Hittade just hit till detta forum. Har läst Barnaboken (har barat hunnit läsa halva ännu) och är fascinerad. Den e helt fantastiskt och här verkar de ju finnas andra som tycker lika. (Vänner runt om kring är nämligen inte lika övertygade..) Jag har en flicka som är åtta veckor och jag njuter av att vara mamma.
Jag e lite fundersam när det gäller olika saker. Har försökt söka lite på forumet men jag har inte riktigt fattat allt än. Jag har nämligen tänkt få ording på nätterna - det skall vara slut på små snuttandet. Eftersom flickan är 2 mån siktar jag på 8 timmars natt. Napp har vi använt men den tänker vi göra oss av med samtidigt som nätterna skall bli ordentliga. Men för detta behöver jag lite hjälp:
1. Hur borde nätterna vara. Jag har förstått att man inte skall ta upp + att på natten händer ingenting. Men frågan är skall jag vagna, buffa, ramsa? Läste någonstans att det är ingen ide att ramsa före 3 mån. Men vad skall jag göra på natten när hon gråter? Hur mycket gråt/frågor får hon ställa.
2. Om nätterna blir 8 timmar hur många gånger om dagen borde hon äta?
3. Dagtid, Om tjejen gråter när hon borde sova har jag ofta gett nappen - vilket gjort att hon somnar om - men hur gör jag nu. Skall jag vagna tills hon sover? Eller tills hon lugnat sig? eller ramsa. Om hon har upp ögonen o borde sova ännu skall jag vagna då:?: Läste om att avvakta. Hur länge skall jag avvakta innan jag börjar göra något.?:?: Gråtet låter hysteriskt direkt hon vaknar..
4.Jag har uppfattat att man bör ha ett spikat schema dagtid. Men det schemat skall följa hennes egen personliga stil.. Hur vet jag den. Har alltså försökt följa 1,5 - 2 timmars principen nu i några veckor. Men jag får alltid kämpa med att hålla henne vaken 1,5 + att jag alltid väcker henne efter 2.5 timme.. Gör jag fel?:?:
oj de blev många frågor.. Hoppas någon kan svara, Vill verkligen komma igång med detta. Är motiverad till 1000 men vill int göra onödiga tabbar.
Kram från mej.