Trots=sova illa??
Trots=sova illa??
Hej! Min dotter har sovit 11 tim natt utan större problem senaste året (kurade henne då). Enstaka uppvaknanden som hon löste själv eller med hjälp av ramsan. Nu Är hon 2år och 8 mån och har börjat att trotsa å det grövsta. Detta anser jag fullt hanterbart på dagtid, eftersom fru/fröken (?) Wahlgren har fantastiska strategier för detta i Barnaboken!
Nu har trotset smugit sig in på nattetid och i natt t.ex. har hon ställt sig i sängen nästan 1 gång i timmen och vrålat "Maaammaaa, jag viiil iiinte soooova". och "det är lääääskigt soooova". Mycket ledsen och upprörd ska tilläggas. Inte det vanliga "kax-trotset" som hon ägnar sig åt på dagtid. Ramsan går inte fram alls. Försöker vänta ut... Hon somnar om när hon sedan bestämmer sig för det för att snart vakna igen. Samma sak på morgonen. Hon somnar inte om efter 05.30 utan härjar tills hon har väckt hela huset. Hur hantera detta?? Brukar nattrots sitta i länge??
***Mamma till Ella 0108, Vera 0702 och Klara 1001***
-
Piggelin
Hej,
vi har haft en natt-trotsare. Precis som i ert fall var dagtrotsen klart hanterbar. Men nätterna.... Ack, ack, ack. Hon kunde vara vaken, eller åtminstone hålla mig vaken, i timtal. Vi har kört stenhårt på att hon ska sova kvar i egna sängen, en ramsa kunde hon få och musik. Vi har också provat nattlampa, eftersom hon i samma veva ville bli natt-torr, den gjorde faktiskt att uppvaken blev färre och kortare. Och ibland har det hjälpt att lägga på en filt (blir varmt och gosigt = lättare att somna om).
Agnes höll på från ca 2 år och 9 mån till ca 3 år och 7-8 mån... Alltså kanske 10-11 månader. Men det var inte varje natt. Nu toksover hon igen, aldrig ett pip.
Vet att miar70 också brukar säga att hon haft en natt-trotsare, jag hojtar lite
.
/P
vi har haft en natt-trotsare. Precis som i ert fall var dagtrotsen klart hanterbar. Men nätterna.... Ack, ack, ack. Hon kunde vara vaken, eller åtminstone hålla mig vaken, i timtal. Vi har kört stenhårt på att hon ska sova kvar i egna sängen, en ramsa kunde hon få och musik. Vi har också provat nattlampa, eftersom hon i samma veva ville bli natt-torr, den gjorde faktiskt att uppvaken blev färre och kortare. Och ibland har det hjälpt att lägga på en filt (blir varmt och gosigt = lättare att somna om).
Agnes höll på från ca 2 år och 9 mån till ca 3 år och 7-8 mån... Alltså kanske 10-11 månader. Men det var inte varje natt. Nu toksover hon igen, aldrig ett pip.
Vet att miar70 också brukar säga att hon haft en natt-trotsare, jag hojtar lite
/P
-
Piggelin
Hrm, det ser ut som vi hade underhållning om natten. Men så var det INTE. Vi testade en sak i taget. Och oftast gjorde vi ingenting. Allra bäst funkade det om JAG satte i öronproppar och såg till att JAG somnade om.
Vi delade också upp nätterna och bestämde vem som skulle ta hand om oroligheterna. Det blev avlastning för mig som i vanliga fall vaknar när barnen suckar i sömnen...
/P
Vi delade också upp nätterna och bestämde vem som skulle ta hand om oroligheterna. Det blev avlastning för mig som i vanliga fall vaknar när barnen suckar i sömnen...
/P
Tack för svar! Skönt att man inte är själv i alla fall. Antar att det bara är att köra på som vanligt á la goddag yxskaft... Hon vill ju veta att allt är som det ska vara och att man fortfarande kan sova lugnt om nätterna. men det är ju det där med nerverna... 
Tack, ungefär som innan... Men jag har bildligt talat stoppat in öronpropparna. Ger en ganska sträng och bestämd ramsa. Sen tar det bara någon minut av "jaaag viiiill iiiinteeee" innan hon lägger sig och somnar. Problemet är ju fortfarande att det blir några ramsor per natt. Måste kanske börja kasta in bekräftelseramsan igen när hon tystnat. Kan det hjälpa tro?
Tack för visat intresse!!
Tack för visat intresse!!
-
Piggelin
Hej och tack för förslaget!
Jo, jag har dragit ner till en ramsa. En mycket bestämd sådan. Vet du vad jag fick då?? "duuuummmmma maaaammaaaa". Sen en poff när hon la sig ner och somnade..
Nu verkar det räcka med en om hon verkligen är i gasen, annars låter vi henne sköta det själv. Uppvaken har inte blivit färre, men det har blivit betydligt mindre tjafs!
Jo, jag har dragit ner till en ramsa. En mycket bestämd sådan. Vet du vad jag fick då?? "duuuummmmma maaaammaaaa". Sen en poff när hon la sig ner och somnade..
Nu verkar det räcka med en om hon verkligen är i gasen, annars låter vi henne sköta det själv. Uppvaken har inte blivit färre, men det har blivit betydligt mindre tjafs!