alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Mia :heart:

Tänk att våra små inte är så små längre och redan har hunnit fylla ÅTTA hela månader :shock:

Känns som igår då vi pratade bortplockning av nattmål liksom :lol:

Hur som... 8- månaders ångesten är inte sådär jätte kul- särskilt inte för de små...

Har du läst i BB? Tycker det står såååå bra där, så att man får förståelse för vad som faktiskt händer. För mig känns det skönt att ha någon slags förklaring iaf.

Ang. lurarna så skulle jag sluta försöka med än det ena än det andra.
Med K så gav jag en pangramsa vid uppvak (även under dagsluren) och därefter husljud. Inget mer. Inte springa och traffikera och släppa in div. vargar- vad dom gör med sin sovtid är upp till dom, tänk förutsättningar och gör VÄLDIGT glatt återseende :D
Mycket skratt innan sovdags är också super tycker jag.

Ang. vagnen så har jag ett "löst" sele. Alltså inte ett sådant som sitter fast i vagnen, utan ett extra som man kan knäppa på ryggen ( eller magen om man vill) så att vi båda kan vara lugna :wink:

Tänk lite att när det stormar inom barnet så måste det yttre få förbli det samma, vanliga, trygga.

Mtcket utevistelse och social delaktighet är befriande ( i alla fall i stunder :roll: ) och då gärna på golvet med mamma!

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

ang sele så har jag fungerat kring det jag med, men dottern vill gärna vända sig till rygg eller sida och då känns det inte bra att hon sitter fast. eller så är det kanske det som behövs, för att få henne still?! 8) men jag tror nog vi håller oss till sängen nu när det är som värst. även om hon lättare kan lugnas i vagnen.... :?

det här med pangramsa och inte mer känns inte bra. jag upplever henne "rädd" när hon skriker. ligger och blundar och kan inte lugna sig själv. även när jag tog upp henne i ett icke lugnt ögonblick en gång så tog det lång tid innan hon lugnade sig. om hon bara låg och var lite ledsen och lugnade sig emellanåt men hon är så otroligt ledsen. :cry:

har förståss läst i bb och gjorde det ännu en gång efter ditt svar. pappa är verkligen hennes allt just nu- så visst har ångesten gripit tag i henne med järnhand.

har funderat lite kring om jag liksom ska minikura ett par dagar men det känns inte som det är läge för att lämna mer åt henne nu när hon redan har det så jobbigt. :roll:

kram igen!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

så står vi inför en ny upptäckt... att ställa sig upp är mycket roligt! krypningen har blommat ut till fullo nu i dagrana och det här med att försöka ställa sig upp kom som ett brev på posten.

och i spjälsänngen är det ju helt perfekt att öva denna färdighet i! :lol:

minns när jag frågade om detta när min äldsta dotter var 1 år! inte 8 månader..... fick då svaret att kan hon ta sig upp kan hon också ta sig ner....

dvs ramla ihop av utmattning. :roll: på storasyster hade vi detta problem vid läggning för natten. jag lät henne helt sonika vara och efter 50 minuter somnade hon ju till slut i en märklig ställning. andra natten tog det bara 10 minuter och sen var det över....

men det känns lite drastiskt tycker jag. dessutom tror jag säkert att lillasyster står sig igenom det första sovpasset utan problem eftersom det bara är en timme. har alltså varit inne och lagt ner henne flertalet gånger vid sovpassen hittills. men vill inte befästa en dålig vana. tänker å andra sidan att det kanske är nyhetens behag och att det lägger sig så smoning om??? det är klart det gör! om inte annat får jag ta i med hårdhandskarna när 8 månadersångesten lagt sig.

imorse hörde jag att det var något på g. 6.15 var jag in och då stod hon förståss upp och tyckte det var morgon. jag la ner och lämnade rummet. stortjut och storasyster vaknar! jag valde att plocka upp och göra morgon. hade annars börjat dagen med 30 minuters kamp upp och ner i sängen. blev en lugnare morgon på detta vis. men en gång ingen gång... och två gånger...ja, det känns onekligen oroväckande inför kommande morgon.

hur hanterar ni andra era 8 månadersbebisar?

kram!

hur gör ni andra?
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia! :D

Vi har haft samma problem med Bebbo och det har inte direkt varit skoj - det har hänt att han har slagit huvudet mot sänggaveln i sina försök att ställa sig upp och lägga sig ned igen....:cry:

Men, det var kanske 1 vecka som det här var riktigt jobbigt. :wink: Sedan lärde han sig ställa sig upp och lägga sig ned igen och dels blev det då mindre intressant att hålla på med det i sängen, och dels kunde han sköta det själv då, ifall han nu ville ställa sig upp.

