mornar och vintertid

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anni

mornar och vintertid

Inlägg av Anni »

Hej hopp!

Här flyter det mesta på och det är underbart. Vi har just nu en liten flicka som pekar på allt - helst lampor och ventilationsluckor :D .
Jag frågade för någon veck sedan om mornarna och fick tips om ramsa och sen låta vara. Så här är läget. Hon vaknar i princip alltid till tidigt på morgonen och ligger och pratar jag ramsar och går tillbaks och lägger mig. Hon kan fortsätta upp till ca45min men hon somnar om. Jag fick uppfattningen - när jag läste i SHN-boken - att om dom bara somnade om så skulle dom snart förstå att jag ska sova tills att mamma eller pappa kommer och säger godmorgon. Har jag missuppfattat :?:
Andra frågan gäller vintertid. Hur gör man? Jag har en plan om att börja 4 dagar innan och lägga henne en kvart senare på kvällen och väcka en kvart senare på morgonen för att skjuta på det succesivt. Är det en bra plan eller :?:

Hoppas på bra tips!
Kram Anni
Mamma till en son f?dd 23 mars-01 och en dotter f?dd 4 januari-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du ska väl egentligen inte behöva gå upp. Kan du inte ramsa inledningsvis och upplysningsvis från sängen :?:

Ja, hon lär sig snart att sova vidare till God morgon (som mamma/pappa gör, inte hon själv :!: ) eftersom hon somnar om; vi vill till slut ha sammanhängande sömn också på morgnarna, men det kan ta sina modiga veckor. Var bara noga med att hålla tiderna - försov er inte så att ni lägegr ansvaret på morgonen, när den ska infalla, på henne - då ryker snart lugnet :roll:

Det låter bra med tidomställningen så. Börja på kvällen och förskjut sedan dagsschemat i exakt kongruens. Förmodligen vaknar hon lika tidigt som vanligt på morgnarna de första dagarna, men i allra värsta fall har ni ju likafullt marginalkvarten att ta till.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emmy

Inlägg av Emmy »

Jag hakade på ditt tips om att förskjuta tiden inför vintertidsomställningen. :) Vi har morgon kl 7 och vi tycker 6 är aningen tidigt... :sleep: Vi började redan för 2 dagar sedan, då vi hade varit bortresta och vår son var mkt trött efter alla intryck. Vi trodde det skulle bli svårast att få honom att sova längre på morgonen, men inte... :o :shock: :lol: Det vi har fått använda marginalkvarten till är innan varje mål, för han är vrålhungrig nu när vi skjutit tiden 30 min :lol: .
Tack för tipset! och lycka till i helgen - kommer gå jättebra! 8)
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"