5-minuter, vagna igenom?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

5-minuter, vagna igenom?

Inlägg av Tessan »

Hej
Håller på att fnula ihop Emmas 5-månaders schema!
Hon är tröttast på morgnarna så jag vill nog behålla en lång lur på morgonen och en lång på dagen.
Om jag då lägger in en 5-minuters på kvällen, kan jag vagna den luren igenom om jag får svårt att få henne att somna in?

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej!

Min dotter "tog" aldrig sin femminuters, blev ofta väldigt väldigt trött och ledsen men det var chanslöst att få henne att somna. Vi låg med henne på magen ibland framför tv:n och gav henne chans att varva ner lite (försökte hålla henne lugn, pratade lite lugnt och låg låg volym på tv:n om på alls), och ibland somnade hon, ibland inte. Jag upplevde ändå att nervarvningen var skön för henne även om hon inte sov. Den var klar när hon klart började intressera sig för annat och vilja ner, då var hon gärna glad igen!

Ganska snart kändes det som att hon ändå bara behövde komma över en liten tröskel; om man uppehöll henne under tröttaste stunden gick den över och hon var glad igen innan hon skulle sova natt. Det bästa hon visste var att sitta med när jag höll på i köket, på diskbänken. Tömma diskmaskinen, skrubba kakel, laga mat... Ibland fick man hitta på - besticklådorna är äntligen rena! :wink:

Idag har jag flyttat fram hennes långa lur lite för att hon ska orka kvällen, kanske hamnar ni där också?

Lycka till!
Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"