Jag har två söta tjejer varav Bianca, 3,5 år, blev kurad vid 6,5 mån ålder och har sovit bra sedan dess med undantag periodvis med nattkissningar och sånt. Med lillasyster Lucia, 9 mån, har jag varit velig
Hur som helst startade kuren 2.10 och nu är alltså kuren och uppföljningsveckan avslutad. Läggningarna går nu på några minuter på kvällen och vi skrattar innan tillsammans hela familjen (lite svårt dock med storasyster som vill göra det hela till sin show). Men problemet är morgonen. Hon vaknar mellan 6.30 – 6.50 (ska sova 19.30-7.30) och gnölar, gråter, blir ledsen. Tredje, fjärde och femte natten/morgonen på kuren gick lysande. Sjätte kom bakslaget på morgonen, vaknade 6.25 och det var gnöl, gråt osv fram tills väckningsdax. Samma sak natt 7. Natt/morgon 8, 9 och 10 grick bra. Men nu morgon 11 och 12 har hon vaknat 6.55 och varit ledsen, gråt skrik osv. Nu tycker jag faktiskt att det borde börja bli bättre på morgonen. Och imorse blev jag jätte stressad av hennes gråt.
Så här gick det till morgon 12:
6.50 gnöl, gråt, påminnelseramsa som övergår i bekräftelse då tystnar under tiden. börjar gnöla, gråta direkt efteråt.
7.07 påminnelseramsa x 4 –tystnar – så bekräftelse x 2 direkt (gnöl under bekräftelse) gråt , snyft, skrik direkt igen
7.13 småarg påminnelse x3 - tystnar så direkt bekr x 2 (lite gnöl under bekr), sedan gnöll, gråt igen men tystare och med avbrott, gråååt
7.18 småarg, hög påminnelseramsa x 4, bekr x 2 direkt (jag har svårt att hålla mej lugn, kan hon inte göra som storasyrran som i detta skedet av kuren jollrade nöjt i sängen när hon vaknade för tidigt på morgonen), jaa gråt igen
7.22 in, la tillrätta (bökade, snyftade), buff x 3, solfjäder (lyfte på huvudet), började gråta direkt när ut med ramsa (vänlig bestämd), tystnar dock under tiden o får en bekr x 2 i slutet (gnölar åter under bekr), jaaa och nu igen gråt, gnöl osv, hon är ledsen
7.24 gråt
7.28 tyst i någon sek, rusar in, sitter och gråter i sängen, lyfter upp när hon slutar gråta, svårt att få glad
Ska tillägga att det har varit svårt att få henne glad varje morgon. Om hon sovit när vi gjort glad god morgon så vaknar hon och verkar skrämd och börjar gråta. Oftast har vi lyckats locka fram ett leende efter ett tag. Men det är svårt. Känns som att vi får väcka henne glatt men lite lugnare. Är det fel tänkt?
Schemat ser ut så här:
7.30 god morgon, ammar direkt (har försökt med att byta blöja först, men hon gråter så om vi gör det innan amningen så då är det ju inte nån glad morgon direkt)
8.00 frukost, får sitta med och äta lite brödbitar och frukt
9.00 föra storasyster till dagis 3dagar/vecka
9.30 sova 1,5h
11.30 lunch
14 hämta syster på dagis
14.30 mellis (välling och amma – svårt att hålla henne vaken)
14.45 sova 45min
17.30 middag
18.30 tvätt, pyjamas på
19.00 kvällsgröt och amning
19.15 tandborstning, bus med storasyster, skrattet till go´nattet
19.30 sova
Dagarna har gått bra, men jag måste erkänna att vi gör en liten egen variant här. Hon sover ute i vagnen båda lurarna, ramsar när jag går iväg. Vi är inte på promenad utan vagnen står stilla. Hon sover på rygg och får ha nappen, men endast i vagnen när hon sover. Vi tycker att det fungerar bra så, natten och spjällsängen utan napp, dagen och vagnen med napp. Ja, jag vet att det ska vara helt utan napp med SHN men det här fungerar för oss och Lucia, i alla fall nu. Det blir säkert så att vi får köra liten dagkur sedan när det blir kallare och kanske inte går att sova ute. Då blir det utan napp i spjällsäng.
Ja så ser det ut för oss. Jag skulle vara tacksam om vi kunde få lite stöd i detta med morgonen. Jag känner mej rådlös trots att jag egentligen vet vad om gäller. Men jag har svårt att höra gråtet på morgonen, tycker synd om henne och blir irriterad till slut
Tack