Nykurad Lucia vaknar tidigt på morgonen! Behöver stöd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Binca

Nykurad Lucia vaknar tidigt på morgonen! Behöver stöd!

Inlägg av Binca »

Hej!
Jag har två söta tjejer varav Bianca, 3,5 år, blev kurad vid 6,5 mån ålder och har sovit bra sedan dess med undantag periodvis med nattkissningar och sånt. Med lillasyster Lucia, 9 mån, har jag varit velig :oops: Hon har fått somna i egen säng men sedan kommit brevid mej när hon vaknat och sovit resten av natten med mej, ammat lite när som. Tidigare somnade hon fint i sängen med nappen, men sedan började läggningen också strula och hon vaknade tidigare varje natt. Hon sov oroligt, satte sej upp på natten och bökade i våran säng osv. Tillslut var jag helt desperat efter sömn och tog beslutet att "plugga" in SHN och genomföra kuren. Jag har ju gjort det tidigare och det lyckades och har gått bra så jag skäms :oops: för att jag inte tog tag i detta tidigare och gav min lilla bebis den välbehövda sömnen. Men jag känner mej mer velig med lillasyster, hon är min lilla bebis (kanske sista bebis också om man ska fråga maken). :roll:
Hur som helst startade kuren 2.10 och nu är alltså kuren och uppföljningsveckan avslutad. Läggningarna går nu på några minuter på kvällen och vi skrattar innan tillsammans hela familjen (lite svårt dock med storasyster som vill göra det hela till sin show). Men problemet är morgonen. Hon vaknar mellan 6.30 – 6.50 (ska sova 19.30-7.30) och gnölar, gråter, blir ledsen. Tredje, fjärde och femte natten/morgonen på kuren gick lysande. Sjätte kom bakslaget på morgonen, vaknade 6.25 och det var gnöl, gråt osv fram tills väckningsdax. Samma sak natt 7. Natt/morgon 8, 9 och 10 grick bra. Men nu morgon 11 och 12 har hon vaknat 6.55 och varit ledsen, gråt skrik osv. Nu tycker jag faktiskt att det borde börja bli bättre på morgonen. Och imorse blev jag jätte stressad av hennes gråt.

Så här gick det till morgon 12:
6.50 gnöl, gråt, påminnelseramsa som övergår i bekräftelse då tystnar under tiden. börjar gnöla, gråta direkt efteråt.
7.07 påminnelseramsa x 4 –tystnar – så bekräftelse x 2 direkt (gnöl under bekräftelse) gråt , snyft, skrik direkt igen
7.13 småarg påminnelse x3 - tystnar så direkt bekr x 2 (lite gnöl under bekr), sedan gnöll, gråt igen men tystare och med avbrott, gråååt
7.18 småarg, hög påminnelseramsa x 4, bekr x 2 direkt (jag har svårt att hålla mej lugn, kan hon inte göra som storasyrran som i detta skedet av kuren jollrade nöjt i sängen när hon vaknade för tidigt på morgonen), jaa gråt igen
7.22 in, la tillrätta (bökade, snyftade), buff x 3, solfjäder (lyfte på huvudet), började gråta direkt när ut med ramsa (vänlig bestämd), tystnar dock under tiden o får en bekr x 2 i slutet (gnölar åter under bekr), jaaa och nu igen gråt, gnöl osv, hon är ledsen
7.24 gråt
7.28 tyst i någon sek, rusar in, sitter och gråter i sängen, lyfter upp när hon slutar gråta, svårt att få glad

Ska tillägga att det har varit svårt att få henne glad varje morgon. Om hon sovit när vi gjort glad god morgon så vaknar hon och verkar skrämd och börjar gråta. Oftast har vi lyckats locka fram ett leende efter ett tag. Men det är svårt. Känns som att vi får väcka henne glatt men lite lugnare. Är det fel tänkt?

