En något för hårdhänt 1,5 åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Cykelmamman

En något för hårdhänt 1,5 åring

Inlägg av Cykelmamman »

Hej

När jag skulle hämta min son (snart 20 månader) från förskolan igår kom en av fröknarna och sa att han var lite för hårdhänt mot de andra barnen. Vi måste hitta på något sätt tillsammans för att hjälpa honom eftersom de andra barnen är rädda för honom. Oj vilken klump jag fick i magen. :oops:

A är stor i växten och väldigt motoriskt utvecklad. Han har gått på förskolan sedan han var 1 år och stortrivs vad det verkar som. Förskoleläraren sa att hon inte trodde han ville vara elak utan bara kramas lite för hårt.

Jag undrar hur vi ska göra för att han inte ska vara så hårdhänt. Hemma är vi noga med att visa hur man ska göra, krama snällt och klappa osv. hur de gör på förskolan är nog beroende av vem som är där av personalen men de pratade om "omstart" att om det blev tokigt så börjar man om med en personal som visar hur man gör. Andra ideér?

Tack på förhand
Stolt mamma till världens bästa Alex 080206 & Elliot 100503
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men vad i...! Menar de allvar? :shock: Tror de att en så liten människa kan lämnas att "umgås" med andra lika små utan ledning och hjälp? Då behöver DE hjälp. Det är väl deras jobb att visa din son HUR man gör. På plats. Vad ska ni kunna göra åt det som inte ens är där? Diskutera det med er 20-månaders vid köksbordet? :roll: Ursäkta mitt ironiska tonfall men jag blir alldeles bestört över deras inkompetens!

Om jag var du skulle jag ge dem ett utdrag ur Barnaboken där Anna beskriver hur man umgås med småfolk som är "lite onyanserade" i sina ömhetsbetygelser. :heart: Visa, leda, lära. Trodde man ju att pedagoger skulle kunna, men...

Kram Jannika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: En något för hårdhänt 1,5 åring

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Jannika :heart:

:D Välkommen är du, Cykelmamman :wink: :lol:
Cykelmamman skrev:de pratade om "omstart" att om det blev tokigt så börjar man om med en personal som visar hur man gör.
Kanske du lite envist fint :oops: kan ta reda på hur det där skulle se ut i praktiken - hur "börjar man om" :?: Vad betyder det, konkret, menar de? Och hur visar man "hur man gör" - kramas man lite för hårt själv då, kanske, för att lilla barnet ska få känna hur det känns :?: Eller...?

Ja, jag bara undrar, men det är INTE ett tecken på någon vidare lyckosam "pedagogik" när personalen uppenbarligen inte själva kan hantera detta på ett gott och i sann mening pedagogiskt vis, när det som Jannika påpekar är DE som har hand om barnet, inte du som inte är där :!: utan springer till mamma och skvallrar.

För det är ju precis vad de gör [-X

Du ska inte ha någon klump i magen. Du ska lära dig ställa krav. De förvaltar det käraste och viktigaste du har. De har betalt för det. De ska göra ett gott jobb. Du står inte i tacksamhetsskuld på något vis i världen.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"