och skriker just därför....
Mvh
Kristin
Hur vet man att ta bort morgonluren?
Hur vet man att ta bort morgonluren?
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hejsan
Än så länge behöver han den ett bra tag. Min Tjej blir snart 8 månader och hon sover fortfarande sin morgonlur klockan 9 så det löser sig nog med tiden. Det jag har börjat att göra nu när timmarna ska bli färre är att jag har kortat ner den lite och till slut försvinner den men inte ännu.
Hoppas att du får något annat klokt svar om hur du ska gå tillväga...
Lycka till!
Marie
Än så länge behöver han den ett bra tag. Min Tjej blir snart 8 månader och hon sover fortfarande sin morgonlur klockan 9 så det löser sig nog med tiden. Det jag har börjat att göra nu när timmarna ska bli färre är att jag har kortat ner den lite och till slut försvinner den men inte ännu.
Hoppas att du får något annat klokt svar om hur du ska gå tillväga...
Lycka till!
Marie
Mamma till Tova 22/4-04 och Vilmer 24/1-06
Tova började vi kura när hon var tre månader. Hon sover numera hela nätter, skönt!!!
Vilmer har vi ända från dag ett bara använt verktygen med och han sover precis som han ska, hela nätter!
Tova började vi kura när hon var tre månader. Hon sover numera hela nätter, skönt!!!
Vilmer har vi ända från dag ett bara använt verktygen med och han sover precis som han ska, hela nätter!
Hej Marie o tack för svar!
Hur ligger din plutts övriga dagslurar?
Min plutt sover
08.45-09.25 (cirka)
11.30-14 (måste faktiskt oftast väckas här..)
16-16.45
natti natt 19 (håller på att införa detta).
Skall man bara gå på "teorin" tror du, dvs "vid si och så ålder bör/ska de sova si och så länge" och bara ta bort helt enkelt? Hm... svårt...
Mvh
Kristin
Hur ligger din plutts övriga dagslurar?
Min plutt sover
08.45-09.25 (cirka)
11.30-14 (måste faktiskt oftast väckas här..)
16-16.45
natti natt 19 (håller på att införa detta).
Skall man bara gå på "teorin" tror du, dvs "vid si och så ålder bör/ska de sova si och så länge" och bara ta bort helt enkelt? Hm... svårt...
Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hej Kristin!
Våra barn är ju i princip jämnåriga. Jag tror att han fortfarande behöver sin morgonlur, min lilleman har jättesvårt att vara vaken längre än två timmar åt gången faktiskt, blir gnällig max och brukar faktiskt börja krokna redan efter 1,5 timme (men barn är ju olika förståss.
Vårt schema ser ut så här:
21-07.15 natt
07.30 frukost bröst x 2 + grötsmakis
byta, ligga själv när vi äter frukost, bädda sängar
9.30-12 sova ute (måste alltid väckas)
12 bröst x 2 + tillägg + matsmakis (tar jättelång tid alltihop)
byta, typ städa lite/arb vid datorn (=föräldraforumnöje, hihi)
14-16 sova
16 bröst x 2 + tillägg
byta, laga mat, annan soc delaktighet
18-18.45 sova (vaknar alltid EXAKT efter 45 min)
19 bröst x 2 + tillägg
ligga själv när vi äter om vi inte gjort det, bad eller nakenfis på filten,bus
20.30 tillägg
21 natt
Jag utnyttjar ofta marginalkvarten eftersom han är rätt trött av sig. Vi har ganska kort natt men vill ha det så för att han ska hinna träffa sin pappa alls, får väl se hur vi justerar det sen.
Jag tror att du ska behålla antalet sovpass ett bra tag till men minska längden på dem i takt med att sömnbehovet minskar. Enligt AW är det för 3-4mån 15,5 tim, 5-6mån 15 tim, 7-8mån 14,5 tim.
Våra barn är ju i princip jämnåriga. Jag tror att han fortfarande behöver sin morgonlur, min lilleman har jättesvårt att vara vaken längre än två timmar åt gången faktiskt, blir gnällig max och brukar faktiskt börja krokna redan efter 1,5 timme (men barn är ju olika förståss.
