Gråta sig till sömns?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kissemjao

Gråta sig till sömns?

Inlägg av kissemjao »

Jag har en son på sju veckor, och den senaste veckan har det blivit allt kinkigare kring sovstunderna. Vi följer standardmodellen (vaken 2 sover 2). På dagarna är det jobbigt kring sovstunden (sover alltid i vagnen om dagarna) Det är precis som om han blir överstimulerad av vakentiden. Utan förvarning så blir han tvärt kinkig, och vill varken sova eller vara vaken. Jag har provat att erbjuda insomningsslurk men bröstet vill han inte ha. Det går knappt ens att vagna honom till sömns ens, han som bara för nån vecka sedan kunnat ligga på en filt och somna själv i lugn och ro. Sista vakenpasset mellan sex till åtta på kvällen är bara kaos de senaste dagarna. Mat mat och mat, däremellan bara kink. Är det en av de där berömda ökningsperioderna?

Vad jag har märkt är att om jag går ifrån honom och låter honom vara så blir det så att han skriker upp sig i högvarv för att efter ett par tre minuters skrik tvärt tystna. Han somnar och sover åtminstone en till en och en halvtimme då jag vagnar honom tills han somnar om och sover färdigt sitt pass.
Alltså... han somnar och sover fint. Men jag gillar inte att han skriker sig till sömns. Vad göra?

Insomningen för natten funkar än så länge utan drama och jag är mycket tacksam för en kille som sover fint om nätterna.
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Han är på väg mot tvåmånadersgränsen, då det mesta brukar stabilisera sig. Men det går ju inte av sig självt och jag tycker du är jätteduktig :lol: pris och beröm :lol:

Han är lite för stor för insomningsslurk nu, som du märker (ointresserad). Ge honom så mycket du någonsin får i honom men under en timme per mål, inte mer. Så hinner han få 3 tim mellan målen. Och äter snart mer åt gången också. (Nattslurken kan emellertid komma tätare inpå "middagen".)
'
Kvällstrasslet låter som kvällstrassel, inte som "ökningsperiod" HAN skulle ha, utan det är nog mer maten som behöver ökas på. Pumpa kanske ur tidigare under dagen och spä på :?:

Följer du ca 2-2 så ska du verkligen hjälpa honom att vara (klar)vaken de två tim och sova de två; inte fnatta emellan. Kanske lite läsa-på? Kanske kan Marie och Samuel - en mailkorrespondens stimulera? Finns både här (SHN-kuren - så kan det gå till) och i Barnaboken.

Och missa inte februarikrönikan 2005. Man ska inte behöva ligga på rygg och inte kunna röra sig :shock:

Han ska ju inte skrika sig till sömns, och det vet du. Använd verktygen och gör det snabbt, sakligt och effektivt. Lite läsa-på i Verktygslådan också, kanske :?: Skadar aldrig för pepp och självkänsla :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Det där med att pumpa ur tidigare under dagen, kanske skulle vara nåt. Brösten tenderar ju vara så att man kan rulla ihop dem i behån, när det är dags för mamman att gå och lägga sig!! :lol:
Rapport tillbaka: Det går lite upp och ner, kvällarna är fortfarande lite bökiga, men jag börjar bli mer övertygad om att det handlar om större efterfrågan på mjölk. Brösten har de senaste dagarna börjat bli stinna igen och läcka lite hipp som happ (främst under morgonkvisten och förmiddagen...), så det tyder väl på att hans kvällstrasslande gett resultat i mer mjölk.
Men killen är trixig att hålla nöjd under sina vakenpass, trots tvåtimmarssömnpass. Speciellt när snart treåriga dottern är hemma och kräver sin tid. Försöker ha honom delaktig både passivt och aktivt, enligt dina förslag i Barnaboken.

Ska ta och läsa mer i den fina boken., och kämpa vidare... Och jag VET ju sedan tidigare... att tiden går så himla fort, och att babytrassel trasslar ur sig med tiden.

Tack för dina råd!
kissemjao

Undrar lite till

Inlägg av kissemjao »

Babytrassel eller föräldratrassel??? Hm..
Har läst en del av mailkorrespondensen Samuel och Maria. Kan känna igen mig i mångt och mycket.
Skulle vilja lägga till några nya frågeställningar här. Vi har ett hus på ett och ett halvt plan och sover alltså på ovanvåningen. Vi har m a o lite svårt att kånka upp vagn på ovanvåningen.
Fråga: Kan buffning fungera lika bra som att vagna?
Nätterna med Jakob är ju inga direkta problem för jag märker ju att sömnperioderna blir längre och längre. Han somnar 21.00 och vaknar till vid 4 snåret eller strax efter (vargtimmen?). Jag har tagit som princip att inte ta upp och ge honom mat förrän efter kl fem, så därför buffar vi till han somnar om, vilket han gör för det mesta, med mer eller mindre protest (låt säga att det tar fem- tio minuter i genomsnitt). Därefter sover han till 5.30 eller ibland 6.30, och då får han en liten snabbslurk för att sova igen till 8.00.
(Så om man bortser från vargtimmebuffet så sover han uppåt en nio timmar i sträck).
Tycker du att jag ska försöka att buffa honom då han vaknar om igen vid halvsexsnåret, och satsa på att få honom att sova från 21.00-8.00? Kan man kräva det av en kille som är åtta veckor gammal?

Vi får honom att somna om med buffning, Men tror du att vi skulle vinna nåt mer av att vagna honom istället? Bör man köra strikt SHN-Kur med vagn, eller kan man använda sig av buffning lika effektivt?? Det skulle ju vara gött att få bort det dära vargtimmesböket... Tycker jag som förälder i alla fall. (Antar nog att Jakob också skulle vara glad av att slippa...)

På dagarna sover han i vagn, för det mesta utomhus. Han brukar sällan sova mer än en och en halv timme i sträck, men är ofta lätt att få till att somna om. Ska man ta upp honom eller vagna om honom för att satsa på tvåtimmarssömnpass?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"