Hur många gånger ska man säga nej!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Anki34

Hur många gånger ska man säga nej!

Inlägg av Anki34 »

Hej hej!

Jag har en UNDERBAR 1 åring men energi som 7st. 1 åringar, en motorik som inte är av denna värld, en retsticka som driver min autistiska dotter till vansinne och en envishet som överstiger min egen.... :roll: (och det vill inte säga lite).
Från morgon till kväll är det 7:e växeln i och hon lever nog med filosofin "Varför göra det enkelt för sig när man krångla till det?" Hon började gå som 8-9 månaders bebis och nu klättrar hon överallt där det går. Syrrans höga stol utan fotplatta fick vi plocka bort och tripptrappstolen fick ersätta denna. Tripptrappstolen får ligga i mitt äldsta bonusbarns säng mellan måltiderna eftersom annars är det akrobatik på hög nivå plus att hon lyckades välta den i förrgår :shock: . Hon har en styrka också som är lite av det ovanliga. Vi har jättetunga stadiga kökstolar som hon inte klarade av att rubba förrän för två veckor sedan. SÅ nu är det köksbordet som gäller hela tiden. Även vardagsrumsbordet är jätteskoj att klättra på.
Nu lever jag efter den filosofin att bord äter man vid och vill helst inte att barnen ska sitta och krypa på dem. Plus att köksbordet är ju ganska högt och jag är rädd för fallskador!

Det känns lite som om Neolines motorik överstiger hennes förmåga att förstå och lära sig att det gör ont att ramla.

I går lyfte jag ner henne 20-30 gånger från bordet och sa nej och efter varje gång var hon uppe efter "3 röda" igen också tittar hon på mig för att se min reaktion också skrattar hon.

Hur mycket kan man begära att en 1 åring ska förstå? Hon känns ju lite större pga av sin motorik och kommunikation än hennes ålder och jag kanske behandlar henne därefter.

Eller har ni något tips att tackla henne när hon gör saker som hon inte får? Jag försöker att inte hämma henne genom att säga nej till massor av saker utan väljer mina tillfällen då det är fara för hennes hälsa! ( Att slicka på toaborsten :-& kanske inte är livsfarligt men där säger jag nej också!)

Det verkar ju som hon förstår ändå eftersom hon ruskar på huvudet när hon vet att hon har gjort något som jag brukar säga nej till. Plus att när hon tagit något från syskonen ser hon lurig ut, visar mig vad hon tagit när jag frågar och sedan springer hon i väg och skrattar!

(Nu när jag skriver har Neoline skjutit fram en stol till strömbrytaren till syskonens rum och står och knäpper på och av lampan... Första gången!!! :D hon är så kreativ)

Nej som sagt.....några tips på hur jag ska bemöta min lilla underbara bus-skrutta!? :heart:
/Anki
Mamma till 2 underbara tjejer födda i mars 04 och september 08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Eftersom jag själv började gå när jag var 9 månader, och därefter hade en korgstol i ständigt släptåg för att klättra upp i bokhyllor och annat klättervänligt, till min ömma moders fasa, så känner jag mig aningen manad att lugna dig en smula :lol: Det blir folk av oss också :wink: Och den oerhörda drivkraften vi besitter tar oss framåt både nu och sedan. Inte att förakta.

Vad då göra med en liten klättringstoka :-k
:idea: Erbjuda bra - säkra - klättringsalternativ \:D/ Kan vara stolar, ribbstolar, pallar (inomhus) och träd, stenar, buskar (utomhus). Ge henne möjligheten att få utlopp för sin klättringsiver, rejält - ett par gånger per dag. Däremellan kan stolarna få sova en stund - om man vill förhindra upp-på-bordet-utflykter när man är upptagen med annat. Går utmärkt. Har jag gjort här hemma. "Oj då, nu har visst stolen gått och somnat också. Ska nog vila lite middag. Sov så gott nu en stund!" Och så har alla fyra köksstolarna fått sova middag liggandes på golvet.

Däremellan kan små 1-åringar behöva rejält med nya och mer utmanande små uppdrag i tillvaron. Man glömmer lätt bort sig och tänker att 1-åringar är mycket mindre än vad de är. Och behandlar dem därefter. Resultat: stor frustration! En 1-åring kan MASSOR. Vet ju 1-åringen. Så varför låter ingen mig göra då! Men det kan du ändra på. Massa små uppdrag - som att sortera tvätten i olika färger, stoppa in i maskinen, stänga luckan, skära gurkan till salladen (med lagom kniv), skölja av grönsakerna under vattnet, diska träslevarna, tända lampan (som hon ju själv upptäckt), bära nycklarna... Visa henne världen - och låt henne få ta del av den - så kommer en hel del av energin att gå åt till att fixa med tämligen livsnödvändiga sysslor :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Glömde: Läs gärna inne på Favoriter här om 1-åringar och Börja alltid meningen med ett ja - kanske kan ge lite ytterligare tips.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hur många gånger ska man säga nej!

