Lillebror 5mån - SM från start - vad händer nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Popcorn! :D

Grattis till hela natten! :thumbsup:

En anmärkning bara:
Popcorn skrev:han var inte upprörd, men samtidigt tänkte jag sedan på vad jag läst AW skrivit till någon "en timme ska han inte ligga vaken, man ska kunna få dem att somna med verktygen" ungefär så.

:idea: Jag tror att Anna menar att han inte ska vara ledsen, eller ligga och skrika i en timme. Hon brukar vara ganska flitig med att påpeka att vi inte kan sova ÅT våra barn, vi kan bara göra det möjligt för dem att sova. Om du förstår? :wink: Alltså, om du ramsar så har du gjort klart för honom att du är där, allt är under kontroll och att han KAN sova lugnt. Eller hur? Om han sedan väljer att sova eller att ligga och leka med sina tår i en timme, är upp till honom själv. 8) Så länge han inte blir ledsen, för då är det läge att ge besked (medelst ramsa eller buff/solfjäder) igen.

Så det hela handlar egentligen, bara, hela tiden, om att lyssna :!: Vad vill han :?:

PS Hoppas att stackars öronbarnet mår bättre idag! :cry:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Tack Kalaskakan o Chokladkaninen!
Lillebror har varit så duktig senaste tre nätterna o sovit, han har vaknat till lite runt 6-tiden men tystnar av ramsan :D !

Men idag har han tyvärr fått feber o näsan börjat rinna, så han har nog smittats av Storebror :( , hoppas inte det går upp till öronen....
Ska motvilligt erkännas att jag är lite orolig för hur natten ska gå...men sova behöver man ju ännu mera när man är sjuk.

Vi kör på och är så tacksamma för att AW finns och detta suveräna forum :heart:
Storebror 061118
Lillebror 090426
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Chokladkaninen, tack även för din förklaring, jag tror jag är med på vad du menar om han ligger vaken. Ska enbart buffa/solfjädra vid kris o ledsenhet, annars 8) ......lättare sagt än gjort :wink:
Storebror 061118
Lillebror 090426
chokladkaninen

Hej popcorn! :D

Grattis till fina dig och fina lillebror för de finfina nätterna! =D> :sleep: :thumbsup:
Popcorn skrev:...men sova behöver man ju ännu mera när man är sjuk.

Du har så rätt, så samla Attityden, flaggan i topp och kör på; han behöver sova när han är sjuk. :idea: En skål med kokande vatten, hackad lök och timjan i hans rum kan hjälpa honom ifall han är täppt och hostig.

Jag brukar låta mina barn marginalkvarta på dagslurarna om de vill när de är förkylda, de blir ju ofta lite tröttare då och det är ett enkelt sätt att ge dem lite extra sömn utan att strula till schemat. :wink:
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Båda barnen har nu förmodligen influensa, ialla fall Storebror, fortfarande hög feber, snorig, hostig. Och lillebror detsamma...

Tack för tipset om vatten,lök,timjan! En skål står nu i varje sovrum (eftersom lillebror sover hos oss fortfarande kanske vi kan få lite i förebyggande syfte :lol: ).

Kram!
Storebror 061118
Lillebror 090426
chokladkaninen

Stackars små vännerna! :cry: Hoppas de kryar på sig snart! :heart:

Ta en titt på forumet Barnakropp här intill, där finns många husmorstips att lära. :idea:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"