Hej på Er!
Första gången jag skriver på detta forumet.(dock en del på stödforumet då jag SHNar min lilla kärleksapa)
Jagheter Anna och är mamma till Alva 2 år på måndag och Elsa 4 månader på julafton.
Jag har en fråga gällande välling. När kan man egentligen starta. jag har för mig att förr så var det vid 4 månader men nu finns bara välling från 6 mån.
Är det pga av de ändrade rekomendationerna gällande smakisar? Eller är det jag som minns fel?
Jag skulle vilja få i henne lite stadig välling på kvällen vad det lider eftersom hon nu inte äter på hela natten längre(12 timmar).
Tacksam för svar!
/Anna
Vällingfråga gällande 4 månaders bebis
-
Anna m. Alva och Elsa
- Kontakt:
Vällingfråga gällande 4 månaders bebis
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
P?b?rjade kuren 041214. Hasade mig upp ur vagntr?sket 041221:)
Vi började ge Saga Plusvälling från Nestlé när hon var fem månader! Det står på deras hemsida att man kan ge den från ca 5-6 månader. Innan dess är det BabySemp eller Nan2 som gäller (ersättning). Den är ju ändå lite tjockare och mer mättande än bröstmjölken...
Vet inte varför det är ändrat, kanske det har med gluten att göra... *funderar högt*
Vet inte varför det är ändrat, kanske det har med gluten att göra... *funderar högt*
-
Anna m. Alva och Elsa
- Kontakt:
Är nog rekomendationerna...
...gluten är ju bra att introducera medans man ammar(om man har den möjligheten). Konstigt :-k
Jag läste i en tråd långre ned om fler tips!
Tack för Ditt svar

Jag läste i en tråd långre ned om fler tips!
Tack för Ditt svar
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
-
Gäst
Hej! I all information jag fått från BVC står att man bör introducera gluten från någon gång efter 4 månaders ålder, under amningsskydd. Men det är skillnad på att introducera och att ge välling tycker jag, då en vällingflaska ger så mycket mer gluten än ett hörn på ett rån. Diskuterade med min distrikssköterska detta med WHO:s nya rekommendationer om att skjuta fram matintroduktionen till från 6 månaders ålder och hon trodde att det framförallt handlade om att man vill att fler mammor helammar minst 6 månader, inte så mycket om att man börjat med mat för tidigt förut. Det lät som en trolig orsak tyckte jag, men jag vet inte själv, har inte läst några studier eller så. Jag ger baby-plus till natten och det står sig min 4,5-måning utmärkt på. Han får nestles havregröt som smakis förutom de vanliga och ett och annat rånhörn. Hoppas jag gör rätt, glutenintolerans är ju ett helt straff om något. 
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Hej,
Enligt artiklar förra hösten då WHO ändrade sina rekommendationer (var i ju det stadet då
) så beror det på att man vill att mammorna ska amma längre i de länder som har dåligt vatten. Tyvärr är det ju fler länder som har dåligt vatten än bra.
Vi är lyckligt lottade vi.
Man ändrade rekommendationen över hela världen men i artiklarna uttalades det att BVC inte kommer att ändra sina rekommendationer här lokalt. De tyckte att det var mycket bättre att introducera mat i alla dess former medan man ammade, istället för en tvärt brytning vid 6 månader. Menades också som positivt att börja vänja vid 4 månader då barnet då oftast är nyfiket och mottagligt och att det annars kan ta länge tid vid 6 månader.
Ja, vad vet jag...
Jag har i alla fall börjat med smakportioner och gröt vid 4 månader på nu och för 8 år sedan...
Susanne
Enligt artiklar förra hösten då WHO ändrade sina rekommendationer (var i ju det stadet då
Man ändrade rekommendationen över hela världen men i artiklarna uttalades det att BVC inte kommer att ändra sina rekommendationer här lokalt. De tyckte att det var mycket bättre att introducera mat i alla dess former medan man ammade, istället för en tvärt brytning vid 6 månader. Menades också som positivt att börja vänja vid 4 månader då barnet då oftast är nyfiket och mottagligt och att det annars kan ta länge tid vid 6 månader.
Ja, vad vet jag...
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
Gäst
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ämnet är förfärande stort - just förfärande. Jag ser det gamla vanliga: man (MAN) både skuldbelastar mödrarna (det är fel på deras kost, deras personer, deras sätt att leva) och ålägger dem hela ansvaret (de ska amma och amma enbart, annars ställer de till skada för sina barn), och bakom alltsammans finns forskarintressen och pengaintressen snarare än barnaintressen.
Det här är inte rätta platsen för mig att vädra mitt ursinne
Ska man se till de små barnen, avtar sugbehovet väsentligt kring 4 mån och då brukar också tänderna börja komma. Naturen har rimligtvis tänkt sig en liten förberedelse här för annan föda än bara bröstmjölk. Vid 5 mån är lilla magen klar för allsköns föda - problemet sitter en trappa högre upp (barnet kan inte tugga; därför mosar vi och puréar). Här brukar barnen också med förlov sagt tröttna på att suga. De vill ha rejälare doningar än tunn mjölk som de får jobba i sig ungefär som genom ett tillknycklat sugrör. Den mättande vällingen från 4 mån - som man gav i nappflaska med stort hål och som fungerade som ett klubbslag, var fiberrik och sockerfri - är borta, till förmån för syntetiska, sockerstinna spädbarnspulvergrötar, som är raktigenom förkastliga. Smaken för det söta ska bibehållas och odlas, säger en pengastinn livsmedelsindustri, som har goda försänkningar i såväl WHO som på våra barnavårdscentraler. Man ska inte tro något annat.
Nu ska Anna vara tyst
6-månadersvälling kan man tunna ut med välkokt vatten och ge från 4 mån. Slät, tjock och sockerfri havregrynsvälling kan man göra själv. Det finns gamla hederliga recept. Inte alla har i alla tider kunnat amma hur länge som helst, och inte alla barn i alla tider har heller varit nöjda med det
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022