litet barn (under en månad) sover för lite?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
khashayar

litet barn (under en månad) sover för lite?

Inlägg av khashayar »

Hej!

Det här är (tror jag) mitt andra inlägg på forumet. Efter mitt första inlägg fick vi ett missfall så då försvann jag spårlöst från forumet. Men nu har vi fått en liten dotter som snart är en månad gammal och har några frågor.

Hon äter bra och väldigt mycket. Problemet är att vi är rädda att hon sover lite för lite, framförallt på dagarna. Dessutom tar hon ganska lång tid på sig på nattamningen + att hon har svårt att somna efter andra matpasset. Så här såg det ut för henne häromdagen:
09:00-10:30 - vaknar, äter frukost, umgås (1,5 timmar)
10:30-11:10 - sover (40 minuter)
11:10-12:30 - äter, umgås (1 timme, 20 minuter)
12:30-14:45 - sover (2 timmar, 15 minuter)
14:45-17:30 - äter (5 portioner den här gången), umgås (2 timmar, 45 minuter)
17:30-18:30 - sover (1 timme)
18:30-20:45 - äter, umgås (2 timmar, 15 minuter)
20:45-21:45 - sover (1 timme)
21:45-22:00 - äter (1 portion, fast ordentligt) (20 minuter)
22:00-00:45 - sover natt (2 timmar, 45 minuter)
00:45-01:30 - äter nattmål + ny blöja (45 minuter)
01:30-04:45 - sover natt (3 timmar, 15 minuter)
04:45-05:45 - äter nattmål + ny blöja; måste buffas till sömns (1 timme)
05:45-07:45 - sover natt (2 timmar)
07:45-09:30 - vaknar, äter frukost, umgås (1 timme 45 minuter)
Det är ca 12 timmars sömn på ett dygn och så här har det varit sen hon var 2 veckor ungefär. Är inte det lite för lite? Några tips om hur vi ska göra med andra nattamningspasset när hon är väldigt ovillig att somna om?

Tack!
Eos, född 2009-10-01
ElinN

Re: litet barn (under en månad) sover för lite?

Inlägg av ElinN »

Varmt välkommen hit och grattis till underverket! :heart:

Ja, det var väldigt lite sömn för ett sånt litet skräp. Vissa vakenpass blir lite väl långa och vissa sovpass lite korta, som du märkt. Jag tycker ni kan börja hjälpa lillan till rytmen 2+2 (vaken 2 timmar med MYCKET mat och sova gott i 2 timmar på det) som man stävar efter vid 1 månads ålder.

Hur har ni det med överlevnadsångest -känns det som att den är stillad? Är lilla magen verkligen proppmätt efter varje fullmatat SM-mål och har lilla magen hunnit förstå att den får mat i överflöd och att mamma och pappa koll? :?:

Har du Barnaboken? Läs om Späda och små där! Och här finns en sammanfattning om Standardmodellen:
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Nattamningspassen är långa i början och man tror att man aldrig ska komma ned till dom där 20 minuterna som Anna skriver om, men så vips är man där! :D Ge det lite tid bara ska du se!

Lycka till! :thumbsup:
:heart:
khashayar

Inlägg av khashayar »

Hej!

Tack för svaret och välkomnandet :)
Det är ett fint forum detta.

Överlevnadsångesten är relativt stillad - det är säkert lite jobbigt fortfarande för det lilla livet, men saker och ting verkar vara på rätt väg för henne. Hon får alltid mat så fort hon vaknar, hennes mamma trugar på henne ordentligt; dessutom kommer det ut mat både uppifrån och nedifrån med jämna mellanrum :) På mätningen på BVC kunde man tydligt se att hon är att annawahlgren barn på hur viktkurvan hade ändrats: Spikrakt upp.

BB har vi läst (inte hela än, men vi har börjat), och sammanfattningen på forumet har vi också läst.

Jag hade egentligen tänkt skriva hur det hade gått idag med våra försök att försöka dra henne mot 2+2 men den här dagen har varit helt kaotisk, nästan helt utan struktur.