Jag tror att den bra huvudregeln är att lyssna. Vill hon bara ställa sig upp igen så är det ju ingen idé att lägga ned henne. Sover hon alltså inte sitt morgonpass, så gör hon inte det, och det är hennes val. Du hjälper henne ju ifall hon VILL ha hjälp ned.

Och det går över snabbt. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack tack chocko! :lol:

idag har det varit bättre!
jag hjälper till när det behövs. så styr vi skutan rätt sen om det gått helt åt skogen.

tack för påminelsen om den ljusnande framtiden....

kram!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

konstaterade att det var typ 3 månader sen jag skrev sist. nu är lillfia snart 11 månader!
hade tänkt avsluta tråden här eftersom hon nu är en säker sovare och alla träsk och ångestar är över! finely! lovely! äntligen så kan man bara njuta! livet är fantastiskt men en 11 månaders solstråle som just lärt sig stå och peka med sitt lilla finger. titta! dä!

har en liten avslutande fundering. sommaren är över och hösten med invanda rutiner börjar falla på plats.

dock har ensamleken fallit bort helt under sommaren och nu ser jag ingen plats för den. vart har ni andra som nyttjat den lagt den tidsmässigt?

så här ser dagen ut hemma hos oss.
07 godmorgon
08.30 gå med storasyster till dagis. hon börjar kl 09. det tar 10 min enkel resa med cykel, 25 min med vagn.
9.30 sova 45 min
11.30 lunch
13.30 sova 1,5 timme
14.00 hämta storasyster
15.00 mellis
17.30 middag
19.00 godnatt

på morgonen efter frukost hade jag storasysters ensamlek. men nu tycker jag att morgonen är stressig ändå. grötfrukosten är klar tidigast 07.30. sen ska jag själv äta frukost och plocka undan. då tycker jag tjejerna leker så himla bra tillsammans i lekrummet utan min inblandning så jag vet inte om jag vill sära på dem där och sätta dem i varsin säng med ensamlek. dessutom blir det ju max 30 minuter de får leka då eftersom jag måste klä dem sen.

många dagar i veckan åker jag ju sen iväg till kompisar eller får hit kompisar på lunch, uträttar ärenden eller går till öppna förskolor. dagen springer iväg.
jag känner att det är dagislämningen som bryter morgonen där det hade varit naturligt med ensamlek.

kram!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Lilla Mia :D :heart:
Visst är det underbart, livet med dessa 11-månaders :heart:

Jag har samma "strul" som du. Får inte heller in någon ordentlig ensamlek om morgonen. Därför har jag istället lagt den efter långluren kl.13.30-14.

Hur skulle det passa tror du?
Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

vi har kanske inte samma schema eller så skrev du fel tider? selma sover 13.30-15 alltså när jag hämtar storasyster på dagis.

möjligen att man skulle kunna lägga in ensamleken där efter mellis en stund. kanske skulle vara skönt för storasyster att varva ner då också. tål att funderas på. fast å andra sidan vill man ju gärna vara ute där tillsammans innan middagen ska förberedas.... tack för svar iaf! skönt att höra fler som har svårt att få dagen att gå ihop!

kramar :heart:

ElinN

Inlägg av ElinN »

Tack för din uppdatering! :heart: Roligt att höra ifrån er! :D Och härligt att ni har det så fint! :heart: Hoppas ni får till nått som passar!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

:roll: Otydliga var jag ju :oops:

Jag menade alltså att vi har den efter långluren istället och något liknande kanske skulle passa er, precis som du själv kom fram till ( eller inte ifall ni ska vara ute den tiden då´rå) :wink:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"