Aron är nu 1 år och 9 månader gammal. Han är en pigg och glad kille som äter bra och sover gott.
Till problemet
De senaste kanske två veckorna har Aron börjat slå mig i ansiktet i situationer han inte gillar. När vi skall byta blöja, vid klädbyten och annat nödvändigt men tydligen tråkigt. Han blir så himla arg, jag ser hur det blixtrar till i ögonen på honom. Han slår mig även när jag ibland stoppar något han gillar förfärligt mycket (när han suttit i badet en timme och börjar anta formen av ett russin till exempel, eller farliga saker som att klättra så högt man bara kan). Igår blev han ursinnig när vi skulle åka hem från öppna förskolan och slog till mig.
I början när Aron slog mig försökte jag bara ta hans hand och säga nej, man får bara smeka mamma på kinden och visade. Det hjälpte för stunden liksom, men vid nästa blöjbyte blev det samma sak. Efter några dagar blev jag ibland tokarg på smällarna, då det faktiskt gör ONT! Så när jag lät riktigt arg
Nu har den lille gossen börjat slå sig själv i huvudet också men har dock minskat på att slå mig. Först kan han slå till mig, men övergår i att daska sig själv i ansiktet, varpå han grimaserar att det gör ont. Även leksaker kan få sig en dask. Han tittar på mig varje gång för att se vad jag skall säga. Han väntar på något klokt svar som jag mitt korkade huvud inte lyckats ge honom tydligen, eftersom han fortsätter.
Hur har han kommit på att han skall slå mig? han slår inte någon annan människa, men jag är rädd att han skall börja med det också. Hur skall jag få stopp på det? jag har läst de gamla trådarna om liknande situationer, men jag behöver lite personlig vägledning nu känns det som.
jag hoppas jag fick med allt jag behövde här och att jag får något klokt svar.