Öroninflammation!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaKullberg

Öroninflammation!

Inlägg av AnnaKullberg »

Hej!
Vi är inne på kurens femte dag och allt går som Anna beskriver i boken i stort sett.. Han sover jättefint på nätterna, dagslurarna krånglar som sjutton (som tidigare gick jättebra) han har blivit jätteförkyld och har fått fina rosor på kinderna!

Gällande dagslurarna får vi väl bara kämpa på och läsa boken igen och igen.. Känns dock som vi fastnat lite i buffningen för han skriker upp sig snabbt på dagarna. Ska man köra skratt och bus innan dagslurarna också?

Min viktigaste fråga rör dock förkylningen. Han har precis varit sjuk i öroninflammation och fick då kåvepenin i en vecka. Läkaren sa då att det är viktigt att vi när han blir förkyld nästa gång kör med näsdroppar och gärna har honom sittande i bilens babyskydd. Något som inte går längre alltså eftersom han nu är kurad magsovare. Är det tillräckligt att vi lägger några böcker under spjälsängens huvudända tro? Vill inte att öronont ska förstöra det som nu känns så bra!

Tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar

Anna, stolt mamma till Elsa född 0711 & Lowe född 0905
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har alltid höjt huvudändan i sängen (ganska mycket), och "slangat" rent ofta. Slarva inte med det, utan använd rejält med rennässans, näsdroppar och Näsfrida. Edvard har haft öroninflammation ändå, men jag tror att det är mer läkande med hel sömn än med 2-timmarspass i bilbarnstol. (Ett råd som kanske fungerar för tremånaders, men inte för större barn, oavsett sovläge. :? )

I övrigt gangnar ju alltid skratt och bus, såklart! :D

I övrigt har faktiskt inte Eds öroninflammationer påverkat hans stensäkra sömn i stort sett alls. Dagtid, vaken, har det varit ett elände dock. Ipren ger bättre resultat än alvedon, är mitt bästa öronmammetips. :wink:
AnnaKullberg

Inlägg av AnnaKullberg »

Tack för snabbt svar! Då fortsätter vi som vi gör och hoppas det inte går upp till öronen denna gång! Bara för att jag skrev att vi har strul med dagslurarna somnade han på två minuter och sov 1,5 timme utan minsta knyst :D

En annan fråga, vi måste nog skjuta på första dagsluren då han verkar bajsa nästan varje gång vid läggdags och det blir då stressigt och ibland förskjutet. Kan vi flytta bara en kvart framåt imorgon dag sex och sen hålla oss till den nya tiden? En kvart hit och dit spelar väl ingen större roll va?

En sista fråga också. Vi tänkte att lillebror ska flytta in till storasyster när han är färdigkurad. Hon är två precis och sover nu cirka 11 timmar per natt och 2 timmar mitt på dagen. Jag vill ha dem på samma tider för enkelhetens skull. Är 12 timmars natt och 1,5 timme mitt på dagen lagom för en 2-åring? Skulle passa perfekt med hans tider nämligen.

Många frågor, svara den som har tid!
Med vänliga hälsningar

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Om ni absolut vill ha den nya tiden och det bara handlar om en kvart så tycker jag att ni kan byta nu med en gång. :wink:

Vår 2-åring har precis kortat ner sin 1,5 tim till 45 min och har 12 tim natt. Du kan ju korta natten eller bara ta upp henne tidigare (efter 45) än lillebror om hon inte sover 1,5 tim på dagen.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
AnnaKullberg

Inlägg av AnnaKullberg »

Tack för svar :)
Med vänliga hälsningar

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag har inte mycket mer att komma med men vill hälsa dig välkommen :wink: :lol:
AnnaKullberg skrev: En kvart hit och dit spelar väl ingen större roll va?
Kallas marginalkvart :thumbsup:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"