Föräldrar på gränsen för nervsamma

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sigge

Föräldrar på gränsen för nervsamma

Inlägg av Sigge »

Hej igen,
vi har som sagt hållit på med kuren i över två månader men vår 11-månaders flicka fortsätter att vakna nätterna igenom. Jag fick svar av Anna på forumet för några dagar sedan och vi har gjort PRECIS som hon skrev. Vi har även läst i boken, läst på igen och igen och igen, men ingenting verkar bita på henne. Attityden är där då vi känner att det inte finns något annat alternativ än att SOVA!!!! Hon har lärt sig att somna själv och hon lyssnar till ramsan, men hon vaknar nästan varje timme ialla fall. Ska jag då ramsa varje gång hon skriker till eller ska jag låta henne skrika och ta hand om det själv??? Hon somnar ju oftast om till ramsan efter en liten stund så jag behöver inte gå in och lägga ner henne som jag behövde för ett tag sedan men vi måste ju ändå dit och ramsa. Är snart benägen att låta henne bara vara och inte göra ett smack då vi inte orkar så mycket mer snart. Har inte sovit mer än ett par timmar i stäck på snart ett år och gamla utbrändhetssymtom börjar komma i dager igen såsom yrsel och nedstämdhet.
Dagslurarna krånglar dessutom mer än vanligt och den långa vilan på 1,5 timme som började sitta är nu ett minne blott. Hon sover bara 40 min. Hon sover 20 min på fm (Annas tips) 40 min på dagen och 5 (el. 20 min vid behov, också Annas tips) på em.

När jag lägger henne för kvällen är hon inte helt nöjd med att ligga på mage längre men jag håller henne tills hon är lugn och går sedan ut med ramsa. Då snurrar hon alltid runt och lägger sig vi fotändan och sedan bökar hon runt i allt mellan 10-30 min tills hon somnar själv. Hon skriker till i bland och "frågar" och jag svarar henne då men låter henne annars vara. Hög musik är på och vi brukar skramla runt lite och äta middag. Det funkar ju ändå hyfsat bra tycker jag eller vad tycker ni?? Det är sedan allt börjar. Hon sover oftast ganska bra i 1-1 1/2 timme och sedan vaknar hon alltså därefter ca. 1 gång i timmen. (Ibland tror jag att hon drömmer och är rädd)

Hon är en aktiv flicka som går sedan 1 månad tillbaka. Hon är väldigt glad men lite för trött nu tror jag så hon snubblar mer än vanligt. Hon låter sig inte tröstas och vill heller inte ha så mycket "gos".

(Vi försöker hålla tiderna 19.00-07.00. Skrev vårt schema på det förra inlägget ifall någon undrar hur tiderna ser ut!)

VAD SKA VI GÖRA????
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

oj vad jag känner igen min son i er dotter, han är två och vi har haft precis samma, sen insomning och mängder av uppvak på natten, tillslut tror man att nu exploderar min hjärna och jag går i väggen......
Sömn är viktigt både för er och ert barn, men det är något som du inte får visa er dotter, utan det är en självklarhet att man sover på natten, visst det är jobbigt att stiga upp femtioelva gånger på en natt för att dra bekräftelseramsan, men den behövs fortfarande eftersom hon ställer frågan, :?: är det ok nu fast jag sover, eller ska jag vakna och varna de andra om att vargen finns i faggorna ? :?: Finns mamma och pappa och tar hand om vargen? :?: :?: :?:

Det som slår mig så här lite i förbifarten är.... är hon ordentligt mätt när hon ska sova? går det inte att få i lite mer gröt eller välling, ibland kan två skedar gröt till göra underverk på en natts sömn.

