om jag inte redan gjort det.
Har en son på 5 månader. Vi har STRORA problem på nätterna. Själva läggningen är inte så stort problem, men nätterna som sagt. Vaknar han så börjar jag vagna, han somnar efter ibland 5 min ibland 30 min.
Han somnar mellan 20,00 och 21,00 på kvällen. Sover fram till mellan 23,00-24,00. Fram till ca kl, 03,00 vaknar han ca 1 gång i timmen, efter 03,00 vaknar han efter 10-15 min igen. Ibland har jag gett honom mat. Då sover han i alla fall en timme.
Läggningen gör jag som man ska enligt sova hela natten kuren. Fasta rutiner, skratt, vagning, ramsa.
Snälla hjälp mig. Jag vet snart inte vad jag gör annars. Min stackars dotter på 3 år får mest skäll hela tiden, och sonen får ju inte sova.
Måste ha hjälp, bryter snart ihop
Måste ha hjälp, bryter snart ihop
mamma m. 3 021002, 050513, 080506
Hej
jag är själv ganska ny på detta men vill ge dej lite tips iallafall.
Kör du enligt standardmodellen dagtid? Om du inte gör det skulle jag tipsa dej om att börja det. Se till att killen får tillräckligt med mat under dagen. Jag tror att du skall försöka få in 4 stora mål och ett mål just innan läggningen. (Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel)
Trots att du gör enligt SHN-kuren vid läggninen så betyder det ju inte att natten fungerar.. Börja med dagen och fundera över ett schema som passar in på hans egna rutiner. Spika ett schema och följd det utan att ändra på tiderna. När dagen fungerar enl. schemat kan du börja ta i tu med nätterna. Alltså ge honom först ordentliga rutiner dagtid så att han sen vågar sova hela natten. Sover killen på mage. Om inte, skaffa ett larm och låt honom börja sova på mage. (du kan beställa på www.babysense.se)
Om du behöver hjälp med schema kan du kolla dels verktygslådan där det står hur många timmar sömn/dygn han behöver men gå också in på searh och sök på shema så hittar du säkert många andras, som du ev. kan ha lite hjälp av då du gör ditt eget. I barnaboken finns också mycket tips som du har nytta av.
Då du vagnar, gör det inte för länge. Höst två minuter. Läs på i verktygslådan.
Lycka till
kram
jag är själv ganska ny på detta men vill ge dej lite tips iallafall.
Kör du enligt standardmodellen dagtid? Om du inte gör det skulle jag tipsa dej om att börja det. Se till att killen får tillräckligt med mat under dagen. Jag tror att du skall försöka få in 4 stora mål och ett mål just innan läggningen. (Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel)
Trots att du gör enligt SHN-kuren vid läggninen så betyder det ju inte att natten fungerar.. Börja med dagen och fundera över ett schema som passar in på hans egna rutiner. Spika ett schema och följd det utan att ändra på tiderna. När dagen fungerar enl. schemat kan du börja ta i tu med nätterna. Alltså ge honom först ordentliga rutiner dagtid så att han sen vågar sova hela natten. Sover killen på mage. Om inte, skaffa ett larm och låt honom börja sova på mage. (du kan beställa på www.babysense.se)
Om du behöver hjälp med schema kan du kolla dels verktygslådan där det står hur många timmar sömn/dygn han behöver men gå också in på searh och sök på shema så hittar du säkert många andras, som du ev. kan ha lite hjälp av då du gör ditt eget. I barnaboken finns också mycket tips som du har nytta av.
Då du vagnar, gör det inte för länge. Höst två minuter. Läs på i verktygslådan.
Lycka till
kram