7 mån - 2 lurar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillstrumpan

7 mån - 2 lurar?

Inlägg av Lillstrumpan »

Jaha, nu skulle jag vilja ha lite råd hur jag ska tänka här. Lilleman här är strax 7 månader. Jag törs nästan säga att hans daglurar mer eller mindra aldrig faktiskt funkar. Så här har vi det nu:
7 - morgon
9-9.20 sova (har just kortat ner i hopp om att han ska sova lite längre sen..)
12.15 - 13.45 sova
16 - 16.20 sova
19 - natt

Men sova på dagen verkar inte falla honom in alls. Inget av sovpassen är liksom bättre än nåt annat. De lite längre där på dagen kanske vi får till en timme om det är en bättre dag.
Jag tänker att det kanske blir bättre om man kör på 2 lurar, fast det känns lite tidigt...eller? Sånt här bök var det inte med storasyster vad jag minns.
Ohh, snälla kan inte nån hjälpa mig hur jag ska tänka lite :D
Stora 0630 Lilla 0903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det var en lite snål sömnranson, tycker jag :shock:

Han skulle behöva 12 tim natt plus ett bra tag till två lurar om exempelvis 45 respektive 20 min, samt den långa mitt på dagen på 1,5 tim för att få fyllt sitt sammanlagda sömnbehov av 14,5 tim.

Nyckeln till denna ljuva ordning heter mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat - plus förstås utevistelse, skrattet till go'nattet (stup i kvarten, dvs till alla lurar :lol: ) och social delaktighet.

Så snåla inte ännu mer. Resultatet bleve bara övertrötthet = sämre sömn.

Gå efter klockan :wink: För att undvika prestationsångest, minns att det viktiga inte är att han sover varje minut han "ska" - utan att han har förutsättningarna. Så ge honom dem :!: Orubbligt. (Annars kan han ju verkligen inte :cry: )

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Anna :D ,
så sant, så sant! men så lite svårt. Men jag ska verkligen tänka på det nu att jag ger honom de bästa förutsättningarna att sova så gott så - så får han liksom sköta resten sen.
Jag styr upp det nu så det blir 45 - 1,5 och en liten 20, inget annat, inget tjafs! Det blir bra! Attityd!
Ska bättra på den där attityden nu med lite vin :wink:
Stora 0630 Lilla 0903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ett tips är att du kan ge sista luren i vagnen på promenad. Min son sov ibland 5 min, ibland 20, ibland inget. Men en vilande promand fick han i vart fall. Det var mycket välbehövligt i ångesttider.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

O:) :heart: :sleep:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej! :D

För oss blev det ordning på tillvaron igen då vi gick över till 2 dagslurar vid 7 månader. Men det var 2 långa lurar (körde 11+2+1,5).

Hoppas ni hittar er väg! :thumbsup:

KRAM :heart:
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

näe...alltså jag får inte till det här.
Eller jo, när vi är ute och går så går det fint då sovs det gott under långa luren men tusan.

Nu har vi sova:
9-9.45
12.30-14.00
16.30 snåret en liten 20 minuters

Den enda lur som egentligen funkar är den första. Vaknar exakt efter 45 minuter, bra.

Andra luren, sovs i vagnen eftersom vi oftast är ute och vandrar då. Står vagnen still vaknar vi efter exakt 45 minuter varpå mamma får putta vagnen lääänge. Har vi lyckats skrapa ihop 1,5 timmar så vill lille herrn inte sova några 20 minuter sen :twisted: arg som tusan.

Så här ser det ut varje dag - undantagslöst. Lilla farbrorn är ofta rätt gnällig. Han är briljant att sova på natten, somnar som en liten gris när han läggs och vaknar kanske tidigt nån morgon, bubbar, somnar om :shock: .

Så hur jag än liksom vrider på det här blir det ingen ordning. Han är trött, men inte. Och sen ska erkännas att han är ju hopplöst bortskämd med mes vagning...fast det kanske är en annan historia :oops:
Stora 0630 Lilla 0903
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lillstrumpan skrev:Och sen ska erkännas att han är ju hopplöst bortskämd med mes vagning...fast det kanske är en annan historia :oops:
Nix. Det är det som ÄR historien i det här fallet. Lär honom att somna själv så får du se. :wink:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

TorpSara skrev:
Lillstrumpan skrev:Och sen ska erkännas att han är ju hopplöst bortskämd med mes vagning...fast det kanske är en annan historia :oops:
Nix. Det är det som ÄR historien i det här fallet. Lär honom att somna själv så får du se. :wink:
Håller med! :D Fast vet du, här kom vi rätt snabbt på att man slipper såna problem om man tar långa lunchluren hemma i sängen och kortlurarna i vagnen :wink: så det gjorde vi från ett ganska tidigt stadium, slöa som vi är... :mrgreen:

Särskilt som många 7-månaders börjar bli väl stora för att ligga skönt på mage i vagnen - beror ju förstås på vilken vagn man har, men ändå. På rygg i lite halvtrång insats alt fastspänd i nedfälld sittdel kan man ge sig den på att det skarvas... :shock: Så mitt tips är att fundera på om du kan kasta om ditt eget program lite så att den där luren hamnar hemma i sängen. :idea:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Instämmer! :thumbsup:

Och jag tror också det kan vara dags att gå ned till 2 lurar nu -vad tror du om det? :?:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"