Vårt schema ser ut så här:
21-07.15 natt
07.30 frukost bröst x 2 + grötsmakis
byta, ligga själv när vi äter frukost, bädda sängar
9.30-12 sova ute (måste alltid väckas)
12 bröst x 2 + tillägg + matsmakis (tar jättelång tid alltihop)
byta, typ städa lite/arb vid datorn (=föräldraforumnöje, hihi)
14-16 sova
16 bröst x 2 + tillägg
byta, laga mat, annan soc delaktighet
18-18.45 sova (vaknar alltid EXAKT efter 45 min)
19 bröst x 2 + tillägg
ligga själv när vi äter om vi inte gjort det, bad eller nakenfis på filten,bus
20.30 tillägg
21 natt
Jag utnyttjar ofta marginalkvarten eftersom han är rätt trött av sig. Vi har ganska kort natt men vill ha det så för att han ska hinna träffa sin pappa alls, får väl se hur vi justerar det sen.
Jag tror att du ska behålla antalet sovpass ett bra tag till men minska längden på dem i takt med att sömnbehovet minskar. Enligt AW är det för 3-4mån 15,5 tim, 5-6mån 15 tim, 7-8mån 14,5 tim.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Intressant att jämföra scheman...
Vi bäddar också sängarna ihop...
!
Det här med att ni lägger honom senare än "vanligt" för att pappa skall få träffa skrutten är intressant.... Vi skall åka till Japan i januari då min sambo skall jobba där i 6 månader. Japanerna är kända för att jobba sent och det här oroar mig (och även lite min sambo). Samtidigt säger en svensk kille som jobbar på samma kontor att det är lite upp till en själv också.... Han ringde hem imorse och berättade då att de flesta börjar jobba mellan 08.30-10 (!). Hm...vi får se hur det blir med det. Jag hade ju en tanke att vi skulle ändra på juniors läggningstid just för att pappa skall hinna träffa sonen, men å andra sidan kanske det är bättre om min sambo försöker att klara av jobbet inom "normal" arbetstid....Fast det är ju mycket kultur bakom det där så han kan kanske inte bara dra bara för att han har varit där sedan 08.00.......... Dessutom vill vi ju att plutten skall sova 19 när vi kommer hem i juli så........
Nej, nu skall plutten få på sig en blöja (älskar att luftas - han jollrar järnet
) och sedan är det snart dax för promenad och långluren.
Återkommer!
Kram
Kristin
Vi bäddar också sängarna ihop...
Det här med att ni lägger honom senare än "vanligt" för att pappa skall få träffa skrutten är intressant.... Vi skall åka till Japan i januari då min sambo skall jobba där i 6 månader. Japanerna är kända för att jobba sent och det här oroar mig (och även lite min sambo). Samtidigt säger en svensk kille som jobbar på samma kontor att det är lite upp till en själv också.... Han ringde hem imorse och berättade då att de flesta börjar jobba mellan 08.30-10 (!). Hm...vi får se hur det blir med det. Jag hade ju en tanke att vi skulle ändra på juniors läggningstid just för att pappa skall hinna träffa sonen, men å andra sidan kanske det är bättre om min sambo försöker att klara av jobbet inom "normal" arbetstid....Fast det är ju mycket kultur bakom det där så han kan kanske inte bara dra bara för att han har varit där sedan 08.00.......... Dessutom vill vi ju att plutten skall sova 19 när vi kommer hem i juli så........
Nej, nu skall plutten få på sig en blöja (älskar att luftas - han jollrar järnet
Återkommer!
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Min lilla Tova sover:
9-10
13-14.30
16.30-16.50
Har precis börjat korta ner morgon luren eftersom hon börjat sova längre på mornarna
helt underbart och hon är gladare nu när hon väl börjat göra det så det känns bra.
Hoppas att du hittar något som passar er!
Marie
9-10
13-14.30
16.30-16.50
Har precis börjat korta ner morgon luren eftersom hon börjat sova längre på mornarna
Hoppas att du hittar något som passar er!
Marie
Mamma till Tova 22/4-04 och Vilmer 24/1-06