Hjälp! Mitt i kurning av "Lillan" 6 månader..!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tessilago

Hjälp! Mitt i kurning av "Lillan" 6 månader..!

Inlägg av Tessilago »

Hej!

Vi är på 5e dagen i kurningen av "Lillan" snart 6 månader, och det mesta går bra men jag skulle behöva litet råd och hjälp..så här ser schemat ut:

07.00 God morgon
08.00 Frukost
09.00 - 10.30 Sova (1.5h) spjälsäng
12.00 Lunch
13.00 - 14.30 Sova (1.5h) ute i vagn
15.00 Mellanmål
16.30-18.00 Sova (1.5h) spjälsäng
18.45 Middag
20.00 Nattslurk
20.30 Sova God natt!

Natten till i dag sov "Lillan" från 20.30 till 05.45 - då jag fick göra 1a ramsan! Fantastiskt!! :-) Sedan fick jag och min sambo ramsa några gånger fram till 06.40 då hon somnade om och vi fick gå in och väcka henne kl 7.00.
Det som krånglar för oss är dagslurarna:
-den första på förmiddagen går oftast mycket bra, somnar själv utan problem och jag får oftast gå in och väcka henne..-den andra i vagnen brukar gå bra, hon somnar oftast själv utan problem och sover tiden ut, idag så vaknade hon dock efter 45min och jag fick ramsa i ca 25 min tills hon slutligen somnade om och jag fick väcka henne när det var dags att vakna. -den tredje kl 16.30 är alltid svårast, idag somnade hon utan mindre protester men vaknade efter 45 min och var riktigt arg och ledsen...min sambo som är den "starkare" av oss ramsade åtskilliga gånger samt solfjädern (inget buffande - det har vi slutat med) men vi fick inte henne lugn..jag orkade inte höra henne så ledsen - så vi tog upp henne då det var 20 min kvar av sov tiden....:-(
Vi följer schemat strikt och jag tycker vi gör allt efter boken...Behöver vi ändra schemat? Ska hon få sova längre på fm och kortare på em då det strular? Jätte tacksam för litet hjälp och några goda råd!!!

[/list]
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Underbart att Lillan får sova så skönt!

10,5 tim natt är dock ingen hel natt - anser små barn :P Det är 11, 11,5 eller 12 tim som gäller.

Simsalabim-lösningen är alltså att lägga henne tidigare på kvällen. Kl 19.45 skulle jag föreslå för Lillan - då kunde ni få ihop exakt 15 tim sömn / dygn med de dagslurar hon föreslår \:D/

Natt 11 tim 15 min
Fm-lur 1,5 tim
Middagslur 1,5 tim
Em-lur 45 min

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessilago

Inlägg av Tessilago »

Tusen tack för dina goda råd och så snabb respons!! :-) Det ska vi ändra på med start redan i dag!

(I natt vaknade lillan kl 01.00 och var upprörd fram till 02.00, vi ramsade och fick lägga henne till rätta och tills slut blev hon lugn) Sov sedan själv fram till 07.00 då vi väckte henne - hon vaknade dock själv några gånger men lyckades somna om själv)

Vi jobbar på trots att jag blivit förkyld och att nu också "lillan" blivit snuvig.!

Tack också för en jätte bra sida och ett bra forum!

Hälsningar!
Therese, mamma till "Lillan" född 20090507, kurstart 20091027
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ser underbart bra ut :wink: :lol:

Tack för dina varma ord :heart:

Tessilago

Inlägg av Tessilago »

Hej igen,

Nu är vi inne på dag 10, kvällarna och nätterna tycker vi går bra. Vi har ändrat på schemat så som föreslogs och har gått efter det denna veckan. Trots det, så strular de två eftermiddags lurarna.

På kvällen somnar Lillan vid 21.15, brukar vakna till och protestera litet vid 21.00 men somnar sedan om efter litet ramsande. Sedan har hon sovit till runt 03.30/04.30, vi ramsar och hon somnar om. Vaknar oftast vid 06.30 och pratar ett tag - vi går in och gör god morgon kl 07.00 :-D

Luren vid 13.00 är svår - hon somnar oftast själv efter några små protester, (ibland inga protester) sover sedan ca 40-45 min för att sedan vakna och inte vilja somna om..:-( Har buffat (endast då det var nödsituation) och ramsat - idag har hon skrikit och varit ledsen i ca 40 min men somnade sedan om. Då är det endast 10 min kvar på hennes sov tid.
- Ska vi ta upp henne då det endast är några minuter kvar av sovtiden då hon lyckats somna eller ska vi låta henne sova längre? (Vi har tagit upp henne tidigare)

Likadant är det med luren vid 16.30 - den är oftast ännu svårare än 13.00 luren då hon inte heller vill somna in - har tom hänt att hon gråtit hela 45 min och inte somnat alls.
- Vad ska vi göra? Ska vi ändra på schemat igen?

