HJÄLP

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
stinsen

HJÄLP

Inlägg av stinsen »

Usch! Hjälp mig snälla.. vet inte vad jag ska göra.

Har försökt på alla sätt att storebror ska vara snäll med lillebror. Men han vill gosa med honom men han blir sååå hårdhänt. Han klämmer på magen... Stoppar in lillebrors hand i munnen... Och idag när vi lekte vi alla tre och hade jätte mysigt då bet han lillebror i ögat-..... Jag blev så ledsen., rädd...Arg.. vad ska jag säga.... Är den nån som kan ge några förslag??
Varför gör han så... Det här är ju en super snäll kille annars. Men han verkar inte förstå att man måste vara försiktig med bebisar... Ibland skrattar ju lillebror och tycker det är skoj...Men inte alltid.
Vill inte att de ska bli osams... Vad ska jag göra så att syskonkärleken blomstrar!!!
SNälla hjälp mig.

Storebror är med mig mycke... försöker ta med honom i det jag gör.. lagar mat.. tvättar och så...

Ett annat "problem" är att storebror har en tedens att inte vilja göra något själv... Vill ha med nån på toa... vill inte klä sig själv... Säger man att vi ska gå snart så klä på dig.. så måste man tillslut bli arg så att det händer något...
Jag förstår att det finns sätt att göra så man slipper bli arg... Men vad??

Nu är det inte så att han alltid är på lillebror han är snäll mot honom också :) Men just nu är jag bara ledsen att han bet honom i ögat.. usch.. Få mig på bätttre tankar snälla ni !!
Mamma till två söner 051229 och 090411
stinsen

Inlägg av stinsen »

Nehe det var ingen som hade några tips....... :(
Mamma till två söner 051229 och 090411
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ett kort svar kommer här, vi får se om det gör dig något klokare.

En storebror kan ha vissa svårigheter att hantera sina känslor för en lillebror. Man kan tycka så mycket om och så blir det hårt och tokigt när man ska visa det. Det gäller att ligga steget före hela tiden, låta storebror ta hand om lillebror så mycket som möjligt, byta blöjor, välja kläder, dra vagnen, ge flaska (om du nu inte ammar förstås) och allt annat som han kan göra. Att "lillebror" gör så att storebror känner sig stor och viktig, låt honom hålla bebisen och gå bara några meter ifrån för att hämta något oerhört viktigt, tacka för hjälpen när du "kommer tillbaka".
Vår stora storebror lär lillasyster väldigt många viktiga saker som att vinka, klappa händer och till och med att gå. Då visar storebror tydligt hur man göra och så får man hålla upp lillasyster så hon ser ordentligt. Se till att ta in storebror i lillebrors skötsel. Händer det ändå, vilket det gör ibland, att man klappar för hårt får du ta din hand om storebrors hand och visa hur man klappar fint. Småsyskon är dessutom inte så ömtåliga som man kan tro, men självklart ska man ta det nätt med dem.

Vår storebror, som är i samma ålder som din stora pojk, är då och då inte alls så stor som man tror. Man får hjälpa, pakta och skippa tjatet. Ska vi iväg och inte har all tid i världen på oss så hjälper jag honom halvvägs med kläderna så fixar han resten själv. Att tjata och bli arg leder, hos oss, bara till totalvägran och det blir ju ingen lycklig av.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"