Schemat ser ut så här:
7.30 god morgon, ammar direkt (har försökt med att byta blöja först, men hon gråter så om vi gör det innan amningen så då är det ju inte nån glad morgon direkt)
8.00 frukost, får sitta med och äta lite brödbitar och frukt
9.00 föra storasyster till dagis 3dagar/vecka
9.30 sova 1,5h
11.30 lunch
14 hämta syster på dagis
14.30 mellis (välling och amma – svårt att hålla henne vaken)
14.45 sova 45min
17.30 middag
18.30 tvätt, pyjamas på
19.00 kvällsgröt och amning
19.15 tandborstning, bus med storasyster, skrattet till go´nattet
19.30 sova

Dagarna har gått bra, men jag måste erkänna att vi gör en liten egen variant här. Hon sover ute i vagnen båda lurarna, ramsar när jag går iväg. Vi är inte på promenad utan vagnen står stilla. Hon sover på rygg och får ha nappen, men endast i vagnen när hon sover. Vi tycker att det fungerar bra så, natten och spjällsängen utan napp, dagen och vagnen med napp. Ja, jag vet att det ska vara helt utan napp med SHN men det här fungerar för oss och Lucia, i alla fall nu. Det blir säkert så att vi får köra liten dagkur sedan när det blir kallare och kanske inte går att sova ute. Då blir det utan napp i spjällsäng.

Ja så ser det ut för oss. Jag skulle vara tacksam om vi kunde få lite stöd i detta med morgonen. Jag känner mej rådlös trots att jag egentligen vet vad om gäller. Men jag har svårt att höra gråtet på morgonen, tycker synd om henne och blir irriterad till slut :cry: . Jag vill ha glada morgnar. Ska tillägga att innan kuren vaknade Lucia alltid mellan 6.30 och 7. Några tips om hur jag ska gå tillväga? Är det för mycket aggerande från min sida?

Tack
Stolt mamma till Bianca 060217 och Lucia 081227
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej på dig

Sitter här själv med en dotter som vaknar runt 6 istället för sju. Vi körde kuren för ett par veckor sen, men inte problematiken med mornarna (lillans pappa får ont i hjärtat när hon gråter på morgonen...vill bara störta in och hämta henne) Det började med kvart i sju, sen halv, sen kvart över ...slutade med att hon vaknade kvart i sex och då gick maken med på att vi borde göra något åt morgonen.
Läs följande länk från "favoritlänkarna", vi kör just nu på mozart strategin

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Lycka till!!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Binca

Inlägg av Binca »

Tack snälla du som tagit dej tid att svara! Låter ju bra med tipsen i länken. Metod 2 med pangramsa vid minsta pip och sedan hög musik (är det ok att byta musik nu – vi har kört Marin Marais (vacker klassisk musik det också), har inte haft någon Mozart skiva men hittade nu en). MEN ska man ge bekräftelse när hon tystnat? Det står ju faktiskt i råden att man inte ska göra nåt mer än musik efter pangramsan, men ska man inte låta bekräftelsen få sista ordet eller ska det va slut med det nu. Jag menar att jag måste inte få sista ordet mera?

Vi hade faktiskt KRIS här i natt och det var ju natt 13 nu. SUCK.
19.39 Läggning gick bra som vanligt.
00.38 gråt, tyst
01.37 gråt, ramsa x 4 (varav 2 bekräftelse i slutet) Musik. Gråt.
1.47 gråter ännu, något högre – ledsen? (mina funderingar – är hon sjuk? Tänder på gång?)
1.48 in, känner på pannan, tillrättaläggning, solfjädrar tills avslappnad, ramsa x 4 (varav 2 bekr.)
1.49 gråter, tystnar, gråter
1.56 gråtet stegras, tyst, gråter…
1.58 in, ger Alvedon, smeker lite på pannan (ligger stilla på rygg under tiden jag ger medicin – inte helt säker här om hon har ont – tänker att det kanske är tänderna), lägger tillrätta, solfjädrar lugnande en stund
2.08 ut med ramsa x 4 (börjar gråta under vers 3) Musik – höjer o sänker volymen efter hur gråtet stegras
2.10 tyst ar, gråter igen efter någon sek
2.12 snyft, tyst, snyft, tyst, gråt
2.16 tyst men börjar åter gråta
2.20 påminnelse x 4 + bekr x2, snyft, gnöl
2.21 gråter högre igen av och till
2.28 in, smeker på huvudet, lägger tillrätta, buff x 4, solfjäder, ramsa x 4 + bekr x 2. gråter igen något lugnare
2.31 tyst, snyft, gnöl
2.38 gråt stegras?
2.41 påminnelse x4 + bekr x2 (tystnar , gnöl under första bekräftelsen). Gråt , snyft, dock tystare med några tysta sek emellanåt
2.48 tyst en liten stund, gnöl, grååååt – låter ledsen
2.53 tänkte gå in men just då tyst, o gråt o tyst
2.56 tyst, bekräftelse x 2
3.00 öööö, tyst

