Börjat kura en 4-månaders prins

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Prinsmamman

Börjat kura en 4-månaders prins

Inlägg av Prinsmamman »

Hej hej.. några rader från en mamma med vargar i släptåg. Min sambo får därför sköta första delen av kuren, han började igår. Jag fattar inte varför jag är så nervös! Försöker verkligen odla den där attityden av självklarhet och förhoppningsvis känns det bättre snart. I natt var alltså första natten på kuren och det gick hyfsat. Nu till några frågor:

1. Det här med dagslurarna - förut har han sovit två 1, 5 timmes pass och ett 45 minuters-pass. Det har funkat bra, men nu ser jag att det blir 15 minuter för mycket om han sen ska sova 12 timmar per natt (19-07). Förslag? Jag tycker att pass nummer två, som är kring 12, är lägligt eftersom även storebror sover middag då.

2. När kan man flytta in lillen i storebrors rum? Storebror är en livlig krabat med enormt hög röst. Han har för vana att söva sig själv med sånger och ramsor i upp emot 30 minuter ( i värsta fall). Är rädd för att han kommer att väcka lillen. Storebror är inte kurad.

Tacksam för tips!
Mamma till tv? pojkar f?dda januari -03 och juni -05.
Love

Inlägg av Love »

Hej Prins-mamman!
Härligt att ni tar tag i detta med sömnen. Vi hejar på dig i ditt odlande av attityden. Den behövs!

1. Hur ser ert schema ut idag? Oftast är det naturligt för barnen att sova i 1,5 tim. resp. 45 min. Kanske bättre att ha natt i 11,75 tim (typ från 19.15 till 07 exempelvis) istället för att bara köra 30 min-lur.

2. Hur gammal är storebror? Ta ett snack med hm om hur spännande det ska bli att få sova med lillebror (när han är kurad och klar och ni känner att runinerna sitter) och att det är viktigt sjunga tyst så att lillebror kan sova.

Glöm inte att skriva här och berätta hur det går!

Lycka till!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Love :D

Attityden av självklarhet är inte bara en fråga om beslutsamhet. Man måste också fatta och förstå att detta att få sova - det är en ynnest för barnet, en nåd att stilla bejda om, en lika stor förmån som det vore för en själv att kunna njuta goda, sammanhängande, tillräckligt långa nätter.

Var alltså inte nervös :!: Inse att du gör något gott för ditt lilla barn, precis som för dig själv och er alla. Och det för Livet :lol:

1. Behåll det lägliga passet och justera resten, så som du möjligen inser - som lilla barnet "talar om" för dig - kan behövas.

2. En sak i taget. Det där ordnar sig, tro mig. Men först ska sömnen "sitta" :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Prinsmamman

Dagslurar, vargtimmen och problem med ramsan.

Inlägg av Prinsmamman »

Tack så mycket för era svar, jag behöver verkligen lite uppmuntran känner jag!

Vi får inte till det riktigt - ännu. Mest är det dagslurarna som strular, och jag har förstått att det kan vara lite si och så med dem i början. Han somnar när han ska (ca 19) och sover sen bra ända fram till vargtimman. Kring femsnåret börjar det bli hallabaloo i spjälsängen och det kan hålla på i över en timme. I värsta fall till och från ända tills han ska vakna (07) :shock: . Blir det bättre när dagslurarna sitter bättre? Jag trodde det skulle bli bra bara vi blev av med nappen och han fick sova på mage, men inte ännu alltså.

Så här ser det ut just nu:
07.00 Upp och äta (jag ammar inte, utan han får ersättning).
08.30-10.00 Sova
10.15 Äta
11.30-13.00 Sova
13.15 Äta
15.30-16.15 Sova
16.30 Äta
18.30 Äta
19.00 Sova

Ser ju bra ut, på papperet. Problemet är att han inte sover 45 minuter på eftermiddagen, utan vaknar efter prick 30. Och det går inte att få honom att somna om. Sen håller han sig förvisso vaken tills det är dags att nanna för natten, men då är han så trött att han nästan tuppar av istället (han får dock ändå i sig maten. Ibland lämnar han lite). Att lägga honom på kvällen är därför ingen match än så länge (det var det inte innan heller). Min sambo menar att han är för trött och att det är därför det strular så dant under vargtimman och fram tills han ska upp. Kan det stämma?

