kurens första natt..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellen05

kurens första natt..

Inlägg av ellen05 »

Hej.

Min tjej är nu sju veckor. Nu kör vi enligt standardmodellen med 1.5h mat + umgänge och 2.5h sovpass. Jag är så glad för det fungerar så bra. Tidigare var det en del skrik både på dagen och natten pga lilltjejen var för trött men nu har vi fått pli på de.
På dagen behöver lilltjejen lite hjälp med att sova - ofta vagnar vi 2-3 gånger under ett sovpass.
:?: Undrar om det är vanligt och om det finns något vi kan göra för att få henne att sova bättre.. :?: Hon sover nämligen sött men plötlsigt börjar hon gråta till ordentligt, men ögonen är oftast fast. Hon klarar inte av att somna om själv men efter en liten stunds vagning (då hon är hysterisk) eller napp sover hon igen. Men jag antar att detta gör att hon är tröttare för vi har nämligen lite problem med att hålla henne vaken 1.5 timmar. Men vi kämpar och lyckas faktist ganska bra (Tack för alla tips vi fått av er)

Efter 2.5 timmars sömn måste vi ofta väcka upp henne eftersom hon annars skulle sova mycket längre. E detta ok?

Ännu en fråga: Vi skall alltså köra kuren och tänkt följa detta schema: (låter det ok?)
05.00-06.30 vaken
06.30-09.00 sova
09.00-10.30 vaken
10.30-13.00 sova
13.00-14.30 vaken
14.30-17.00 sova
17.00-18.30 vaken
18.30-21.00 sova
21.00-22.30 vaken
22.30-05.00 sova
(där vaken innebär både mat direkt hon vaknar och just före hon somnar + umgänge, social delaktighet, byte osv..)
Lilltjejen var 2,7kg då hon föddes (i vecka 39) nu har hon ätit upp sig och väger 4,7. Så visst klarar hon av att sova natt mellan 22.30 och 05.00? Vi använder napp åt henne (på BB sa dom att hon är av den typen med enormt sugbehov) När kan vi slänga nappen? Hur länge har dom med enormt sugbehov behov att få napp?

kram från mej.
Senast redigerad av ellen05 den mån 10 okt 2005, 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, lilla älsklingen är en stor flicka nu och snart två månader, så du kan gott sikta på 8 tim natt.

Slopa nappen. Det där enorma sugbehovet är passerat, om hon bara får så mycket mat hon någonsin kan ta emot, och lite till. Nappen kan du slopa rakt av och glömma. Då gör hon det också.

Försök få måltiderna att rymmas inom en timme, möjligen med marginalkvart. Hon behöver ingen knockoutslurk längre precis innan hon ska sova. Truga på och minns att fem minuyters vila från trugandet kan göra all skillnad.

Jag skulle nog försöka tillämpa principen 2-2 nu, alltså två tim vaken, två tim sömn - fundera gärna igenom ett schema utifrån det men inte benhårt; någon gång kan 1,5 tim vaken och 2.5 tim sömn vara bättre. Du känner hennes tendenser vid det här laget :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Kurens första natten genomförde lilltjejen alldeles lysande. Hon sov mellan 22.15 och 6.00!! Underbart. Visst var det några skrik under nattens gång men hon var helt underbar. Tack Anna för tipset om 8 timmars natt! (Nappen blev vi dock inte av med...)

En fråga: Hur skall vi få fem stora mål att rymmas på dagen om natten blir 8 timmar. Hon borde ju äta med nästan tre timmars mellanrum då och hur går det isf med 2-2 modellen?
Om hon klarar av att vara vaken 2 timmar bör hon då sova två timmar efter det? Och om hon är vaken 1,5 bör hon då sova 2,5?

Om hon kastar upp (typ en mängd motsvarande en matsked), skall jag sluta truga efter det?

Kram från mej!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du får göra ett schema, som jag skrev. Inte vänta längre på att hon ska leda :!: Utgå från hennes tendenser so, du lärt känna och "spika" ett schema och följ det, benhårt under åtminstone en vecka innan du utvärderar.

Fyra stora mål och en nattslurk är vad hon behöver. Det kan du plåstra ihop :lol:

Och ja, småkräks hon lite - kan föreställa en rap - så låt henne vila några minuter eller fem, och truga sedan på. Helst ska det spruta ur öronen :lol:

Nappen blir man inte av med :evil: Den tar man bort :lol:
ellen05

liten uppdatering

Inlägg av ellen05 »

Här följer en liten uppdatering på hur det går.
Nu har vi spikat schema. Tjejen sover natt mellan 22-06. Dagarna går enligt 1,5 vaken 2,5 sova. Oftast måste jag väcka henne dagtid eftersom hon bara sover o sover annars, vilket är orsaken att hon inte är vaken mera än 1,5h. Nätterna fungerar så att tjejen somnar utan problem med godnattsång och ramsa. Hon vaknar ofta runt 3-4--tiden, då vagnar vi och ramsar tills hon lugnat sig. Hon somnar om med napp och ramsa men vaknar efter en stund igen, samma procedur... Ibland går det fort ca 15 min så sover hon som en stock igen men ibland tar det upp till 45 min innan hon sover ordentligt.
Men Nu äntligen har vi fått andningslarmet så i natt skall lilltjejen få sova första natten på mage. Så nu tror och hoppas jag att hon börjar sova djupare och bättre. Ramsan verkar inte riktigt ta ännu, men vi övar och tänker inte ge oss.Nappen har vi ännu inte gjort oss av med..vår dumhet men vi tänkte att vi tar det vid tre månaders ålder eftersom hon ännu verkar ha starkt sugbehov!