Jag kände mej helt slut och var alldeles desperat i natt. Har jag gjort helt fel? Kändes så ont i hjärtat när hon grät så länge. Jag var osäker om hon är sjuk, har ont. Hur ska man göra om de har ont och är sjuka? Jo, ge Alvedon och trösta, det vet jag. Men hur mycket kan man trösta, hur ofta när de är sjuka/tänder på g?Hur gör ni? Är det ok att smeka på huvudet och solfjädra längre stund (inte tills sömn dock)? Normalt solfjädrar jag bara någon sek. Ska bekräftelsen ännu få sista ordet? Och ska den ges i dörröppningen eller kan den ges från egen säng?

Imorse gick det dock bättre
7.07 vaknade, gnöl, låter mest irriterad (jag går ner och börjar dammsuga), tyst lite emellanåt, ev lite joller också – jag vet ej riktigt då jag inte lyssnar här
7.28 tyst några sek, in god morgon – hinner dock börja gråta åter innan vi är vid sängen, avvaktar brevid sängen och får ett litet leende efter ett tag, lyfter upp – Lucia verkar glad

Hoppas någon orkar läsa igenom mina långa beskrivningar. Känns skönt att berätta och hoppas att någon orkarge mej lite peppning och ytterligare tips.

Kram från en mycket trött mamma
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Om man ger en pangramsa i vargtimmen så behövs det ingen bekräftelse. Det är mer som en upplysning om att det fortfrande är natt. Visst kan du byta musik, det är mer er attityd det hänger på och inte precis vilken musik som spelas. Mozart är säkert bra men vår plutta brukar somna till vilken musik som helst :wink: Är det mitt i natten så lugna ( med tex solfjäder så länge det behövs ) och gå sen med ramsan. Här ger du bekräftelse vid tyst.

Om du misstänker att hon är sjuk så ta tempen tycker jag, alvedon vid behov. Vid sjukdom kan det ju bli lite annorlunda, men det bästa är nog att försöka att ändå tänka att de behöver sin sömn och att göra som vanligt. Jag har gett vatten och sedan ramsat ut som vanligt och det har gått bra.

Bekräftelsen (om den behövs efter en frågesport) kan du ge i dörrspringan tycker jag.

Hon kommer snart att förstå att det är härligt att vakna igen, hitta ert glada sätt att säga god morgon på.

Hoppas det var svar på dina frågor.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

som tröst för mornarna kan jag nu säga att jag sitter och lyssnar på tystnaden :shock: istället för skrik/gnäll och Mozart. Satte klockan en timme tidigt som vanligt för att kunna ge ramsan, gjorde te och satte på datorn, men liten skrutt bara sover :sleep: :D
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Binca

Inlägg av Binca »

Sagasmamma
Jag sitter här också med lyssnar på Mozart och skrik. Var just in och gav Alvedon som en gång tidiager i natt. Jag tror att hon besväras av sina tänder för tillfället, ja fast helt säker kan jag ju inte vara. Men det är svårt att låta henne skrika, dessutom har vi besök och då får ju alla lyssna på det.
SKönt att din lilla flicka sover :D
Caramell

Inlägg av Caramell »

Hej Binca! Ville bara tassa in i din tråd och säga att vi också ska börja fighten mot tidiga morgnar nu. Följer er med spänning och hoppas vi kan peppa och stötta varandra. Tycker själv att det är skönt att veta att man inte är ensam om problemen. Sagasmamma :heart: kan ju bli mentor, eftersom hon lyckats så fint! =D>

