Sluta med napp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tessan
Kontakt:

Hej igen

Inlägg av Tessan »

Nu var det då dags igen för jättejobbiga dagslurar. Idag när Emma skulle sova mellan 8.30-10 tog det 5 minuter av JÄTTE :evil: :evil: :evil: argt skrik innan hon sov. Sen vaknade hon tjugo i tio helt uppe i varv igen och vägrade somna om.
Lur nummer två som är mellan 12-13.30 samma sak. Sov i en halvtimme efter jättearg insomning. Efter en halvtimme var hon helt galen och jag lät henne vara då inget hjälpte. Efter 5 väldigt långa minuter somnade hon om och sov till tjugo över ett då jag tog upp henne.
Nu vid sista luren kl 15.30-16.15 la jag ner henne halv och det tog återigen 5 minuter av jätte :evil: :evil: :evil: argt skrik innan hon somnade in. Vaknade 8 minuter över fyra arg igen.

Hrm, kan det vara tanden som spökar, att det kliar eller är jag för på henne tro när hon ska somna in och om? Jag har läst tipsen många gånger om och min dagramsa fäster inte riktigt ännu. Har ni några bra tips på vad jag kan göra mer än att låta henne vakna och vara arg? Känns inte ok att låta henne vara så himla upprörd...
Vad är det som gör tro att hon fortfarande inte riktigt vill sova på dagarna utan att vakna?
Kanske dags att dra ner på sömnen redan nu? Hon sover idag 15h 45 min och om två veckor är det dags för 15. Kan jag redan nu dra ner till det?

Kan ju tillägga att när hon blir upptagen är hon jätteglad!!!!!!!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej kollega! :wink:

För ett par veckor sedan hade jag lite trubbel med en av Herr Hugos lurar: han vaknade ständigt tio i fyra, somnade om efter lite gnöl samt vagnande, vaknade, somnade om, vaknade... :roll: Jag reparerade detta med att ge honom en extra slurk mjölk (nämennähe...) precis innan han skall sova. Till min stora förvåning gick det ner en rätt så normal portion :shock: :roll: , och sedan dess har han sovit sin lur utan att säga flaska... (Ha-ha...)
Tänder har vi inga ännu, så du kan ju förstås ha rätt ang. detta, men ville ändå berätta, eftersom det fungerade så väldigt bra.
Mat, mera mat, mamma, jag växer, hej å hå... :lol:
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Hrm! Menar du att du ger som typ en extraslurk precis innan insomningsdags?
Kanske ska prova det. Jag tror också att det är mat det hänger på också för att idag har hon inte ätit lika mycket som hon brukar, ganska bråkigt vid flaskan. Idag har dock 5 teskedar gröt gått ner :thumbsup:

/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

Just precis. :wink: han skall sova 15.20 - mat serveras 15.00, varefter det är läggning. Och nu har det gått en vecka med detta utan att han sagt ett endaste öh mellan 15.20-16.50. :D
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Hej Tessan och ni andra,

Vi hade också en katastrofdag i lördags....det berodde på att mamma (=jag) försökte lägga lillan, laga mat, ta hand om gäster och storebor samtidigt...Överförde nog en del av stressen på henne så det blev väldigt argt och ledsamt vid middagsluren. Hon somnade till slut, men sov oroligt och vaknade för tidigt. Då tog jag faktiskt upp henne, bestämde mig för att se det hela som ett "olycksfall". Hon klarade sig (med sömn) till nästa lur och sen har det varit som vanligt igen. Hon är också ofta lite arg precis när jag lägger ner henne (inte alltid dock), precis som om hon försökte säga "sova NU? när det är som roligast??" Men är det bara någon eller några minuter, tycker jag det är OK. Just igår tittade också den första tanden fram (DET hann jag se i alla fall!). Jag tycker också att det låter som att du gör helt rätt och bara får ge det lite mer tid!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Tessan
Kontakt:

Hej igen

Inlägg av Tessan »

Tack tack. Känns som att jag ibland faller på min attityd och för över den på henne vilket gör att hon vaknar tidigt :? :? :?