En liten fråga: Dagtid skriker hon ofta till så fort jag klär på henne utekläderna strax innan hon skall sova dagssömn (Hon sover alla dagspass ute). Ibland tar de länge innan hon lugnat ner sig. :?: E de vanligt att småttingarna gråter just före dom bör sova? Eller gör jag fel med påklädningen??

övrigt:Jag är så glad att jag hittade Barnaboken och denna sida. Önskar att jag hittat hit ren under graviditeten men bättre sent än aldrig :wink: .
Tjejen har börjat le o jollra lite så det är helt underbart att se henne nöjd och belåten.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :D Så skönt det låter för henne och nu får du grepp om saker och ting :!: Inte illa, eller hur, på så kort tid :lol:

Ramsan är hon lite för liten för - hon söker mest ansiktet till rösten och kan bli förvirrad. Hon är inte till 100% förtrogen med denna sin nya, sköna värld ännu. Så öva upp vagningstekniken; du kan också buffa; se Verktygslådan här på sidan :!:

Nappen kan du visst behålla ett tag till men inte längre än till fyra månader, tycker jag. Efter det börjar den verkligen ställa till problem :roll:

Magläget kommer att göra (sista) susen. Lär dig det effektiva tillrättaläggandet, som till slut blir reflexframkallande - dags att sova :!: Så glad att du fixat larm.

Möjligen klär du på för länge, för utdraget, så att hon blir varm och obekväm. Lär dig jobba snabbt och sakligt :idea:
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Ny uppdatering igen..

Nu är nappen borta :) Hon frågar fortfarande efter den men eftersom att den inte finns mera får hon den inte. Enkelt!

Natten ser ut på följande sätt. Tjejen somnar på några sekunder kl 22 med godnattsång och tillrättaläggande. På natten vaknar några gånger och frågar ibland små frågor men ibland en hel del. Buffning fungerar bra. Hon lugnar sig - jag går bort. Ibland somnar hon direkt om efter en buffning - men ibland tar de tid.. Hon skriker upp sig - jag buffar - hon lugnar sig - jag går bort - hon börjar gny - jag avvaktar - hon skriker upp sig - jag buffar.. Inatt höll vi på så en timme! Men buffningen tar aldrig mera än 30 sek. Så jag antar att det är ok. :!: MEN rätta mig om jag har fel :!:

Har just läst på om vagning (tjejen sover ju utomhus i vagnen dagtid på rygg) Inser att jag måste träna på tekniken och avvakta mera. Önska mig gärna lycka till - de känns jobbigt att avvakta, men jag vet att det är för tjejens bästa. Och hon gör framsteg. Så här ser det ut:

Hon sover sött. Skriker till - jag avvaktar - hon skriker upp sig (på några sekunder blir hon hysterisk) - jag vagnar - hon tystnar - jag går bort - men strax vagnen är stilla skriker hon igen - jag avvaktar osv.osv. Är detta ok?

Känner ibland frustration över allt detta men jag är fortfarande vid gott mod och ATTITYDEN finns där. Ibland behöver min man locka fram den lite ;)

Ha det gott

Kram
ellen
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Grattis och pris och beröm :D Tänk att du ändå gjorde dig av med nappen. Skönt :lol:

Att avvakta betyder inte att vänta och se, låta barnet skrika, skrika mer... etc. Man ska ge svar genast, ögonblickligen. Däremot kan man avvakta efteråt och se vart det barkar. Hon får INTE vara ledsen :!: Du kanske kan hämta inspiration i Lathunden :?:

Men hon är liten ännu och det är mycket begärt att hon ska förstå vad som gäller. Jag brukar rekommendera Standardmodellen, inte kuren, för så små barn - kuren är trots allt till mest för verkliga sömntrasslare. Och det har du skickligt nog sett till att undvika att hon är/blir :!:

Hon ska först och främst vara mätt, proppmätt :!:

Du buffar perfekt, låter det som :lol:

Hon sover bättre på mage, även utomhus och absolut i vagnen. (Med larm, förstås :idea: )
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Nu är det en vecka sedan vi startade med att följa vårt spikade schema. Jag tycker att det gått riktigt bra. Men jag är lite fundersam över vissa saker.

- Dagtid somnar hon bra ute i vagnen. Ofta vaknar hon några gånger under sovpasset. Hon har fast ögonen och gråter. Jag brukar vagna - vilket leder till att hon snabbt slutar gråta. Ibland är det så enkelt. Hon somnar alltså genast om. Men ibland börjar hon gråta igen så fort vagnen står stilla. Skall jag då vagna tills hon säkert sover. Eller skall jag vagna tills hon är tyst och börja vagna igen så fort hon börjar gråta pånytt?? Eller skall jag avvakta??(Jag vill inte hamna i vagningsträsket..) :?:

- Jag vill ju så gärna att hon skulle sova hela dagspassen utan att hon vaknar upp och gråter. Finns det något jag kan göra :?:

- Ofta väcker jag henne när sovpasset är slut. Ibland tar det ½h innan hon vaknar till ordentligt. Hon är definitivt trött. MEN jag vill ju inte att hon sover längre än 2½timme. Tips :?:

Vill samtidit passa på att TACKA dej ANNA för att du tar tid att svara på frågor. Du är underbar och det du gör är fantastiskt. Barnaboken är helt super och denna hemsida rätar ut många frågetecken. kan bara säga att jag är otroligt tacksam. OCH jag kan slå vad om att min lilla tjej också är tacksam över att mamma äntligen fått rutin på både dagen och natten.

kram från mej.
:D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"