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :heart:

:D Välkommen är du, Anki34 :wink: :lol: (Om jag inte sagt det förut :oops: )
Anki34 skrev:I går lyfte jag ner henne 20-30 gånger från bordet och sa nej och efter varje gång var hon uppe efter "3 röda" igen och så tittar hon på mig för att se min reaktion och så skrattar hon.
Pass på så du inte hamnar i (det nu så populära) maktkampstänkandet :shock: Som experiment, överväg verkligt eftersinnande följande retoriska frågor:

:arrow: VARFÖR lyfte du ner henne 20-30 gånger från bordet och sa nej :?:
:arrow: VILKEN reaktion far hon efter när hon tittar på dig och skrattar :?:
Anki34 skrev:Det verkar ju som hon förstår ändå eftersom hon ruskar på huvudet när hon vet att hon har gjort något som jag brukar säga nej till.
Nej, hon "förstår" inte. Hon håller på och lär sig, faktiskt, praktiskt och konkret. Hon är frenetiskt sysselsatt med att försöka lära sig vad som gäller här i världen - hur det går till att överleva och leva just här, på just denna lilla märkliga plats på jorden där just hon har råkat hamna (för bara ett enda år sedan). Du säger det själv: "... något som jag brukar säga nej till". Det är vad hon lär sig nu: att mamma säger nej till det och det och detta (vad nu NEJ betyder, det ska man också lära sig) :roll: Av någon anledning som hon naturligtvis inte alls begriper, i synnerhet inte känslomässigt och/eller abstrakt. Men då ruskar man på huvudet, vet hon :P

Hon är som en körskoleelev: här ska läras regler för trafiken :P Och för bilen :P Och för körskoleläraren :P Inget enkel jobb, om du minns från när du själv tog körkort, om du nu gjorde det. Teorin var ingen barnlek, om man säger. Praktiken är ju jobbig nog, eller hur :P Men teorin måste man också lära sig.

Och nog skulle du lärt dig köra bil både enklare och bättre om du fått höra JA, KÖR så HÄR / GÖR så HÄR i stället för NEJ, kör INTE så där, gör INTE så där :roll: med suck och stön och irritation på toppen (och inget körkort, kanhända - underkänd :cry: )
Anki34 skrev:Första gången!!! :D hon är så kreativ!
Ja. Läraktig. Det är där kreativiteten börjar. Och sådan ska människan vara. Det är så vi har lagt under oss jorden i stället för att dö ut, om man säger :wink: :lol:

:!: Människan föds för att utforska, behärska och småningom förändra verkligheten villkoren, världen. Gör ditt bästa för att inte hindra henne i detta :!:

Ur Internationella Sova hela natten (och även Barnaboken):

:arrow: *Ett gott skratt om dagen håller doktorn borta från magen och barnet fritt från de flesta bekymmer. Att skratta är mer än trevligt. Att skratta är nödvändigt.

:arrow: Det viktigaste för små människobarn kring året är att deras glädje inte grumlas.

Ettåringen tycker det är så underbart trevligt att leva!

Och när man ser en liten unge i den åldern möta tillvaron med oförställd glädje, kärlek och nyfikenhet, inser man att människan som art inte kan ha överlevt av plikt och plåga, eller för att det varit synd om henne.

Livet är inte menat till plåga. Livet är menat till glädje och lycka. Barn kring elva-tolv månader är kanske det bästa beviset på den saken.

Därför – även om det ligger en smula utanför ämnet sömn – tar jag tillfället i akt att hålla en liten moralpredikan:

• Strunta i allt det där med NEJ ännu ett bra tag! Låt livet leka!
• Låt leenden möta barnet! Besvara och bekräfta livsglädjen, den ogrumlade livslusten!
• Så ren och solid och tveklös som barnets livslust är nu, kommer den aldrig mer tillbaka. Dela den!

Små barn kring året ger en vuxen Vän av Ordning de mest underbara möjligheter varenda dag att dela glädjen i stället för att döda den. Ettåringens sätt att äta äpple med sina fyra eller sex tänder är till exempel ganska – ska vi säga humorbefrämjande!

Man tager ett äpple och gnager små bitar av skalet. Dessa spottar man sedan ut. Efter det lägger man äpplet någonstans, vanligen i ett hörn i vardagsrummet eller i hallen eller på en bok i bokhyllan eller under ett element.

Två dagar senare hittar man äpplet, blir glad och fortsätter äta där man var. Sedan lägger man det i en sko.

När återstoden av äpplet legat till sig riktigt länge, samtal smuts och damm och mörknat och så att säga mognat ordentligt, får man den strålande idén att ge det till mamma.

Hon blir så glad!