Det ska också nämnas att Lillan är litet små febrig, har varit hela veckan, 37.9 idag.
- Kan det också påverka hennes sömn?

Alla tips och råd är välkomna!

Hälsningar,

Therese
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Fortfarande så sena kvällar? 21.15? Varför då :?: Eller skrev du fel?

Allt hänger ihop. Blir man övertrött på kvällen blir man det gärna på dagen också och sover sämre och oroligare :cry:

Jag vill inte ha något gråtande i 40 eller 45 minuter :evil: Ni har verktygen :!: Använd dem. Lugna barnet där hon ligger. Ramsan är själva magiken. Så öva upp den till fulländning!

Tessilago

Inlägg av Tessilago »

Hej!

Oj, oj, vilken snabb respons igen! Tack! :lol:

Ja, jag skrev fel - vi lägger henne kl 19.45 och sen händer det, inte alls varje kväll, att hon vaknar till någon gång runt 21.00. Hon har också sovit ända fram till 03.30 utan att vakna, så kvällarna och nätterna är det inga större problem :-D.

Nej, vi vill inte ha henne ledsen i 40-45 min :-(

Ska vi alltså använda oss av samma metod på dagslurarna som vi använde oss av de första nätterna för att få henne lugn? Dvs med buffning, solfjäder + påminnelse samt bekräftelsen?' :-k

Kommer hon inte att vänja sig vid buffningen och vilja ha det på kvällen/nätterna igen?

Hälsningar

Therese
Tessilago

Inlägg av Tessilago »

(Ett litet förtydligande - det jag menar när jag skriver att få henne lugn genom samma metod som de första nätterna så menar jag att gå igenom alla moment som görs natt 1 och 2 och som ingår i beskedet, påminnelsen, bekräftelsen - och alla moment i rätt ordning så som står skrivit i boken.)

Therese
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hej jag hoppar in här och ställer en liten fråga. Vad menas med att inte låta gråta i 40-45minuter? Betyder det att inte låta gråta så länge ensam utan att man försöker få stopp på det med tex ramsa? För vi har det problemet med att vi fått råd att man skall avvakta och då går det ju lätt att hon i längre tider gråter, inte utan att man använder husljud eller ramsan som redskap. Men när den inte tar. Borde man ta kuren om helt från början? Det är ju snart 2 mån sen vi gjorde den men känns ibland som om vi inte lyckats då min tös ännu är dödstrött (och jag med) och det dagligen är strul, tex en hel lur kan gå åt till att försöka lugna. Känner att jag inte når fram till mitt barn och att det är mycket jag inte förstår.
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Oj, märkte jag oartigt började gå in på våra grejer då meningen egentligen var att fråga om gråtandet.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Agnetha84 skrev: Vad menas med att inte låta gråta i 40-45minuter? --- För vi har det problemet med att vi fått råd att man skall avvakta och då går det ju lätt att hon i längre tider gråter, inte utan att man använder husljud eller ramsan som redskap. Men när den inte tar. Borde man ta kuren om helt från början? Det är ju snart 2 mån sen vi gjorde den men känns ibland som om vi inte lyckats då min tös ännu är dödstrött (och jag med) --- och tex en hel lur kan gå åt till att försöka lugna.
:D Så här ska det INTE vara :cry: Det ska INTE gråtas i några 40-45 minuter (för mig får inga barn skrika alls) och det ska INTE varas dödstrött någonstans två månader efter kuren :!:

Vi kan bara konstatera att det nog ska till en liten omstart här :idea:

Då börjar man lämpligen på andra dagen, följd av andra natten. Och fortsätter sedan precis som står beskrivet, lugnt och fint med ögonen stadigt på målet.