Kram så länge!
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Gulle dig Caramell! och heja på binca! lite jobbigt med besök kanske, men tänk på att du gör något bra för ditt barn. Bra att ta tag i mornarna direkt, vi väntade ju tills nu (en månad efter kurstart...)
Binca

Inlägg av Binca »

Tack alla snälla som orkat läsa och skrivit uppmuntrande ord.
Igår var det lite rörigt med eftermiddagssömnen då vi var på dop just under sovtid. Lucia fick sova efter det och det blev utanför schematiderna :( Men hade inte nåt val där, kan ju inte gärna låta henne gråta, gnälla i vagnen under ett dop och sedan var hon ju så trött att fikat efteråt hade blivit tråkigt med en massa gråt opm hon inte hade fått sova nåt. Kvällen blev också försenad och hon fick börja sova i bilen 20.30 ( 19.30 är den riktiga tiden). Hon vaknade till när vi kom hem och jag lyfta henne vaken i sängen, hon somnade nog direkt. Men hon vaknade för 7.35. HÄRLIGT. Fast det kanske var pga den sena kvällen. Hoppas att det håller i sej.
Idag har hon varit jätte trött på eftermiddagen men hade lite svårt att komma till ro nu i sängen. Behövdes dock inga åtgärder där.
Caramell - det är skönt att höra att det är fler som håller på med besvärliga tidiga morgnar. Det ger styrka när jag känner mej osäker när jag lyssnar på Lucias gråt under tidiga morgnar.
Binca

Inlägg av Binca »

Jaha, då sitter man är igen och lyssnar på gråt, gnöl, missnöje och Mozart i en salig blandning. Lillan vaknade som standard ca 6.55. :( Just nu låter hon arg. Vet inte hur ddet ska gå när klockan ställs om på söndag (visst är det redan då). Hur ska man göra då? Borde jag redan under veckan börja skjuta framåt tiderna? Hur gör ni andra?
Har dock funderat om vi inte borde ämdra morgonen till 30 min innan och förlänga en dagslur istället. Det verkar vara så att hon inte klarar av att sova mer än 11,5h. Ja fat hon har ju lyckats några nätter, kanske inte sova men iallafall varit lugn.
Snart ska det väckas här. Fast det är svårt när det aldrig blir en lugn stund :(
Binca

Inlägg av Binca »

Jaha, då sitter man är igen och lyssnar på gråt, gnöl, missnöje och Mozart i en salig blandning. Lillan vaknade som standard ca 6.55. :( Just nu låter hon arg. Vet inte hur ddet ska gå när klockan ställs om på söndag (visst är det redan då). Hur ska man göra då? Borde jag redan under veckan börja skjuta framåt tiderna? Hur gör ni andra?
Har dock funderat om vi inte borde ämdra morgonen till 30 min innan och förlänga en dagslur istället. Det verkar vara så att hon inte klarar av att sova mer än 11,5h. Ja fat hon har ju lyckats några nätter, kanske inte sova men iallafall varit lugn.
Snart ska det väckas här. Fast det är svårt när det aldrig blir en lugn stund :(
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

hej du!
Jo vi har också funderat på det där med vintertid :? Jag vill inte börja ändra något redan nu, eftersom hon precis lärt sig sova till sju (i alla fall varannan dag -i morse vart det mozart igen).

Jag läste på om tidsomställning i samband med resor, där man kan utnyttja marginalkvart vid varje pass och på så sätt skrapa ihop en timme eller tre vid dagens slut. Tänkte vara försiktigare än så, målet är att flytta 15-20 min per dag från söndag, så borde vi kommit i hamn nästa helg.
Binca

Inlägg av Binca »

Sagasmamma
Det låter som en bra idé att ta det lite lagom långsamt med tidsomställningen. :) Har läst tidigare om det här i forumet. 10-15 min per dag låter bra. Jag tror att jag gör som du, börjar nästa söndag. Hoppas att morgnarna blivit bättre tills dess hos oss. Vi ska troligen ha gäster nästa helg också så det vore skönt om morgonen skulle snart vara lite lugnare. Och det känns som att det inte är läge att under de dagarna göra nån jätte ändring i schemat utan det får jag börja med från och med söndagen eller kanske måndagen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"