Världen är fortfarande ny, trevlig, fascinerande, också för en ettåring som inhämtat en kolossal massa erfarenheter. En hund som dyker upp under promenaden är en stor (och lätt förfärande) sevärdhet. En buske med små knoppar… En kvist, tyngd av snö. En trappa, skrovlig, inbjudande. En trottoarkant. En tant med tjocka ben. En hög grus. Ett barn i sittvagn. En påse, slängd på marken…

Också för dig var detta en gång nytt. Också du hade en gång alldeles nya ögon. Också ditt leende var en gång ljuvligt och naturligt som den nya dagens soluppgång. Också ditt skratt var en gång ditt eget, sprunget ur ingenting annat än äkta livslust.

Odla skrattet, lyder denna moralpredikans evangelium! *

PS Ett tips för första retoriska frågan: Knip ihop munnen och aktivera den intresserade iakttagelsen i stället (möjligen kan du kosta på dig ett flämtande "Oj då"... Om något riktigt vanskligt skulle vara för handen. Studera: vad gör hon SEDAN :?: :!:

Ett tips för tolkningen av reaktionen: Hon har utfört en BRAGD. Delad glädje är dubbel glädje :lol:

:arrow: Själva mantrat för Barnaboksfilosofin är: lära :heart: leda :heart: visa :heart: hjälpa :heart:

Samarbete, med andra ord. Inte motarbete.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anki34

Ojojoj!

Inlägg av Anki34 »

Tack Eva och Anna för era svar!

Tack för välkomnandet. Jag har varit här förr. Jag har skrivit om hur jag tackade dig mellan värkarna på förlossningen så barnmorskorna blev nyfikna vad jag menade efteråt. Har även skrivit om idiot till läkare som bad mig söka psykologhjälp för att jag var orolig när andningslarmet pep. Har även skrivit om Neoline som sa "Titta tutte" när hon var 6 månader.

Anna! Jag skrattade så tårarna sprutade när du beskrev historian om äpplet!"

Ja gjädje kommer man hur långt som helst med och leendet ligger hela tiden på läpparna bara man ser på denna lilla 13 månaders "varelse".

Vi försöker så gott det går att i hemmet ordna en så trygg miljö som möjligt för att man ska slippa hjärtat i halsgropen allt för många gånger. Stolarna i köket är ju en del i det hela.
Senaste rådet jag fick var att spänna ett spännband runt alla fyra stolar så hon inte skulle kunna dra ut dem..... men vad lär hon sig i livet av det???? Lägga dem på golvet som du Ewa sa är inte möjligt. Då klättrar hon på dem i stället och när vi gjorde så med Tripptrappstolen gjorde hon sig illa när hon gick balansgång på sidobrädan!

Jag får testa med lilla fröken i morgon och se vad som händer när jag ändrar mitt sätt att bemöta när hon klättrar.

En sak som jag gör när hon står på stolar. Då säger jag till henne både med ljud och tecken (storasyster använder stödtecken) att hon ska sitta ner. Då har jag lite allvarlig min. När hon då sätter sig ner (det gör hon alltid) applåderar jag och ler med hela ansiktet och säger JAAAA vad bra!!!. Då applåderar hon också och ser jätteglad ut. Så reser hon sig igen och vill att vi ska göra samma sak igen. Hur tror ni att hon tolkar detta? Lär hon sig något av mitt minspel? Tänkte det borde ju vara bättre än att säga bara JA och NEJ!

Tänk när hon var 11 månader och jag var ute och klippte ner en häck. Jag var halvvägs nere i trädgården och mitt äldsta bonusbarn öppnade sovrumsfönstret och frågde mig en sak. (Pappa var inne med barnen) Jag tänkte inte mer på det. Plötsligt fick jag bara en känsla att titta mot fönstret igen och där ser jag hur Neolines huvud börjar sticka upp vid fönsterbrädan och storasyster hade inte stängt fönstret och vi har en soffa står framför fönstret. På två röda stod Neoline på fönsterbrädan och världsmästare Bolt kan slänga sig i väggen i jämförelse med den fart jag hade i sambons gummistövlar i storlek 44! Som tur var stannade hon upp när hon såg mig springa men i bland kan det ju bli tvärtom. Då dyker pappa upp bakom henne som en räddande ängel. Behöver jag säga att vi har extra hakar på våra fönster nu och soffan är flyttad! Tur att vi föräldrar har ett sjättesinne när vi har aktiva barn!

Tack för era svar än en gång.
Mamma till 2 underbara tjejer födda i mars 04 och september 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Ojojoj!

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbara människa :heart: Tack för dessa varma ord:
Anki34 skrev: Jag har skrivit om hur jag tackade dig mellan värkarna på förlossningen så barnmorskorna blev nyfikna vad jag menade efteråt. Har även skrivit om idiot till läkare som bad mig söka psykologhjälp för att jag var orolig när andningslarmet pep. Har även skrivit om Neoline som sa "Titta tutte" när hon var 6 månader.
Ljuvligt att höra :-({|=
Anki34 skrev:Ja gjädje kommer man hur långt som helst med och leendet ligger hela tiden på läpparna bara man ser på denna lilla 13 månaders "varelse".
Så ska det låta :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"