Fast för att klargöra detta för mig själv: Eftersom vi nu har hamnat lite konstigt med hennes sovrutiner, hur ska vi göra för att hamna rätt? Någon gång på dagen brukar hon t ex sova 2.5 timmar, ska vi väcka henne efter 2 då? När hon envisas med att vara vaken i 3 timmar, ska vi ändå förvisa henne till sängen efter 2?

Vi gör ett nytt försök imorgon på tydlig struktur á la 2+2 timmar.
Eos, född 2009-10-01
khashayar

Inlägg av khashayar »

Hej igen,

Nu har vi försökt med att verkligen närma oss en struktur på 2+2 timmar. Föregående dygn såg ut så här:
07:30-09:30 - äter frukost (2 timmar)
09:30-10:00 - sover (30 minuter)
10:00-12:30 - vaknar av bajs i blöjan, äter, umgås, somnar nästan, får en slurk till (2,5 timmar)
12:40-14:00 - somnar själv, sover (1 timme, 20 minuter)
14:00-16:15 - äter, somnar som en stock efter första portionen, lyckas väckas efter ca 10 minuter, fortsätter äta, umgås. (2 timmar)
16:15-17:45 - sover (1 timme, 30 minuter)
17:45-20:00 - äter, umgås (2 timmar, 15 minuter)
20:00-23:00 - sover natt (3 timmar)
23:00-24:00 - äter nattmål (1 timme)
24:00-04:15 - sover natt (4 timmar, 15 minuter)
04:15-05:00 - äter nattmål (45 minuter)
05:00-07:15 - sover (2 timmar, 15 minuter)
Alla måltider är enligt standardmodellen.

Sover hon inte ändå för lite? Det här är väl drygt 12 timmar på dygnet, borde väl vara lite mer för en 1-månading? Kan detta ha att göra med en eventuell tillväxtspurt? Bör man förvänta sig mindre sömn om det är en tillväxtspurt det handlar om? Grejen är att hon ofta vaknar för att hon behöver äta och då är det i princip aldrig som det handlar om lite snuttning, utan hon äter rikligt varje gång.
Eos, född 2009-10-01
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, sömnbehovet för en 1-mån är ca 16 timmar så har ni bara 12 är det på tok för lite.

När barnet har varit vaket i 2 tim så lägger man oavsett. Ett SM mål skall ta 1,5 tim sen har man 30 min social delaktighet på det. Sen lägger du, drar vagnen ett par gånger och GÅR.

(sover hon på mage, MED larm?)

Om hon sen vaknar efter 30 min så får du se till att vagna om så hon sover lite mer. 30 min sömn är på tok för lite, 1,5 kan vi leva med innan man börjar nästa SM mål men inte 30 min, då är man inte tillräckligt mätt från maten innan.

Ökningsperioder har man runt 3v och ni kan mycket väl vara inne i eran om ni har otur, då gäller det att man själv äter FET mat, dricker massor och gärna dricker Luzern Te, finns på hälsokosten. Så kommer mjölken igång snabbare.
Somliga väljer att efterjaga med lite ersättning i flaska för att få till det där sista.

SEN, inget småsoveri vid bröstet! Utan blunda och äta aktivt är ok, men inget sov, somnar hon vid bröstet måste du väcka, antingen killa kinden, gnugga händer, kasta upp på axeln och rapa eller så. Detta är ofta nyckeln med små, att de slumrar en aning vid bröstet och då blir inte lurarna som de skall heller.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
khashayar

Inlägg av khashayar »

Hej igen,

Vi lyckas inte riktigt få till det här. Sen jag skrev första inlägget i den här tråden har vår dotter sovit ca 12-13 timmar per dygn. Hon är nästan med all säkerhet i en tillväxtperiod. Är det normalt att de sover mindre då?

