I och med att vår dotter blev 8 mnd har sömnen strulat lite. I natt var hon vaken i 2 h och min sambo gick tillslut in och buffade.
Ramsan som vi tyckte satt sig, äntligen, är verkningslös när hon blir så här. Försöker ramsa när hon är lugn, men hon blir bara argare och argare igen. Att vara helt tyst funkar inte heller. Jobbar stenhårt med attityden och ligger och drar mantrat i mitt huvud: "På natten händer ingenting utan att man sover som grisar". Tyvärr tycks inte vår dotter riktigt tycka likadant.
Har funderat på minikur, men det strular inte tillräckligt mycket för det heller känns det som. Ungefär varannan eller var tredje dag är det någon av sömntillfällena som strular. Det känns också som hon är mer ledsen än arg. I natt vaknade vi av att hon grät tillexempel. Är det 8 mnd ångesten som spökar och hur går man tillväga för att bäst lösa detta?
Schema:
7:30 upp och hoppa
7:30 välling
9:30 -10:15 fm lur
10:15 mellis
12:30 Lunch
13:00- 14:30 Sova
16:00 mat
19:00 välling
19:30 sova
Vi är hårda med tider och hon äter som en häst. Vi är mkt ute och hon klarar att leka själv och är ofta med när vi lagar mat etc. Hon sover i eget rum och det är riktigt mörkt därinne. Gör vi fruktansvärt fel som går in och buffar när dte blir så här? Är det att jobba in ramsan ännu mer som är grejen? Känner mig lite förvirrad, för dom ska ju inte skrika och vara ledsna, men det är ju det hon är. Är det för att vi buffar? Mkt frågor, men jag behöver mest av allt lite stöd.
Och så blev hon 8 månader...
Hej och välkommen är du! 
Jag svarar lite kort innan väckning här.
Det kan mycket väl vara ångesten som slagit sina klor i henne. Då kan varje moment i schemat och vardagen ifrågasättas, som sig bör då man helt plötsligt upptäcker att man är en egen individ. Man måste kolla om föräldrarna vet vad dom pysslar med helt enkelt.
Läs mer om ångesten i BB och ha de yttre faktorerna och tillvaron så stabil som det bara går. Gör inga vargar av vanliga frågor, påminn under natten om att "det är natt och vi alla skall sova så gott" i ramsa och avvakta sedan. Blir det KRIS, och då menar vi KRIS, tillämpa då något verktyg. Ramsa eller verktyga inte ett lugnt barn.
Ge förutsättningarna att sova, det är inte hela världen om hon inte sover varje minut. Lita på henne, hon kanske går igenom något jobbigt just nu och behöver lite utrymme. Vem har inte vakenstunder när det är hektiska tider?
Var stabil, lugn och trygg - det behöver hon nu.
Måste vecka, men kikar in igen.
Lycka till! :thumbsup:
Jag svarar lite kort innan väckning här.
Det kan mycket väl vara ångesten som slagit sina klor i henne. Då kan varje moment i schemat och vardagen ifrågasättas, som sig bör då man helt plötsligt upptäcker att man är en egen individ. Man måste kolla om föräldrarna vet vad dom pysslar med helt enkelt.
Läs mer om ångesten i BB och ha de yttre faktorerna och tillvaron så stabil som det bara går. Gör inga vargar av vanliga frågor, påminn under natten om att "det är natt och vi alla skall sova så gott" i ramsa och avvakta sedan. Blir det KRIS, och då menar vi KRIS, tillämpa då något verktyg. Ramsa eller verktyga inte ett lugnt barn.
Ge förutsättningarna att sova, det är inte hela världen om hon inte sover varje minut. Lita på henne, hon kanske går igenom något jobbigt just nu och behöver lite utrymme. Vem har inte vakenstunder när det är hektiska tider?
Var stabil, lugn och trygg - det behöver hon nu.
Måste vecka, men kikar in igen.
Lycka till! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Hej igen
I går tog det 50 min innan hon somnade. Efter ca 30 började hon lugna sig och iallafall lyssna på ramsan igen och sen sov hon som sagt efter ytterligare 20 min. Hon var arg som ett bi och inte ledsen. Men det är ju väldigt jobbigt ändå tycker jag när det blir så där. Men jag hade bestämt mig innan för att inte buffa utan visa att jag är där med ramsan och lita på att hon kunde själv. Och tillslut gick det ju bra och vi hörde inte ett enda pip på hela natten. Annars kan hon låta på natten och somna om själv, men i natt INGENTING och lurarna idag har gått bra.
Det dumma är att vi håller på och ska flytta snart, så det kommer bli förändring, men hon brukar ju klara det bra annars så vi får bara var extra trygga, stabila och se till att allt annat är som vanligt så långt det är möjligt ändå antar jag.
Blir spännande att se hur det går ikväll men förhoppningsvis har vi "ridit ut stormen" igår.
I går tog det 50 min innan hon somnade. Efter ca 30 började hon lugna sig och iallafall lyssna på ramsan igen och sen sov hon som sagt efter ytterligare 20 min. Hon var arg som ett bi och inte ledsen. Men det är ju väldigt jobbigt ändå tycker jag när det blir så där. Men jag hade bestämt mig innan för att inte buffa utan visa att jag är där med ramsan och lita på att hon kunde själv. Och tillslut gick det ju bra och vi hörde inte ett enda pip på hela natten. Annars kan hon låta på natten och somna om själv, men i natt INGENTING och lurarna idag har gått bra.
Det dumma är att vi håller på och ska flytta snart, så det kommer bli förändring, men hon brukar ju klara det bra annars så vi får bara var extra trygga, stabila och se till att allt annat är som vanligt så långt det är möjligt ändå antar jag.
Blir spännande att se hur det går ikväll men förhoppningsvis har vi "ridit ut stormen" igår.