Fyra-årige storebror har blivit trams-tokig! Ibland blir han nästan okontaktbar i sitt trams, när han sitter och låtsas-skrattar, frustar och tjuter åt sina egna kiss och bajs-skämt. Vid matbordet. Och jag måste erkänna att jag känner mig just nu lite handfallen! Vi har sagt att man visst kan skämta om sådant, men inte vid matbordet. Och när han påminns om detta tittar han lurigt på en, skakar av undertryckt fnitter, och vrålar sedan istället "MAJS!!!" för att därpå nästan trilla av stolen av skratt. Våra måltider har från och till präglats av detta några veckor nu, och jag behöver nog lite perspektiv utifrån. Jag känner mig som världens sur-kärring med mina "Kom ihåg att man sitter upp i stolen", "Kom ihåg att vi inte skämtar om det vid matbordet", och till slut "Nu får det räcka, om du inte vill sluta får du fortsätta på ditt rum", vilket inte stör honom nämnvärt när det genomförs. Och ibland, i vissa situationer, måste jag erkänna att jag kan bli lite provocerad av svaret "Nej, din bajshumla!"

. Han har precis börjat i förskolan och jag kan ana ett visst samband. Men det är såklart inte hela sanningen. Och när den sociala delaktigheten är riktigt bra, då lyser ju tramset med sin frånvaro... Så visst ser jag att det är hos mig det brister! Men ibland blir jag bara så trött....
Någon som har konstruktiva tips? Kan ju tillägga att han inte gör så här när man är ensam med honom utan framför allt när lillebror är med (väldigt uppskattande publik).
Vad kan man begära av honom? När ska man så att säga sätta ner foten? Ibland när jag blivit riktigt irriterad har han sklagit ned blicken och med darr på rösten sagt "Men mamma, jag vill bara göra lite roligt..) Jag behöver ny input!!!
Ibland så bjuder vi verkligen på det, och frossar allihop i den här sortens humor, och behöver jag säga att han älskar det? Men det är ju ändå så att det finns tillfällen då vissa grejer är ok, medan de i andra situationer inte är det... Snälla hjälp!