Hon somnar på kvällarna nu utan ett pip i alla fall men fortfarande arg på dagarna men det gör mig inget :roll:
Det kommer att gå över!
/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Man kan inte förbjuda folk att reagera och SKA det inte heller... Hört det förut!? :wink: Tål att sägas igen... :roll: :wink: :lol:

:idea: Ofta är det som så vid förändringar av olika slag att FÖRST så går det jättebra, sedan går det lite sämre för att snabbt trilla ner till bottendåligt. Efter den djupdykningen så går det uppåt igen och en balans nås! Under tiden svarar du på eventuella frågor med ramsande och attityd av självklarhet. Då går det förbi!

:idea: Denna process är olika lång för olika händelser. Vad det gäller nappborttagning så tippar jag på en period av 2 veckor innan balans nås!
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Har en fråga till dig Mammut Maria!
I ett tidigare inlägg läste jag att du skrev "låt det gå minst 3,5 timme emellan målen, max 4 och låt en måltid vara i 20 minuter."
Nu när det är 12 timmar natt har jag 3 timmar emellan 2 mål och 3,5 mellan 1 samt 1-1,5 timmar till nattslurk beroende på hur lång tid sista målet tar.
Hur lägga upp det så hon får 3,5 timme emellan? Inte ge mat så fort hon vaknar längre? Idag gjorde jag nämligen så att jag gav henne mat kl 7 som vanligt och då slukade hon 250 ml på 5 minuter. Väntade i ca 30 minuter och gav henne 110 ml till då det tog stopp. Ibland vägrar hon att äta mer än 180 ml på ett mål och då känner jag själv att jag inte har utnyttjat hela timmen till att ge mat genom att avvakta sista slurken. Samtidigt känns det som att jag inte vill sitta i 1 timme totalt och ge mat även om det är 15-20 minuter hon äter på effektivt, resten är byte och umgänge. Vad säger du om maten? Har du något bra tips?

I natt har Emma varit vaken mer eller mindre hela tiden från 4-06.45 då jag tog upp med marginalkvart. Jag har använt mig av ramsan men funderar lite över denna;
Om hon blir ledsen lägger jag ramsa x 4 och avvaktar. När hon sedan blir riktigt ledsen så ramsar jag igen x 4. Kan jag här ramsa om och om igen tills hon tystnar?
Om hon som i morse nästan ända fram till 6 bara hade konferens med sig själv, ska jag då göra någonting överhuvudtaget? Hon var ju inte ledsen utan mer av uppfattningen om att det var morgon. Det vara bara sista 30 minutrarna hon blev riktigt ledsen...
Jag är helt övertygad om att det är maten som gör att hon sover oroligt...

Jag har ju inte lusläst SHN boken eftersom vi har kört med standardmodell från start vilket har fungerat men jag kanske ska göra det nu ändå för att kunna hantera verktygen fullt ut :P :P

Gäst

Re: Hej

Inlägg av Gäst »

Tessan skrev: Idag gjorde jag nämligen så att jag gav henne mat kl 7 som vanligt och då slukade hon 250 ml på 5 minuter. Väntade i ca 30 minuter och gav henne 110 ml till då det tog stopp.
:idea: Du kan göra precis som du gör! Låt målen vara i 30 minuter - det funkar ju!

:idea: :?: Om du erbjuder 300ml istället så kanske hon sveper det på en gång? Kanske tom 350ml? Avent har flaskor för 350 ml som är lätta att blanda vällingen i. Då kan du ge henne maten på 20 minuter! (300ml + 50ml efter 20 minuter).

:idea: Mellan mål 1 och 2 brukar 4 timmar vara lagom. Mellan mål 2 och 3 brukar 3,5 timma vara lagom. Mellan mål 3 och 4 bukar 3 timmar vara lagom. Därefter nattslurk innan läggningen. Antal timmar mellan målen räknas från första droppen i det ena målet till första droppen i det andra målet.