jag vet, ni har testat allt,,,,,, men ibland så är det som om man måste starta om hela hårddisken för att få det att funka.
gå igenom ert program på dagarna, hur ser det ut aldeles innan nattning? Gör ni exakt lika varje kväll?
min son blev mycket behändigare efter att vi bestämt att vi tillsammans har en gosestund, både mamma, pappa, lilleman, gosedjur och snuttefiltar i soffan aldeles efter tandborstningen, just före sängen. Vi tankar in massor av trygghet då han sitter i vår famn och ser på bompa, tvinnar med pappas hår osv.
Sen när bompa är slut så nästan sover han när vi bär honom i det ömma järngreppet till sängen.
För tre veckor sedan var det en omöjlighet, men sen fick vi rådet att tanka trygghet av en vänlig själ, och det gjorde dundersucce´

tänker på er, hoppas det löser sig,

Katarina
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Man kan ju fastna med ramsan också!

:idea: Jag hade gjort som så att jag hade gett en rejäl ramsa x 4 (så att det inte finns en TVEKAN om att folk är vakna och är på alerten!) när hon hör av sej. Sedan hade jag avvaktat och sett om hon inte fixar det själv. När hon sedan avtar i volym så hade jag bekräftelseramsat. Om hon svarar på den så får hon direkt en ny rejäl ramsa x 4. Sedan samma sak igen - till det tystnar. På detta viset kan ni vänja av henne vid att "somna till ramsan" så som hon verkar göra nu. Ramsan ska var ett besked - inte "hissmusik" :wink: !

:D Lycka till!
Sigge

Inlägg av Sigge »

Tack för era svar!

Tyvärr gillar inte vår dotter att "gosa" så mycket utan vi får "tvinga" till oss att ha henne i knäet och försöka mysa lite då och då under dagen och kvällen, men vi pratar kanske 30 sekunder åt gången sen måste hon upp och gå igen.... De senaste dagarna har hon tyvärr blivit väldigt gnällig och ingenting är bra och hon kommer och trycker sig mot oss men vill ändå inte ha en kram eller komma i famnen. Det är tufft för oss men hennes val!

Mammut; tack för ditt svar, men det är precis så jag ramsar på natten men det tycks ju inte hjälpa... Hon har precis somnat nu och det tog bara ca. 5 minuter och hon vände sig som vanligt ner mot fotändan så fort jag ramsat ut och knölade ihop sig där på sidan. Nu får vi se hur den här natten blir!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Om det VERKLIGEN är så att hon inte "somnar till ramsan" utan så som jag beskriver; så ge ingen ramsa när hon vaknar till. Vänta då och se vad som händer. När hon tystnar så ge dock en bekräftelseramsa "så ja - precis så- man kan vakna till och då somnar man om själv - precis - så" är budskapet då!

:idea: Gos och tröst är inget som ni behöver ägna er åt - på det viset släpper ni in vargarna en och en under hela dagen så att flocken är samlad vid midnatt :wink: ! Fram med bus, skratt, upptåg och humor i mängder! Kommer hon och "gnölar" så sätter ni igång världens show!

:idea: Och TA HENNE I BRUK! Låt henne hjälpa till med det hon kan - och det är mycket! Hämta saker, lägga saker på olika ställen, bära sin tallrik, borsta ditt hår, lägga in tvätt i maskinen, lägga korvar i stekpannan - ja allt möjligt! Läs om "social delaktighet" på Annas hemsida under "Mer läsning"!

:!: Då kan hon lugnt sova i vetskapen om hur världen går till och att hon är en del av dess sammanhang, behövs samt ger och får glädje!
Sigge

Inlägg av Sigge »

Tack för era svar!

Tyvärr gillar inte vår dotter att "gosa" så mycket utan vi får "tvinga" till oss att ha henne i knäet och försöka mysa lite då och då under dagen och kvällen, men vi pratar kanske 30 sekunder åt gången sen måste hon upp och gå igen.... De senaste dagarna har hon tyvärr blivit väldigt gnällig och ingenting är bra och hon kommer och trycker sig mot oss men vill ändå inte ha en kram eller komma i famnen. Det är tufft för oss men hennes val!

