ny på detta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
emb

ny på detta

Inlägg av emb »

Hej.

Hittade just hit till detta forum. Har läst Barnaboken (har barat hunnit läsa halva ännu) och är fascinerad. Den e helt fantastiskt och här verkar de ju finnas andra som tycker lika. (Vänner runt om kring är nämligen inte lika övertygade..) Jag har en flicka som är åtta veckor och jag njuter av att vara mamma.

Jag e lite fundersam när det gäller olika saker. Har försökt söka lite på forumet men jag har inte riktigt fattat allt än. Jag har nämligen tänkt få ording på nätterna - det skall vara slut på små snuttandet. Eftersom flickan är 2 mån siktar jag på 8 timmars natt. Napp har vi använt men den tänker vi göra oss av med samtidigt som nätterna skall bli ordentliga. Men för detta behöver jag lite hjälp:

1. Hur borde nätterna vara. Jag har förstått att man inte skall ta upp + att på natten händer ingenting. Men frågan är skall jag vagna, buffa, ramsa? Läste någonstans att det är ingen ide att ramsa före 3 mån. Men vad skall jag göra på natten när hon gråter? Hur mycket gråt/frågor får hon ställa. :?:

2. Om nätterna blir 8 timmar hur många gånger om dagen borde hon äta? :?:

3. Dagtid, Om tjejen gråter när hon borde sova har jag ofta gett nappen - vilket gjort att hon somnar om - men hur gör jag nu. Skall jag vagna tills hon sover? Eller tills hon lugnat sig? eller ramsa. Om hon har upp ögonen o borde sova ännu skall jag vagna då:?: Läste om att avvakta. Hur länge skall jag avvakta innan jag börjar göra något.?:?: Gråtet låter hysteriskt direkt hon vaknar..

4.Jag har uppfattat att man bör ha ett spikat schema dagtid. Men det schemat skall följa hennes egen personliga stil.. Hur vet jag den. Har alltså försökt följa 1,5 - 2 timmars principen nu i några veckor. Men jag får alltid kämpa med att hålla henne vaken 1,5 + att jag alltid väcker henne efter 2.5 timme.. Gör jag fel?:?:

oj de blev många frågor.. Hoppas någon kan svara, Vill verkligen komma igång med detta. Är motiverad till 1000 men vill int göra onödiga tabbar.

Kram från mej.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej emb!

Jag hittade också hit då när sonen var omkring åtta veckor. Jag hade skrivit upp - helt på eget initiativ - hur han sov och var vaken under några dagar, och spikade sedan ett schema. Hade inte Barnaboken då, så hade ingen aning om någon standardmodell. Inte heller jag lyckades hålla lilla kejsaren vaken i två timmar, men det funkade ändå. Så här såg mitt schema ut när Hugo var åtta veckor:

Hugo – åtta veckor, sömnschema:

06.00: mat

07.00 – 09.00 : sova 2 h

09.00 mat

10.00 – 12.00: sova 2 h

12.00: mat

13.30 – 15.30: sova 2 h

15.40: mat

16.40 – 18.10 sova 1,5 h

18.15: mat

19.30 – 20.15: sova 45 min.

20.20 mat

21.20: kvällsslurk bröst

22.00: sova natt

Jag hade vagnen för Hugo tills han blev för stor för den, dvs 3,5 mån. gammal. Det fungerade jättebra. Då kunde jag vagna istället för ramsa. När han vaknade och lät ledsen vagnade jag. I början alldeles för ofta, men man lär sig vilket skrik som betyder vad... Detta gällde alltså även och speciellt på natten. Jag hade vagnen precis utanför vårt sovrum, så att jag hörde honom bra. Senare flyttade vagnen in i hans rum, som är precis bredvid vårt eget.

Hur länge... ja, det är ju det där med att lyssna. Ledsen får bebisen inte vara. Jag brukade gå in i köket, och tömma diskmaskinen, för att tagga ner den egna överkoncentrationen. Varvade han ner gjorde han ju det inom loppet av någon minut. Varvade han inte ner påminde jag i form av kort vagning, varefter jag gick tillbaka till mitt. Tanken är ju, att man skall "inte vagna" alltid lite längre än man vagnar, om du förstår... Själv brukade jag recitera ett styck Ave Maria tyst för mig själv när jag vagnade, :roll: :lol: och sedan läsa tyst för mig själv minst två, innan jag var tillbaka... Man hittar sina metoder. 8)

För min del hjälpte det att ha "något riktigt" att göra medan jag lyssnade av bebisen. Sedan om det var tömma diskmaskin, eller sterilisera flaskor, eller vad man nu hittar på, är mindre viktigt. Bara man inte står där bredvid nervöst och undrar... Men: :!: Aldrig att jag lät Hugo gråta några längre stunder :!: Lyssna på ditt sunda mammaförnuft. Och lycka till! :D
emb

Inlägg av emb »

Tack för ditt svar!
paivihyv skrev:Hej emb!