Och som ni ser äter han fem gånger, och han äter ca 200 ml varje mål. Äter han för ofta? Han är en glupsk liten man som snart ska få börja med fast föda.

Idag hände en ny sak. Prinsen vaknade kl. 12.35, alltså efter att bara ha sovit i drygt en timme. Och jag kunde inte få honom att somna om! Jag hade bestämt mig för att inte ge upp och jag gjorde allt jag kunde. Inte ens buffning funkade, och då gillar han ändå att buffas. Efter nästan 30 minuter tog jag upp honom :oops: , han var helt hysterisk och jag kände mig så illa tvungen. Gjorde iordning ersättningen och han åt som om han aldrig fått mat förut. Han var tydligen väldigt hungrig, även om det kanske inte var därför vaknade från första början. Däremot tror jag det var därför han inte kunde somna om, han upptäckte väl att han var hungrig. Ramsan verkar inte bita på honom ännu och nu har det gått fem dagar! Börjar bli orolig för att vi gör fel på något sätt. När jag ramsar vaknar han liksom till och det känns faktiskt mer som att jag stör än lugnar. Tips?

Han blir ockå väldigt arg när jag vänder hans huvud och det är lite lustigt att han så fort han somnar vänder huvudet åt andra hållet!
Vi tänker inte ge upp, men man börjar bli lite modfälld...
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Hej!!
Tänkte bara säga att vi har precis samma schema som du förutom att vår dagslur är kl 12-13.30. Emma vaknar också fortfarande på dagarna och ibland är hon S**targ men jag brukar låta henne vara ifred och lösa det själv så länge hon bara är arg.
Idag somnade hon för första gången utan att skrika argt vid läggning, någon fråga men sen var det lugnt. Hon har hittills vaknat 2 gånger men somnat om av sig själv båda gångerna efter att hon varit lite förbannad och jag har ramsat. Vagnade en gång!

Vad jag vill säga är bara, GE INTE UPP!!!! Det är drygt en vecka sen vi tog bort nappen för Emma och nu märker jag skillnaden på dagen först så ta det lugnt, det blir bättre.
Förstår dock din frustration, känt samma sak MÅNGA gånger men Mammut Maria och många andra har kickat mig i rumpan så jag har förstått att det ska vara så här ett tag tills hon har vant sig

Kämpa på nu :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Prinsmamman

Mycket jobbig dag... suck.

Inlägg av Prinsmamman »

Tack Tessan, skönt att höra att det blir bättre. Hur länge sen är det ni började kura? Idag har det varit värsta dagen hittills. Det krånglar bara mer och mer med dagslurarna, jag förstår inte varför! Det funkade bättre innan vi började med kuren - hör det till att det blir så här rörigt? Han har varit svårsövd varenda lur idag och han har vaknat minst två gånger innan han sovit klart. Och han gråter och gråter. Så fort jag lägger ner honom i sängen börjar han gråta och mitt hjärta är på väg att brista.. Till slut har han ju somnat (efter många om och men), men bara för att vakna efter en stund. Jag kan inte hjälpa det, men det är något som känns fel, det känns som om han lider och undrar vad fan vi håller på med. Och jag begriper inte var felet sitter ännu, snart blir jag tokig!

Nåja, vi kämpar vidare.
Prinsmamman

Glömde

Inlägg av Prinsmamman »

Kom på några saker jag glömde nämna förut: Vi har bara kört buffning, ingen vagning alltså. Eller jo, innan kuren, och då utomhus om han skulle sova och var övertrött. Men vi har ingen vagn i lägenheten eftersom jag fick för mig att jag skulle fastna i "vagningsträsket". Nu har vi istället fastnat i "buffningsträsket" vilket inte är ett dugg bättre... herregud. Men han somnar verkligen inte utan buffning (förutom på kvällen när han är supertrött). Och ramsan tar inte alls! Så här säger vi: "Godnatt Ville, sov så gott". Och på dagen säger vi "Godmiddag Ville, sov så gott". Är ramsan för kort månne? (Någon kanske tycker det låter märkligt att säga godmiddag då det egentligen är en hälsningsfras, men nu blev det så och det känns ju inte som rätt läge att ta bort det..).

Och han gillar inte när jag solfjädrar, tvärtom så vaknar han till (om han varit på väg att somna) och blir förbaskad. För sambon funkar det ibland, men absolut inte varje gång. Det var väl allt jag hade på hjärtat för ikväll.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"