I natt ville jag bara ta på mig skorna och dra ivä

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ambra

I natt ville jag bara ta på mig skorna och dra ivä

Inlägg av ambra »

Vi har kommit in i något jobbigt igen. Under några kvällar och nätter har lillen (2 mån, 3 veckor) börjat balla ur helt och jag fattar inte vad det är som är tokigt. :(

Förr har han somnat själv i sin säng vid läggdags - nu blir han jättearg/ledsen och gråter tills han hulkar... Jag har fått ta upp honom ur sängen och lägga över honom i vagnen och vagna honom lugn (då jag inte fixar buffningen). Det fungerar ju, men det känns inte roligt att han skall somna med ledsamheter som sista minne av dagen. Han är också fulltankad innan läggdags vill jag tillägga.

Under natten ( inatt mellan 00 och 1.15) och tidiga morgonen (vargtimman) vaknar han också upp för att inte kunna somna om på egen hand - alltså får jag vagna. Detta har inte behövts förr, vad är det som händer :?:

Han blir ju snart 3 månader så jag ska ge mig på att korta ner ena dagsluren med en halvtimme, men räcker det :?: För övrigt är han socialt delaktig så mycket som möjligt, jag försöker ha annat för mig, så allt inte hela tiden kretsar kring honom, vi umgås och skrattar... Vad är det jag inte ser :?:

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Bästa ambra,
då vår lilleman var tre månader hamnade vi också i en krångel-fråge-cirkel :?. Vi fick en massa goda råd här på forumet, både av Anna och andra hjälpsamma typer. Här är några av de goda råden:
- Vagna mycket kort och brutalt, 2-3 drag
- Försök att inte förstora upp saken utan se det som något övergående
- Ha svalt i rummet
Vi löste inte saken på en natt, utan det tog några modiga kvällar innan vi kom på rätt spår igen. Vi gav lillen ersättning med några skedar majsvälling som nattslurk för att han säkert skulle vara proppmätt :!:

Om du vill ha tips på scheman, kan du ju kolla lille Ludvig, 3,5 mån (vår storkille) :oops: under rubriken Så här kan det gå till.

Lycka till!
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack Pia Pojkmamma! Precis så! :D
ambra

Inlägg av ambra »

Tack för peppningen :!:

Under denna övergående period, som jag nu bestämt mig för att kalla den, lägger jag lillen i vagnen inför natten, så att jag kan vagna direkt vid behov. Igår kväll, behövdes bara några få drag med vagnen för att frågorna skulle lägga sig inför godnattet. Under natten vaknande han till igen, något senare än natt nummer ett, men somnade om mycket snabbare efter ett kortare tags vagnande, sedan sov han tills det var dags för nattmål och sedan vidare till morgon kl 07.

Svalt och skönt hade vi det i sovrummet också :!: Den ömme fadern muttrade något om att det var dags att inköpa flanellpyjamas... 8-[

Tack igen :!: :)

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppen! Bra uttänkt och agerat! :D
ambra

Inlägg av ambra »

I natt gick det hur bra som helst :!: Lillen somnade också helt själv inför natten, utan vagning, så duktigt :!: Inget uppvaknande under natten heller. =D>

Istället var det nu jag som låg vaken flera timmar, igen, och tittade på klockan och väntade och väntade på att han ville ha nattmål. Varför blir det så, att man inte sover då det äntligen ges tillfälle :?: Jag liksom väntar på att nattmålet ska bli överstökat så att det s a s blir lönt för mig att somna om... Det blir inte många timmars nattsömn för mig då, nu när han börjar förlänga natten på egen hand. :roll:

Hoppas nu att denna, några nätter långa frågestund, är över för denna gång. Det är dock såååå skönt att lillen får sova gott.

Inlägg av Gäst »

:D Du ser - det du gör ger resultat! :D
ambra

Inlägg av ambra »

Vår duktiga lille kille verkar ha kommit över sin frågestund, vågar jag hoppas på det :?: :!: I går kväll somnade han åter igen helt själv, utan att ställa någon fråga. Hade precis läst ett svar AW gett en mamma i liknande situation som min att försöka fylla på med en slurk extra inför natten och tänkte att det skadar ju inte att försöka - och minsann - gick inte det hur fint som helst, inte storbjuden alls :!:

Under natten vaknade han inte heller förrän kl 04 för nattmål och sov vidare till morgon. Är han inte duktig, så säg :!: =D> Tänkte i natt lägga honom i spjälsängen igen, eller är det lite förhastat :?:

Inlägg av ambra »

Nehej... jag var visst för snabb på att ta ut vinsten... Något hände igår igen. När det var dags för nattslurk var han jätteorolig och fick knappt i sig någonting :?: Sedan väldigt arg och ledsen :cry: vid läggdags, jag fick vagna i omgångar i ca en kvart innan han somnade...

Under natten var det också oroligt - några uppvak varav ett par krävde vagning. Ska vi aldrig komma över det här :?: Jag tappar hoppet, märker jag, när det strular så här. Jag vill våga lägga honom i spjälsängen på nätterna igen, men den går ju inte att vagna direkt.

He he... varför inte skruva på hjul på spjälsängens ben :) jag skulle lätt stå och slita med den tunga sängen om det fungerade :!: :wink: Inte så kul för grannarna kanske...

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte bryta samman nu :roll: och inte förlora tålamodet :roll: Din uppgift är att lugna honom, om och när det behövs, och det kan du ju. Pris och beröm :lol:

Kör på med vagnen så länge du tycker. Om bara ett par veckor kan du börja med ramsan (läs på i Verktygslådan :!: ) och då kan du bokstavligen dra dig tillbaka alltmer.

Har man ätit extra mycket ena kvällen kan det bli mindre andra - ingenting konstigt i det. Envisas, för nog behöver han tankas lite extra :!: Men Rom byggdes inte på en dag. Det vet alla som t ex försökt banta :lol: :lol: :lol:

Och njut lilla barnet. Ju mer ni skrattar, desto bättre sover ni bägge två :wink: :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Har det precis som du Ambra. :cry: Vår Hanna är snart 3 månader och vi genom lider precis det du gör nu!!! Jag läser dina inlägg och svar och lär... :? :!:
ambra

Inlägg av ambra »

I går gick kvällen och natten helt fantastiskt bra :!: Bara att hoppas på att det håller i sig. Jag märker att jag själv är coolare då han läggs i vagnen för att sova natt, då vet jag ju hur jag lätt kan få honom att komma till ro om det skulle behövas, så jag låter nog honom ligga där ett tag till :!: Jag är inte så bra på det där med buffning tyvärr...

Åh, jag längtar tills vi kan börja med ramsan :!: Jag har redan börjat träna in den :!: :D Spännande med något nytt :!: Har ju läst lite om andras ramsande men känt att det inte gäller oss ännu, men snart är vi där :!:

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"