För även om jag har sett det så många gånger förut - ända sedan min tredje lilla unge "uppfann" - krävde
Lilla A är nu två månader. Ungefär
Jag har haft förmånen att få vara med hela vägen. Och jag kunde se hur hon faktiskt ibland "kröp tillbaka" in i magen - hon var inte färdig där
Vägen till tvåmånadersgränsen kan, som jag skriver i BB, vara både slingrande och snårig. Och är det, även för ett litet Skräp som är fott i rättan tid och inte fem veckor för tidigt. Det är så oerhört mycket som händer, obegripligt, främmande, konstigt och skrämmande - vilket inte betyder att det är SYND om barnet, men det är SVÅRT för barnet
8-[
Lilla A sondmatades i början på neonatalen och syresattes - bara en sådan sak
För mat måste hon ju ha, mat, mycket mat, mer mat och ännu mera mat
Men som sagt, vägen var trasslig ibland. Man (lilla Skräpet) kunde bryta samman mitt i matningen som fick brytas för ständigt lugnande ("rapar") och sedan på't igen. Man "åt" - trugades - ledigt i en och en halv timme och det höll ju inte i längden. Vi var tvungna att få ner själva måltiden till en timme i taget, för lilla magens skull. Som dessutom fick järntillskott, vilket jag inte alls tyckte om när jag förstod vad det ställde till - uppenbarligen besvärade det barnet, som hade ont av att försöka sköta lilla magen, och vi fick bekräftat av läkare att det inte var någon bra idé att envisas med järndroppar som tydligen mer eller mindre slentrianmässigt ges prenatala barn. Så bort det
Sex timmars natt fick hon, och tog hon sig gärna, vid en och en halv månad, från 22 till 04. Då tyckte jag hon kunde föreställa en månad gammal. Tre veckor senare signalerade hon att hon inte stod ut särskilt lyckosamt med så sena kvällar och vi gjorde ett tvåmånadersschema. Som infördes för en knapp vecka sedan. Och vad gör barnet
Hon är uppe i knappa litern per dygn nu, sedan tre veckor tillbaka, och det är ju så det ska vara.
Och hon har fått "vakna" en kvart nu först innan det ska ätas, så att hon hinner känna sig någorlunda vaken och alert innan det är dags att glufsa - överlevnadsångesten är borta, hon är inte nyfödd längre. Och inte fem veckor för tidigt född heller längre. Om tre veckor igen är hon tre månader gammal, anser jag 8) och har alltså kommit i fatt. Och får sova från åtta till sju. Elva timmar natt. Jag svär på att hon tar sig det med förtjusning.
Och omkring henne, det lilla Skräpet, finns så många andra små barn och ömma föräldrar som inte får sova mer än två, högst tre timmar i stöten
Lilla A skriker inte längre. Möjligen kan vi få ihop hela tre minuter sammanlagt per dygn.
Hennes schema i dag - tvåmånadersschema:
Detta ger fyra stora mål och en nattslurk per dag, plus ett nattmål. Bortåt en liter bröstmjölk (förstärkt med ersättning) sammanlagt per dygn.
Och 16 tim sömn sammanlagt per dygn.
O:)
Är det inte underbart
Så enkelt kan det faktiskt vara. Och borde få vara
Nu ler vi - lilla A
Och vi ligger på mage, givetvis - med larm - inte bara i vackra vaggan respektive vagnen, "möblerade" med intressanta saker att titta på (med svarta ögon och fina färger) om och när man vaknar till under dagslurarna. Vi ligger på mage också på bordet, vid varje vakenpass, stora bordet, där vi har fötterna bara och kan ta spjärn mot underlaget och har ett gäng trevligheter uppsatta framför händer och ansikte. Så lyfter vi oss HÖGT upp på armarna
Och så lyssnar vi på Strauss på hög volym, när vi iigger åt det hållet. Och det gör vi ju, och vi ler på kuppen :-({|=