Få ordning på dagslurar snart 1 år

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Stamgärde

Få ordning på dagslurar snart 1 år

Inlägg av Stamgärde »

Hej!

Vi behöver hjälp med att få ordning på dagslurarna för Valter snart 1 år. Han är kurad sedan 2 månader tillbaka och nätterna är som en dröm jmf med innan . Vi har haft 2 sovningar per dag. En 45 minutare 8.30-9.15 och sedan en lur 12-13.30. Han sover 19-07. Eller har förutsättningarna i alla fall....
Vi har problem med lurarna då det har tagit 20-30 minuter att få honom att sova. Han sover i vagnen ute och vi vagnar till han nästan sover och sedan varierar det om det är promenad eller att vi ställer vagnen ute. 1:a luren har funkat ganska bra, men em luren har alltid strulat. Han sover max en timme och oftast bara 40 minuter. Så nu har vi börjat prova med endast en sovning per dag. Vi skippade helt enkelt fm luren och tänkte att han skulle sova 1,5h 12-13.30. Två dagar på rad nu har han vaknat efter 35 minuter. Idag vagnade jag på nytt och fick hålla på i 10 minuter innan han somnade om till slut. Hade då varit vaket en stund innan jag märkte att han vaknat. Sedan sov han växlat med att vara vaken och vända sig i vagnen mm i ca 40 minuter till. Kan tilläggas att jag gick undertiden. Hade vagnen stått still hade det inte gått lika bra tror jag. Vi behöver råd hur vi ska få ordning på dagssovandet!!! för trött är han. Han har alltid sovit lite, så detta med att sova i stort sett hela natten är ett jätteframsteg för oss.

Vänliga hälsningar

Kajsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Små ettåringar både behöver och behöver inte en liten morgon / förmiddagslur, plus middagssömn. Det är lite struligt där i övergången. Har man ensamlek i spjälsängen brukar de små älsklingarna lösa "problemet" själva - slockna ibland, mitt i ensamleken, ibland inte.

Sammanlagda sömnbehovet ligger ju på 13,5 tim / dygn kan man säga. Jag föreslår att ni försöker eftersträva en tjugominuterslur på morgonen / förmiddagen (inte mer) - i alla fall dagligen ger honom klockrena (bokstavligen!) förutsättningar för det. Och så en 1,5 tim middagslur - inte mer - på det.

Det tar lite tid, men ge det en vecka med ögonen stenhårt på klockan, innan ni utvärderar :!:

Och så ska ni ju ha massor med pris och beröm :-({|= för att lilla älsklingen äntligen får den sömn han behöver (och de ömma utsövda föräldrar han också behöver) :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Stamgärde

Inlägg av Stamgärde »

Hej Anna och tusen tack för snabbt svar!

Idag så gick det åt pipan på fm, då vi ju fortfarande var inne på att skippa fm luren. Vid kvart över nio var lille Valter så himlans trött, så det var bara att lägga honom i vagnen som enda alternativ. Knappt vagning behövdes. Sen fick han sova, men vaknade efter en halvtimme. Sedan var det ju sovning igen vid 12. Då tog det 10 minuter tills han sov och sedan vaknade han efter ganska exakt 40 minuter. Vår stora fråga här är ju hur vi i allsin dar ska få ungrackar´n att sova 1,5 timme. Det känns helt omöjligt! Sedan är fråga två om det verkligen ska behöva ta 20-30 minuter varje dag när han ska sova. Vi får nästan vagningsvalkar! Men detta kanske löser sig om han är tröttare. Imorgon kör vi samma tider som innan (8.30) men låter honom sova 20 minuter (exakt). Sedan kör vi lunchsovningen och hoppas att han ska sova 1,5 timme. Så kör vi så nu en vecka och får se hur det går.

Tacksam för tips på hur man förlänger sovintervallet.

Och tack för Sova Hela natten boken!!! Vi höll på att gå under alihopa efter 9 månader och sovning max 3 h i sträck.

Massa hälsningar från mamman och pappan(som nu har tagit över hemma rollen, då jag jobbar sedan två veckor) till Valter 1 år 16/10.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad tror du om att låta honom sova den långa luren i sängen och göra som på natten? Det kan vara lite väl trångt att sova läge i vagn för vissa i den åldern.
Stamgärde

Inlägg av Stamgärde »

Hej!

Långlur i sängen alltså? Dagramsa och inte lika mörkt som på natten?

Vi kör den här veckan enl schemat nu m 20 minuter på fm samt långlur på em i vagn. Så får vi ändra sedan i så fall. Han har inte trångt i vagnen känns det som. Ännu!
Ikväll var det kaos, ja hela dagen. Valter är förkyld och är tröttare än vanligt. Så idag efter 20 min på fm och 30 minuter på em (då han skulle sovit 1,5h) så blev det akutlur på 20 minuter vid halv fem. Sedan nu ikväll tog det 40 minuter och han var inte överens med att sova. Alt ledsen! somnade tillslut tvärs över flodhästen....
Så efter denna dag är både pappan och Valter trötta!!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vi har långluren i sängen i kolsvart rum med dagramsa, de har inte blivit förvirrade av det. Jag har haft musik utanför dörren och levt på som vanligt med slammer och dammsugning utanför.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Stamgärde

Inlägg av Stamgärde »

Hej!

Nu två dagar har det faktiskt funkat lite bättrem långluren. Har behövt vagna om två resp 1 ggn. Men har totalt kommit upp i 1,5h sovning. nästan i alla fall. Så nu lördag är det mammans tur att köra långluren inkl promenad. Så får vi se. Vore skönt om han kunde sova ute. Inne på kvällen tar det fortf 12-25/30 minuter innan han sover. Känns länge. Skrattet t gonattet börjar bli svårt också. Han vet vad som är på gång hur mkt vi än knasar oss, busar, killas mm mm.

Mvh

Kajsa

mamma t Valter 081016
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"