Tjejen är nu lite över 2 mån och
Nu har vi kört med spikat shema i 15 dagar. Innan körde vi med standardmodellen men inte helt fullt ut..
Nu ser shemat ut på följande sätt.
Vaken 06.00-07.30
Sova 07.30-09.30
Vaken 09.30-11.30
Sova 11.30-14.00
Vaken 14.00-15.30
Sova 15.30-18.00
Vaken 18-00-20.00
Sova 20.00-21.30
Vaken 21.30-22.00
Natt 22.00-06.00
Då hon är vaken proppar jag henne full med mat men innom en timme. Vakenpassen innehåller också social delaktighet, umgänge, mys och på morgonen har vi infört ensamlek. Dagtid sover hon ute i vagnen på rygg och nattetid i egen säng på mage. Hon somnar ofta mycket bra. Till natten somnar hon på några sekunder och dagtid tar det någon minut.
På dagen vaknar hon ofta till en gång under sovpasset. Hon skriker direkt upp sig men lugnar sig när jag vagnar. Oftast somnar hon om fort igen.
På nätterna vaknar hon fortfarande ofta runt 2-tiden och runt 4-tiden. Ibland är hon mycket arg och har svårt att somna om. Vi buffar då det verkar nödvändigt men väldigt kort.
Till mina frågor:
1. Är det vanligt att det tar så här länge innan hon sover en hel natt utan att vi måste buffa. (Nu buffar vi ungefär 2-5ggr/natt) Gör vi något fel?
2. Kan jag göra något för att hon skall sova bättre dagtid? Nu vaknar hon vanligtvis upp en till två gånger och gråter. Hon tystnar fort när jag vagnar men jag skulle ju helst se att hon sover hela passet utan att vakna.
3. Ofta blir hon trött under den sista halvtimmen under hennes vakenpass. Hon sover ju ca 17h per dygn så jag kan ju inte korta av vakenpassen! Det känns jobbigt att hon blir så trött. Tips?
4. Ge gärna synpunkter på schemat
Vore mycket tacksam för svar! Känner att jag behöver lite inspiration.
kram!
Ellen