Hon får rikligt med mat i ett SM-mål, det bokstavligen flödar mjölk ur brösten och det tar inte slut (vi har alltid ätit fet mat, kanske har det med saken att göra). När hon har ätit sig mätt, umgås vi med henne, byter blöja, så får hon en portion till, och sen en till, och sen trugas hon till mer och så vidare. Det är inte ovanligt att hon somnar till slut innan vi har lagt henne i sängen. De gånger hon har somnat för tidigt har vi gjort verkligen ALLT för att väcka henne, killa kinden, gnugga händer, kasta på axeln, springa omkring med henne, lägga henne på rygg, osv osv, utan att hon vaknar. Problemet är att DET ENDA som får henne att vakna, vare sig hon tidigare har varit vaken i 1 timme, 2 timmar eller 4 timmar är att lägga henne på mage i sängen (ja, hon sover på mage med larm). Då sträcker hon och spänner liksom kroppen och gnyr, skrynklar ansiktet osv. I det läget buffar vi och sjunger om det är på kvällen och tar inte upp henne. Förutom om hon börjar skrika, för då misstänker vi att det fortfarande kan vara överlevnadsångesten. Om hon nu skriker, tar vi upp henne och ger henne mat och försöker lägga henne igen. Fortsätter det med att hon börjar skrika, får hon mer mat, och så kör vi hela grejen igen. Men den processen kan ta drygt 1 timme och har hon redan varit vaken i 2, så blir det ju sammanlagt 4 timmars vakentid. Sen kanske hon vaknar igen efter 1 timme. Då gör vi samma sak, buffar och försöker få henne att somna om och tar inte upp henne förrän hon börjar överlevnadsskrika. Det är inte ovanligt att hon då äter ORDENTLIGT även om hon har ätit väldigt väldigt mycket för inte så jättelängesen.

Som sagt, jag fattar inte vad det är som går fel här. Såvida det alltså inte är något att förvänta i och med tillväxperioden...

Jag förstår att många matar sina barn och tror att barnen har fått tillräckligt utan att de i själva verket har fått det. Men jag kan inte tänka mig att det är så här; som sagt mjölken flödar, vi tvingar i vår dotter så mycket som det bara går och det kommer alltsomoftast ut mjölkrester både framifrån och bakifrån.

(PS. Bara för att undvika missförstånd, jag är pappan :))
Eos, född 2009-10-01
khashayar

Inlägg av khashayar »

Går det inte att redigera i redan postade inlägg? Upptäckte lite fel: "Men den processen kan ta drygt 1 timme och har hon redan varit vaken i 2, så blir det ju sammanlagt 4 timmars vakentid." Jag menar naturligtvis sammanlagt 3 tímmars vakentid.

Jag vet inte heller om detta var otydligt: "Sen kanske hon vaknar igen efter 1 timme. Då gör vi samma sak, buffar och försöker få henne att somna om och tar inte upp henne förrän hon börjar överlevnadsskrika." Detta kan också pågå i 1 timme eller längre och då är katastrofen redan där: 1 timmes sömn, 1 timmes vakenhet, ja, det blir en ond spiral av det hela.
Eos, född 2009-10-01
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej khashayar :) Välkommen och GRATTIS till lilla livet :heart:

Jo, ökningsperioden kan vara ganska hattig. Mata på du bara skulle jag vilja säga. För det absolut viktigaste tycker jag, viktigare än att vagna, buffa eller liknande är att stilla all överlevnadsångest och det görs enbart genom MAT i massor som du redan vet.

Med sömnen så tänker jag... Har du en inne vagn att tillgå? Det är så mycket lättare att hjälpa en liten pluttis till ro genom att vagna lite än att buffa tycker jag, så finns det är det toppen.

Eftersom din lilla är så liten så skulle jag för min egen skull, då gruffandet börjar mata på en liten extraslurk och därefter när jag VET att magen är proppis då kan jag hjälpa till.
Det är jag.
Men om du själv som faktisk matar och sköter den lilla känner att hon är matad och mätt så kan du hjälpa henne på traven utan att fylla på.
Men en sak som är säker är att somnar hon i famnen och sedan lägg i tex. sängen så kommer hon undra vart ni tog vägen då hon hamnar i ytlig sömn igen.
Så hjälp henne i ro där det är tänkt att hon ska sova helt enkelt :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"