Mammut; tack för ditt svar, men det är precis så jag ramsar på natten men det tycks ju inte hjälpa... Hon har precis somnat nu och det tog bara ca. 5 minuter och hon vände sig som vanligt ner mot fotändan så fort jag ramsat ut och knölade ihop sig där på sidan. Nu får vi se hur den här natten blir!
Sigge

Inlägg av Sigge »

Vet inte varför mitt svar dök upp 2 gånger...

Tack Mammut för att du svarar igen. Jag uppfattar det som att jag gör som du beskriver, men nu blir jag osäker ialla fall. När hon vaknar och skriker/gråter till på kvällen eller natten brukar jag ramsa ganska starkt och oftast räcker det. Ibland bekräftelseramsar jag alltså inte på natten, är det det du menar att jag måste göra fast hon tystnar till den första "salvan"?? Måste man alltid vänta och se att hon tystnar och sedan bekräftelseramsa? Ibland drar jag ihop den om jag märker att den biter.

Ok, inget gos och tröst, men vi försöker VERKLIGEN att få henne att vara delaktig och hjälpa till men hon tycker inte att det är speciellt roligt och vill inte lägga i vare sig saker i tvättmaskinen eller stekpannan eller skålen, eller hyllan eller vad det än är. Dessa "saker" flyger oftast all världens väg istället och hon vrålar och går därifrån. Att försöka få henne att "hjälpa till" att diska är en omöjlighet och hon tittar och grejar med allt annat än det som skall göras. Helst skall allt i hennes närhet bara slängas ner på golvet... Hon är ganska ointresserad faktiskt och rätt så livsfarlig att ha på diskbänken. Kan inte släppa henne 1 sekund för då har hon ramlat ner. Att "ge och ta" saker vill hon inte heller och vi tränar och tränar där också!! Vi har en vildbatting till unge helt enkelt, men det skall nog bli folk av henne också och hon är ljuvlig på alla sätt och vis (utom då hon inte sover...) men hennes tålamod är väldigt kort!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Iom att du har "fastnat" på något sätt så måste det brytas. Jag hade gjort som det senaste alternativet jag skrev; avvakta och ge en bekräftelse när hon lugnar sej. Ta detta direkt under kvällen (eller under dagslurarna!) - vad jag förstår så håller hon igång även mellan typ 20-23 - är det rätt? För vad du gör då det är att du "ger besked" med att hålla på med en massa prat och övriga ljud i huset som visar att folk är vakna och har vakt. Hon kan lugnt sova! Så passa på att spika upp tavlor eller möblera om när hon hör av sej :D - bekräfta sedan när hon tystnar. :idea: Grejen är att hon inte ska vänja sej vid att ramsas så fort hon vaknar till - hon tror att det är så det ska gå till nu! Ljud i huset ska vara besked nog. Däremot ska det bekräftas när hon lugnar sej så att hon vet att det var "rätt". Håller hon på på natten så upp och diska eller vad tusan som helst som man brukar göra just då :roll: 8) :lol: . Detta just nu i några dagar för att bryta mönstret.

Det övriga ger med sej när hon får sova och ni inte är så bekymrade som ni är nu. Fram med attityden och kör på! Låt henne göra det hon tycker är intressant! Det hon kastar ner kan hon plocka upp och lägga tillbaka - med lite hjälp!

Förstår du? HOPPAS :D !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ni måste coola ner er :evil:

"Ingenting verkar bita på henne", skriver du. Inte?! "Hon har lärt sig att lyssna till ramsan och hon somnar själv." Och :?: :!:

Ser du inte vart ni är på väg, och är det inte ganska underbart för er alla :?: :!:

"Hon somnar ju oftast om till ramsan efter en liten stund, så jag behöver inte gå in och lägga ner henne som jag behövde för ett tag sedan, men vi måste ju ändå dit och ramsa."

Vad klagar du över :?:

"Är snart benägen att låta henne bara vara och inte göra ett smack då vi inte orkar så mycket mer snart."

Ja, gör det :D Låt henne vara.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"