Akutråd behövs, snälla!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Akutråd behövs, snälla!!!

Inlägg av Anna m. Alva och Elsa »

Hej hej!

Skruttungen har börjat att äta så mkt bättre redan efter dessa två lyckade nätterna utan ammning, förutom nu på eftermiddagen och detta målet som inleddes 19.00...hon vill inte äta någonting knappt.
Kanske åt hon 50ml i eftermiddags och HÖGST detsamma nu...
Jag har verkligen trugat, järngreppat med alla medel. Jag har erbjudit henne lite ersättning på flaska men icke...
VAD skall man göra?
Inte kan jag väl lägga henne att sova en hel natt utan ammning om hon inte ätit ordentligt nu? Det känns inte trevligt alls :(
Hon bör ju vara urhungrig när hon vaknar inatt men samtidigt vill jag inte gärna amma henne nu den tredje riktiga natten när jag känner att det gått så bra.
Snälla någon vad skall jag göra?
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
P?b?rjade kuren 041214. Hasade mig upp ur vagntr?sket 041221:)
ia

Inlägg av ia »

Hej Anna!

Nar vara sma har kranglat med maten innan laggdags sa har de varit oroliga i kroppen och kranglat -- ar det sa for lillskruttan ikvall eller ar hon pa gott humor? Vi har da lagt dem anda... i princip utan undantag verkar de da ha kant pa sig att vi menar "business" och att de inte fatt tillrackligt. Efter en liten stund, typ 5-10 min i sangen sa har det gatt bra att ge flaskan i sangen.

Lagg pa sidan och mata med flaskan snett uppat i gommen sa suget kommer igang. Det har ocksa funkat att ga undan till vart sovrum med halvmorkt i rummet och lagg pa sidan och mata med flaska pa vara sangar.

vet inte om detta ar enligt regelboken precis :oops: , men det har funkat fordetmesta men vi har sett till att det inte blir en vana...

hoppas det ordnar sig!!

kram
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
kokos

Inlägg av kokos »

Min lille kille har också matvägrat ikväll. Först ville han inte ha gröt utan bara skrek och var ledsen. Sen ville han inte ha välling och kräktes upp de få ml han åt.

Så jag känner mig också lite fundersam på vad som kommer att hända. Han somnade direkt jag la honom i alla fall.

Jag tror jag kör som vanligt, han borde inte svälta ihjäl på en natt...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
ia

Inlägg av ia »

Hej igen Anna!

Nar jag laste din fraga igen sa forstar jag det som att du ammar och inte ger ersattning sarskilt ofta? Hm... ar du saker pa att hon inte fatt i sig ganska mycket anda de korta stunderna hon ammat i eftermiddags och ikvall? De kan ju vara ganska effektiva nar de vill de sma och kan amma forbluffande snabbt ibland... det ar atminstone min erfarenhet, aven om jag inte helammade nagon av dem. I vilket fall, du kan ju ocksa gora som jag tror Mammut Maria brukar rada ibland (snalla ratta mig om jag kommer ihag fel har!! :? ), smyg in en flaska i somnen s a s som en engangsforeteelse (kan ju vara din utpumpade brostmjolk sa att det inte forknippas med amning for lilltjejen) vid 23-snaret eller sa, sa far du sjalv ro att sova gott!

kram igen!
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Gäst

Inlägg av Gäst »

!:D Håller med Ia och med en 4-månaders så ska man ge den där extra slatten redan efer 30 minuter eller så - inte vid 23 för då stör det morgondagen schema!

:idea: Ett jättebra tips - som Ia också nämnde - är att ge sista målet i lugn och ro. Att gå undan och ge maten alltså. För de har svårt att skärma av sej! Jag ger fortfarande min minsta kvällsvällingen i sängen; just för att hon har svårt att koppla bort bröderna och annat spännande.

:idea: När hon var mindre så gick jag alltid undan med henne vid 16-målet och sista målet. Dessutom så är det en del bebisar som hellre ligger bredvid och äter än i famnen! Dottern är en av dem och har varit sådan sedan hon var typ 3 månader. Det gäller såklart de som flaskmatas :lol:!

:idea: Hur som helst så är det ingen fara på taket ! Jag gav den där extraslurken mest för att kunna behålla attityden av självklarhet under natten. Det går säkert utmärkt ändå! Kör på och behåll attityden oavsett - det är en ny dag imorgon!
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Tack för era svar!

Inlägg av Anna m. Alva och Elsa »

Nu sover älsketofsen!

Jo, kanske är hon en snabbsugare :) Hon har alltid ätit väldigt kort stund, ca 5 minuter och då har jag verkligen fått truga och ändå gått upp i vikt men då har hon ju ätit en massa på nätterna också.
Hon äter nu mera 5 ggr per dag(enligt schemat i lathunden) och skall således få i sig ca200 ml per gång och det är så svårt att tro att hon får det.
Min stora tös åt ca 30-40 minuter per gång och sov spontant hela nätter från 3 veckors ålder. Hon har inte förrän hon blev ett småbarn krånglat med varken läggningar eller nätter(och det krångel som uppstod vid ca1½ är kurat) och jag inser hur lätt vi hade det.
Åhhh, jag avskyr att oroa mig för att de inte äter ordentligt.
Äter hon bara bra så fixar jag läggningar och nätter.
Bara jag vet att hon är mätt och inte sjuk så skall jag klara att få henne att känna sig trygg.

Ikväll kom tanken att jag kanske inte skall köra 12 timmars natt än utan ta upp henne och amma vid 4 tiden(8 timmar) så att hon får vad mat hon behöver men neeeeej nu har det gått så bra under två nätter så jag skall inte det.

Jag får se hur det känns ikväll, kanske skall jag ta till flasktricket men nu fick jag i henne 25 ml ersättning och några snabba tag på bröstet.

Tackar så jättehjärtligt för svaren!
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
P?b?rjade kuren 041214. Hasade mig upp ur vagntr?sket 041221:)
kokos

Inlägg av kokos »

Mammut Maria: Det finns ju faktiskt bebisar som föredrar att ligga ner och amma också så det är kanske inte så konstigt att vissa föredrar flaska liggandes själva? Det blir ju lite samma sak.

Jag har faktiskt inte testat liggmatning med flaska men det var en bra idé. Min skrutt älskade att ligga mage mot mage med mig på sidan och amma så det kanske kan fungera om han matvägrar fler dagar.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Aha - det har du rätt i Kokos - med amningsläget! Så bra! För jag tror att bebisarna känner att man knölar ihop dem ibland och att man blir lite stressad av att de inte vill äta. Då känns det nog skönt att komma ifrån den där svettiga ömma modern - om än så bara på någon centimeter! Min make hävdar att jag är för bening för att det ska vara mysigt för en bebis :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"