Hur länge... ja, det är ju det där med att lyssna. Ledsen får bebisen inte vara. Jag brukade gå in i köket, och tömma diskmaskinen, för att tagga ner den egna överkoncentrationen. Varvade han ner gjorde han ju det inom loppet av någon minut. Varvade han inte ner påminde jag i form av kort vagning, varefter jag gick tillbaka till mitt. Tanken är ju, att man skall "inte vagna" alltid lite längre än man vagnar, om du förstår... Själv brukade jag recitera ett styck Ave Maria tyst för mig själv när jag vagnade, :roll: :lol: och sedan läsa tyst för mig själv minst två, innan jag var tillbaka... Man hittar sina metoder. 8)

:D
Alltså lät du honom gråta i någon minut och gick först sen till honom. De känns dom om jag inte kan låta tjejen gråta för hennes gråt låter mera som panikartat " Nu dör jag " - skrik. Så jag brukar rusa till henne så fort som möjligt. Men dagtid om hon är vaken och lite gnällig då låter jag henne vara och det brukar hon nog reda upp själv.

Finns det andra som vill dela erfarenheter, läser jag gärna och lär :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Är det panik så är det. Då måste du så klart aggera. Kom ihåg: du är experten när det gäller ditt barn. :) :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så, nu har jag lagt sonen för natten, och hinner förklara mera:

Jo, jag förstår precis vad du menar. I början var jag också där så fort han pep, eftersom jag inte gav mig själv tio sekunder att "lyssna av". Tänk dig följande:
Bebin har precis vaknat. han börjar låta: aaaaAAA.. och mamman, den ömma, är där. Hysch, hysch, lilla vän, nu skall vi sova (vagnavagnavagna) nu vaknar bebisen ordentligt. Vad hände? varför rör sig min säng?! AAAAAAAAAAAAAAA!
Alltså; det där som är sagt här flera gånger: ibland stör man, fast man inte vill...
Så tar vi samma situationen en gång till:
Bebin har precis vaknat. Han börjar låta: aaaAAA..och mamman har is i magen och lyssnar av, i tio sekunder. Vad händer? Jo:
aaaAAAaaauumm... tyst.
Jösses!
Första gången det hände mig var jag som slagen av häpnad. Herre jisses. Det blev tyst. Han kom av sig! På några sekunder! Han behövde inte mig. Han vaknade till, som folk gör, och somnade om. Och nej, han grät inte i flera minuter! Snarare räknade vi sekunder. Men det var det jag inte förstod. Att jag gav ju honom inte ens chansen, jag var för snabb! Direkt där och vagnande, och då vaknade han till ordentligt, och skrek surt till, och hej och hå... :roll:
Så nej, inte behöver du vänta flera minuter. Men ge din lilla en chans. Min Ave Maria tar 15 sek. att läsa... :wink: en indikation på tidslängd!
emb

Inlägg av emb »

ok. tack. ska lyssna av nästa gång och jag får bara hoppas att det låter AAAA och sen TYST :)

Tack för att du delat med dej av schema o erfarenheter.
emb

Inlägg av emb »

fler som vill dela erfarenheter?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, paivihyv :D

Den har lilla alsklingen ar lite for liten for en regelratt kur, sa stirra dig inte blind pa SHN utan mera pa Standardmodellen, tycker jag :wink:

1. Du ska lugna henne dar hon ligger. Du hittar snart satten som fungerar. Dem kortar du sedan ner i sin tur, natt for natt. Men grundforutsattningen for atta timmars nattsomn ar en full mage :!: Och den ska fyllas pa till bradden under alla dagsmalen. Inte bara till kvallen.

2. Hon ska ha fyra stora mal och en s k nattslurk. Det har du utforligt i Barnaboken (2004) :wink:

3. Se 1. Och tolka inte skrik som hysteri hur som helst - lar dig lyssna in hennes olika satt att uttrycka sig och vad de betyder. Hysteri ar ett outhardligt sinnestillstand som inget litet barn far komma i narheten av att hamna i :evil: :!: Napp behover hon inte. Lagg henne pa mage aven pa dagen sa kan hon suga pa fingrarna om det skulle behovas. Jag utgar fran att du har larm till henne :!:

4. Nej, du gor inte fel. Har man bestamt sig for ett schema ska man ju ocksa folja det, och da far man ibland vacka, ibland i stallet hjalpa i ro. Tills det sitter och barnet blir sin egen lilla klocka :wink: Hennes personliga tendenser kunde du ha studerat under smekmanaden, innan du styrde upp saker lite, men du lar ju marka aven nu att hon kanske ar trottare har och piggare dar, etc, regelbundet aterkommande. Sadana iakttagelser kan man anteckna och ha i minnet infor nasta schema :!: nar hon vaxt och det behovs ett nytt :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"