:idea: Om du är osäker på detta med mat och mättnad så kan du ge henne 100ml i sömnen vid kl 22. Lägg henne på sidan i sängen och mata. Vänd sedan tillbaka på mage. Det gör varken till eller från för henne men gör susen för din attityd :wink: !
Tessan skrev: Om hon blir ledsen lägger jag ramsa x 4 och avvaktar. När hon sedan blir riktigt ledsen så ramsar jag igen x 4. Kan jag här ramsa om och om igen tills hon tystnar?
:idea: Ja - bara gå på med ramsan och kapa topparna med den! När hon varvar ner gör du det också och varvar hon upp så hänger du med och "ramsar ner" henne. Föreställ dig att ramsan är en fjärrstyrd buffning/vagning så tänker du rätt!
Tessan skrev: I natt har Emma varit vaken mer eller mindre hela tiden från 4-06.45 då jag tog upp med marginalkvart.
:idea: Här skulle du använt marginalen åt andra hållet = +15 minuter för att få till ett omsomnande! Det är hemligheten i att komma över vargtimmen... Barnet förstår på det viset att man kan vakna i vargtimmen och filosofera lite (brukar vara 45 minuter) och därefter somna om själv! Om du tar upp innan du fått till ett omsomnande så lär sig barnet att "filosofera- skrika- morgon". Med ett omsomnande får barnet istället tanken att "filosofera- somna om - morgon".

:idea: Vanligt filosoferande gör man inget åt - ge barnet lite egen space när det sover. Precis så som man själv vill ha det!

:D Lycka till!
Tessan
Kontakt:

Hej igen

Inlägg av Tessan »

Tack för att du tar dig tid att svara!!! Oändligt tacksam..
En sista fråga nu bara, kan jag nu göra ett schema där vi inte äter så fort hon vaknar?
Eller ska jag fortfarande göra schemat så att hon äter direkt efter vila?
Ska ändra schemat nu till 5-månaders dagen så det kan ju vara bra att ha med i beräkningen...
P.S
Vet du på rak arm om NUK napparna passar till aventflaskorna eller om aventnapparna är lika NUK napparna?
/Tessan

Tessan
Kontakt:

hej igen

Inlägg av Tessan »

Glömde en sak :shock: :shock:
Hur får jag till ett omsomnande när hon är glad och bara pratar med sig själv? Är det här ramsan ska användas till max :?:

/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Varsågod!

:idea: Vet du vad - jag är övertygad om att du hittar rätt schema om du sätter dig med papper och penna +hjärna :wink: ! Som svar på din fråga så kan hon vänta på maten en liten stund om det behövs!

:idea: Vet inte det där med napparna. Jag tror dock att Aventflaskorna har en bredare öppning = bredare nappar.

:idea: Du ska vänta tills hon filosoferat färdigt och vid första missnöjesttringen så går du på en en pangramsa. Därefter avvaktar du och "ramsar ner" de toppar som kommer. Första gången kan detta vara ett scenario på 45 minuter men här ska du gå på med betryggande besked om så än bara för en sömn på 5 minuter och låt det ta den tid det tar! Det handlar om att etablera ett mönster! Ge det en vecka innan utvärdering!
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Mammut... Fortfarande skriker Emma så vid varje dagslur att hon kippar efter andan. Hon är tokig....
Vad ska jag göra för att hon inte ska göra/vara det?
När jag ramsar blir det än värre, då skriker hon upp sig ännu mer. Jag klarar inte att lyssna när hon är så här upprörd. Det går inte.. Nu är det en vecka sen jag slutade med nappen och inte ett dugg bättre vid läggning på dagarna. Blir värre och värre tycker jag. Om jag vagnar så tystnar hon men hetsar upp sig på en gång när jag går därifrån med en ramsa.
Kvällarna fungerar jättebra men dagarna är katastrof.
Snälla hjälp mig med tips om vad jag kan göra för att hon inte ska vara så här fruktansvärt arg, det gör ont i mig även fast hon inte är ledsen.
:cry: :cry: :cry: :cry:
/Tessan

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"