Vagnen till hjälp på natten??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rebecka

Vagnen till hjälp på natten??

Inlägg av Rebecka »

Hej!

Har en liten fundering angående uppvakningar på natten. Det har egentligen inte varit några större problem att lägga vår dotter på kvällen och därför har vi inte använt oss av verktygen förutom lite ramsande. Hon har vaknat en gång per natt och ätit vilket jag har tyckt varit ok eftersom hon har somnat om direkt igen efter en 5-10 minuters måltid. På dagen däremot är det däremot inte alls lika enkelt med läggningarna så det har varit mycket ramsande och vi har använt vagnen.

Nu har nätterna spårat ur och det är väldigt svårt att få henne att somna om efter hon har ätit och även om hon somnar så är det en väldigt orolig sömn med många uppvaknanden. Så min undran är vad gör jag nu? Har en liten tanke på att eventuellt ta upp vagnen i sovrummet och lägga henne i den när hon drar igång med sitt natthålligång och vagna henne genom morgontimmarna om det behövs. Är det helt fel tänkt :?: Tänkte att det kanske går att göra så några nätter och att hon sen är tillbaka i sina gamla vanliga rutiner igen. Är jag helt ute och cyklar :?

Tacksam för synpunkter!

mvh
/Rebecka
Rebecka - mamma till Tuva f 050429

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack, den tiden är nog dessvärre förbi nu när hon somnar om enkelt efter nattmål. Hon har blivit en stor flicka :wink: och risken är att hon inte bara håller sig vaken längre och längre utan vaknar oftare och oftare. Det brukar bli så, och eskalera just kring 4-5-6 månader - om man inte slopat allt vad nattmål heter tidigare. Och det går INTE över av sig självt, får jag dessvärre meddela :shock: - man måste hjälpa till :idea:

Så gör det, tycker jag - slopa nattmålet/n och ge en liten kur :!: Det ska inte behöva bli så besvärligt. (Än.)

Vagn kan du absolut använda på natten också - kanske behövs sele för säkerhets skull :?: och antingen ha henne sovande i hela tiden, medan du kurar, eller lyfta över henne till om och när du behöver vagna. Sedan kan du lyfta tillbaka henne när hon sovit i tio minuter (inte tjugo) eller låta henne ligga kvar, vilket du tycker. (Glöm inte larmet.)

Läs på om vagningen bara och öva upp tekniken, så att du inte fastnar sedan :!: Vi talar högst två minuter åt gången.

Bäst läser du på - och ser även tekniken - i boken Sova hela natten.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Rebecka

Inlägg av Rebecka »

Tack för ditt svar Anna!

Jag har insett att det är dags att få bort nattätandet för lilla fröken. Håller just nu på att ladda inför en kurning. Dvs försöker få min man att läsa på lite bättre så han kan ta första natten medan jag ska få sova gott på soffan en hel natt :D (det är vad jag hoppas i alla fall).

Tack igen för ditt svar - härligt att du tar dig tid! Jag återkommer säkert med frågor när vi drar igång. Piskan viner i luften ( :twisted: ) för att min man ska se till att Tuvas rum blir färdigt snart och när hon får flytta in dit tror jag att det kommer att gå ännu bättre.

Med vänlig hälsning
/Rebecka
Rebecka - mamma till Tuva f 050429

Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"