Tack, Ewa

Välkommen är du, Anki34

(Om jag inte sagt det förut

)
Anki34 skrev:I går lyfte jag ner henne 20-30 gånger från bordet och sa nej och efter varje gång var hon uppe efter "3 röda" igen och så tittar hon på mig för att se min reaktion och så skrattar hon.
Pass på så du inte hamnar i (det nu så populära) maktkampstänkandet

Som experiment, överväg verkligt eftersinnande följande retoriska frågor:

VARFÖR lyfte du ner henne 20-30 gånger från bordet och sa nej

VILKEN reaktion far hon efter när hon tittar på dig och skrattar
Anki34 skrev:Det verkar ju som hon förstår ändå eftersom hon ruskar på huvudet när hon vet att hon har gjort något som jag brukar säga nej till.
Nej, hon "förstår" inte. Hon håller på och lär sig, faktiskt, praktiskt och konkret. Hon är frenetiskt sysselsatt med att försöka lära sig vad som gäller här i världen - hur det går till att överleva och leva just här, på just denna lilla märkliga plats på jorden där just hon har råkat hamna (för bara ett enda år sedan). Du säger det själv: "... något som jag brukar säga nej till". Det är vad hon lär sig nu: att mamma säger nej till det och det och detta (vad nu NEJ betyder, det ska man också lära sig)

Av någon anledning som hon naturligtvis inte alls begriper, i synnerhet inte känslomässigt och/eller abstrakt. Men då ruskar man på huvudet, vet hon
Hon är som en körskoleelev: här ska läras regler för trafiken

Och för bilen

Och för körskoleläraren

Inget enkel jobb, om du minns från när du själv tog körkort, om du nu gjorde det. Teorin var ingen barnlek, om man säger. Praktiken är ju jobbig nog, eller hur

Men teorin måste man också lära sig.
Och nog skulle du lärt dig köra bil både enklare och bättre om du fått höra JA, KÖR så HÄR / GÖR så HÄR i stället för NEJ, kör INTE så där, gör INTE så där

med suck och stön och irritation på toppen (och inget körkort, kanhända - underkänd

)
Anki34 skrev:Första gången!!!

hon är så kreativ!
Ja. Läraktig. Det är där kreativiteten börjar. Och sådan ska människan vara. Det är så vi har lagt under oss jorden i stället för att dö ut, om man säger

Människan föds för att utforska, behärska och småningom förändra verkligheten villkoren, världen. Gör ditt bästa för att inte hindra henne i detta
Ur Internationella Sova hela natten (och även Barnaboken):

*Ett gott skratt om dagen håller doktorn borta från magen och barnet fritt från de flesta bekymmer. Att skratta är mer än trevligt. Att skratta är nödvändigt.

Det viktigaste för små människobarn kring året är att deras glädje inte grumlas.
Ettåringen tycker det är så underbart trevligt att leva!
Och när man ser en liten unge i den åldern möta tillvaron med oförställd glädje, kärlek och nyfikenhet, inser man att människan som art inte kan ha överlevt av plikt och plåga, eller för att det varit synd om henne.
Livet är inte menat till plåga. Livet är menat till glädje och lycka. Barn kring elva-tolv månader är kanske det bästa beviset på den saken.
Därför – även om det ligger en smula utanför ämnet sömn – tar jag tillfället i akt att hålla en liten moralpredikan:
• Strunta i allt det där med NEJ ännu ett bra tag! Låt livet leka!
• Låt leenden möta barnet! Besvara och bekräfta livsglädjen, den ogrumlade livslusten!
• Så ren och solid och tveklös som barnets livslust är nu, kommer den aldrig mer tillbaka. Dela den!
Små barn kring året ger en vuxen Vän av Ordning de mest underbara möjligheter varenda dag att dela glädjen i stället för att döda den. Ettåringens sätt att äta äpple med sina fyra eller sex tänder är till exempel ganska – ska vi säga humorbefrämjande!
Man tager ett äpple och gnager små bitar av skalet. Dessa spottar man sedan ut. Efter det lägger man äpplet någonstans, vanligen i ett hörn i vardagsrummet eller i hallen eller på en bok i bokhyllan eller under ett element.
Två dagar senare hittar man äpplet, blir glad och fortsätter äta där man var. Sedan lägger man det i en sko.
När återstoden av äpplet legat till sig riktigt länge, samtal smuts och damm och mörknat och så att säga mognat ordentligt, får man den strålande idén att ge det till mamma.
Hon blir så glad!
Världen är fortfarande ny, trevlig, fascinerande, också för en ettåring som inhämtat en kolossal massa erfarenheter. En hund som dyker upp under promenaden är en stor (och lätt förfärande) sevärdhet. En buske med små knoppar… En kvist, tyngd av snö. En trappa, skrovlig, inbjudande. En trottoarkant. En tant med tjocka ben. En hög grus. Ett barn i sittvagn. En påse, slängd på marken…
Också för dig var detta en gång nytt. Också du hade en gång alldeles nya ögon. Också ditt leende var en gång ljuvligt och naturligt som den nya dagens soluppgång. Också ditt skratt var en gång ditt eget, sprunget ur ingenting annat än äkta livslust.
Odla skrattet, lyder denna moralpredikans evangelium! *
PS Ett tips för första retoriska frågan: Knip ihop munnen och aktivera den intresserade iakttagelsen i stället (möjligen kan du kosta på dig ett flämtande "Oj då"... Om något riktigt vanskligt skulle vara för handen. Studera: vad gör hon SEDAN
Ett tips för tolkningen av reaktionen: Hon har utfört en BRAGD. Delad glädje är dubbel glädje

Själva mantrat för Barnaboksfilosofin är: lära

leda

visa

hjälpa
Samarbete, med andra ord. Inte motarbete.