Det händer så ofta att ömma kurare in spe bara läser Lathunden och Verktygslådan i Internationella Sova hela natten-boken, eller rentav bara läser runt lite här på forumet och "testar" utifrån det. Men då blir arbetet lätt halvhjärtat och resultatet därefter - halvdant. Det är inte riktigt snällt mot barnet :cry: Det är inte snällt alls :cry: :cry:

Verktygen måste användas utifrån förståelsen för inte bara HUR de fungerar och ATT de fungerar utan också VARFÖR de fungerar. Därför kan jag inte nog rekommendera kapitlet Säkerheten :!:

Att "avvakta" några 45 min, om därmed menas att barnet skulle få skrika lika länge, är naturligtvis helt fel och finns inte på SHN-kartan. (Men alla råd kan naturligtvis missförstås eller bara liksom kommas ihåg fel :roll: p g a trötthet inte minst.) '

Det är svårt för att inte säga omöjligt att alls säga något generellt, som ALLTID gäller, eftersom Sova hela natten-kuren är en process, där nyckelordet heter kommunikation :idea:

:arrow: Verktygen är inte till för att användas på rutin (à la "så här ska alla barn alltid sövas"). Bara precis ramsan är vad som så att säga blir kvar, när man kurat färdigt och lilla barnet får sin goda sömn, natt som dag, enligt det schema man gjort upp utifrån lilla barnets åldersbestämda behov. Den behåller man, att säga godnatt med exempelvis (glömmer man framöver, när lilla barnet blivit stort, blir man gärna minsann påmind :lol: ), och att ha att ta till om och när någon tillfälllig orosvarg skulle infinna sig (mardröm, feber, etc).

För att alltså uttala mig så generellt som man inte kan göra, skulle jag säga att man ger beskedet - med hjälp av vilket verktyg det nu är man tycker lugnar just det här lilla barnet bäst (och nu talar jag KUR, där man ju redan på andra eller tredje dygnet släpper de fysiska verktygen och låter ramsan börja regera) - utan dröjsmål, som svar på FRÅGAN ("Kommer vargen och tar mig nu :?: "). Sedan avvaktar man - dvs låter barnet reagera på beskedet, medan man lyssnar mycket noga. (Allt detta står beskrivet i både Lathunden och Verktygslådan.)

Sedan ger man en påminnelse om och när den uppenbarligen behövs och avslutar med bekräftelsen.

Att ramsan når fram är något man får SE TILL att den gör - det gör den inte i kraft av blotta orden eller av sig själv. Den behöver övas, enligt tydliga givna instruktioner :wink:

Sedan kan x antal påminnelser till behövas - men man ger dem för att övertyga, inte tysta till varje pris. Vi vill inte förbjuda folk att reagera :P

Som jag brukar säga: för att man ska kunna svara på frågan, på ett för BARNET tillfredsställande sätt, måste ju den lilla människan få lov att ställa frågan först :!: Och den frågan måste bli emottagen, lyssnad till och begrundad - för att man ska kunna ge det rätta svaret.

För mig går det möjligen blixtsnabbt eftersom jag har vanan inne att tolka små barn, om man säger, men några 45 min talar vi verkligen inte om - vi talar faktiskt inga minuter alls [-X

Och när barnet till slut bestämmer sig för att tro mig på mitt ord - "NEJ, vargen kommer inte och tar dig, den saken ser jag till, du kan vara alldeles lugn " - ska alltså bekräftelsen avsluta det hela. Den ska ha sista ordet. Den ska följa med barnet in i sömnen, som lilla ungen äntligen vågar ta sig, trygg i vetskapen om att livhanken hänger kvar, vaktad pålitligen =D>

Bekräftelsen behöver inte alls stå separat särskilt många dygn inpå kuren. Så fort barnet lyssnar och tystnar redan under beskedet (ramsan som besked) eller under påminnelsen (ramsan som påminnelse) går man bara ner lite i rösten och mjuknar och avslutar så, med en i andanom berömmande klapp på lilla huvudet: "Rätt, precis så, man ligger ner och sover så skönt :wink: Du har fattat PRECIS, gulleGRIS :lol: "

Jag hoppas detta gjorde er bägge kära :heart: :heart: lite klokare. Om inte - återigen, läs på, läs på, läs BOKEN, få helhetsbilden och totalförståelsen :!: :heart: :!: Och se detta forum som det kärleksfulla komplement det är.

PS Det ska tilläggas att det viktigaste i kråksången (dvs under kuren) inte är att barnet sover varje minut det "ska". Det viktigaste är att lilla barnet har förutsättningarna (äntligen). Utöver maten, och de praktiska arrangemangen som fasta tider, skön sovplats osv är dessa viktiga, absolut nödvändiga förutsättningar två:

:arrow: Lugnet.
:arrow: Säkerheten.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack för utomordentligt svar på min fråga..såhär på en annans tråd :oops:
Ja det har nog kännts att JAG misslyckats. Jag har läst hela SHN boken från pärm till pärm..men har tydligen inte allt klart för mig?? Och ramsan fungerade faktiskt en tid. Eller kanske den inte gjorde det?? Man borde nog ha en mini AW i fickan då man kurar ensam. Skulle vara bra att kunna ta fram då man blir osäker, istället för att ha en karl som ropar från sängen "kan du inte få tyst på henne så jag får sova". :( Nåh tur gör han det int mer.
Så alltså, vi backar bandet till natt 2. Hoppas jag lyckas denna gång. Jag verkligen skulle göra vad som helst för henne. Vill att hon skall må bra, annars skulle jag inte antasta detta forum som jag gör :roll:
Tessilago

Inlägg av Tessilago »

Hej! Tack för svaret! De senaste dagarna och nätterna har det fungerat riktigt bra för oss! Tänk vad annorlunda det är nu jämfört med innan kurningen :lol:

I natt var hon vaken mellan 02.30 - 03.30 -hon var på ett strålande humör (så som hon alltid är vår underbara lilla solstråle :heart:) Det verkade som hon hade ett eget party med sin kanin -jag gick upp och körde ramsan i två/tre omgångar, jag upplevde att hon ställde några frågor till oss och kollade om att vi verkligen var där ute och höll vakt så att inga objudna gäster skulle komma in \:D/ -när hennes party var slut så somnade hon om av sig själv - vaknade 06.30 och god morgon kl 07.00

Eftermiddags lurarna går också bra, jag och min sambo hade en riktig formsvacka för några dagar sedan och vi visste nog inte riktigt vad vi gjorde :roll: Nu fungerar kommunikationen med lillan avsevärt mycket bättre :lol:

Nu är det "bara" att fortsätta på det här spåret och att inte tappa fokus! Jag hoppas också att lillan snart kommer att kunna sova hela natten utan avbrott. :heart: :sleep:

Varmt tack för ditt engagemang!

Hälsningar

Therese
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Vad skönt för er att det går bra!!! :)
Här har jag inte kunnat backa till andra natten av kuren då lillen började sova så fint efter lite renovering i både sov och matschemat!! :) Lite protester vid dagslurarna men inget skrik i 45min, eller någon minut alls för den delen. Protesterna tar slut innan jag har hunnit ramsa klart ;) Tar i lite mer bestämt men glatt då hon ropar till då jag går ut. Hon övergår till att knorra lite, sådär som hon brukar göra före hon somnar :heart:
Tessilago

Inlägg av Tessilago »

Hej,

Vi är nu inne på dag 19 sedan kurningen startade och har fått litet problem med att "lillan" vaknar ca 2-3 gånger på nätterna..?

Dagslurarna sitter där dom ska och hon somnar utan problem! :-) - oftast får jag väcka henne när "tiden är ute".

Nätterna:

Somnar oftast utan protester men vaknar alltså sedan ca 3 gånger:

- Först vaknar hon runt 22.00 då brukar det räcka med att ramsa X4

- vid 01.00 tiden har hon oftast hamnat på ryggen eller på sidan och ligger tvärs över sängen längst upp mot kortsidan med huvudet pressande mot kortsidan och är arg :evil: Då har vi ramsat och flera gånger har vi gått in och lagt henne tillrätta och på magen -ramsat igen

- vid 04.00 tiden - samma visa som ovan.

Schemat ser ut så här:

07.00 God morgon
07.30 Frukost: Mjölkersättning samt gröt och litet frukt
09.00 - 10.30 Sova (1.5h) spjälsäng
11.30 Lunch: Rotfrukter, vatten, fruktpuré och litet mjölkersättning
13.00 - 14.30 Sova (1.5h) ute i vagn/spjälsäng
15.00 Mellanmål: Mjölkersättning, fruktpuré litet gröt
16.30-17.15 Sova (45 min) spjälsäng
18.00 Middag: Välling blandat med mjölkersättning samt litet gröt
19.30 Nattslurk
19:45 Sova God natt!

Är det någon som kan ge oss litet råd? Känns som vi är så nära att lyckas få henne att sova hela natten!

Therese
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"