min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
vicky77

Inlägg av vicky77 »

:arrow: jo förresten...när han krånglar. Alltså om han vaknar efter 45 min och jag vagnar. Då somnar han till slut och sover kanske 15 min till. Då vagnar jag igen och så kan jag få hålla på. Ska man då göra så tills 2 tim gått eller ska man plocka upp tidigare. Gör jag något fel när han vaknar till så? Eller det är kanske en övergångsfas ni i början innan han lärt sig.

Och som svar på frågan om ömma järngreppet. Det har jag läst och utövar.
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

ja, det tar ju ett tag innan man vet vad som förväntas av en. En vecka brukar det ta innan tiderna sitter. :D
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ok...

då ska jag stå ut i någon vecka då.

Jag kom på att jag varit för snäll i mitt vagnande. Har vagnat för länge. Vagnade tills ögonen var lite sömniga. Och inte bara tills så fort han tystnat. Sen gjorde jag så att jag la han i vagnen och vagnade alltid några drag innan jag gick ut även om han varit lugn när jag lagt ner honom.

Jag började igår med att vagna kortare och gå direkt. Tycker att han är gnälligare och mer ledsen nu :cry:

Idag vaknade han tex efter 45 min. Jag vagnade då och höll på i 50 min innan jag tog upp honom. han sög frenetiskt på sin hand. :arrow: Varför?
Jag kunde knappt gå ut genom dörren då han direkt grät. Suck. Känns som det är värre nu.

:arrow: Jag funderar på napp!? Är rädd att tummen åker in om han fortsätter med sitt sugande på handen. Han suger och blir till slut arg. Även en sak som stör är att han söker med munnen mot madrassen när han ligger på mage :shock:
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, lille mannen börjar inte bli så liten längre. Att han suger på handen är ju just ett stätt att lära sig lugna sig själv. Min Tor hittade tummen när han var ca 6 v och har sen dess kunnat lugna och hantera sin sömn själv.
Vi här på forum är inte så positivt inställda till napp utan tycker att tumme är mycket bättre att använda då det sker på barnets egen begäran och inte föräldrarnas önskan om att barnet skall vara tyst, om du hänger med?

Jo har du vagnat FÖR generöst så kommer han självklart gnälla/skälla/skika på dig att vagna vidare. Läg gärna denna tråden om "thaimassage" där Anna så fint beskriver hur skönt det är att vagnas till sömns och hur arg man kan bli när det skall till nya rutiner. Som tar en vecka som vanligt.

Tänk att det är du som LÄR, VISAR, LEDER, HJÄLPER. MEN, inte för mycket. Du måste göra baksteg så att ditt barn kan göra framsteg.

”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ok. Nu kommer faktiskt en hel del frågor. Känn er inte tvingade att svara på dom utan gör det bara om ni vill och har tid. Vill ju så gärna ha svar på dem. Har gjort frågorna röda.

men jag vet inte riktigt vad jag tycker om tummen :?

Hur avvänjer man tumsugandet då? Napp kan man ju ta bort eller lura bort, men en tumme sitter ju där den sitter. Vill inte ha en 6 åring som suger på tumme sen. Råd?

Ja vagnandet gör mig galen! Idag vaknade han som vanligt efter 45 min. Gnäller och skriker så fort jag närmat mig dörren. Eller rättare sagt gråter direkt utan gnäll. Höll på tills han varit i vagnen 1,5 tim med sovningen sen tog jag upp honom. Det är sugandet på sin hand och sökandet med munnen mot madrassen hela tiden. Ska man lägga till rätta då hela tiden, alltså ta bort handen från munnen eller bara vagna.
En sak med vagnandet förstår jag inte hur mycket jag än läst i böckerna. Här inne på forumet har jag tyvärr ännu ej hunnit leta.

Anna skriver att man ska vagna tills barnet är tyst och stilla. Sen skaka i handtaget och gå ut. sen ska man lyssna av skriket om det stegras eller mattas ut. Om det stegras går man in och vagnar men kortare tid och snabbare tempo, skaka och gå ut. SKa man inte här vagna tills barnet blir tyst och stilla eller?? För sen skrev hon att om barnet fortsätter går man in och drar några tag som arg påminnelse om att bebben ska sova och sen skaka och gå ut. och då har ju ej bebben lugnat sig.
Skaket har hittills bara upprört min lille. Han är stilla när jag slutar vagna och skaket gör att han börjar böka, gnälla igen. Är det "Vanligt"?

Sen har jag enormt svårt att hålla min "lille" vaken mer än en timma! Han börjar gnälla och till slut gråta otröstligt om jag har han vaken mer. Lägger jag han vid bröstet för att äta så rullas ögonen bakåt och han somnar/dåsar. Väcker jag honom så blir det bök och gråt vid bröstet. ÖT
Kan man anpassa sm till bara en timma eller hur gör man? Det är så vid så gott som alla sovningar.
En allmän fråga: Är era sambosar införstådda i bb också eller har ni gjort det mesta själv? Har nämligen svårt att få min att bli lika engagerad som mig. Han säger att han kan göra som jag visar men att han tror att det finns andra sätt än att stå och dra en vagn. Han tror även att bebben då kommer ha svårt att somna i sin säng sen.
vicky77

Inlägg av vicky77 »

stoppade förresten in nappen(som han annars ej vill ha) när han skulle somna, för han kom ej till ro. Han lugnade sig direkt. men sen ångrade jag mig och drog ut den 30 sek senare, han fortsatte sova... :oops:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag skulle bara lite snabbt och konkret slänga in några svar på hur JAG hade gjort :wink:
Utan att ha läst hela tråden. Men man ska hålla i minnet att SM är just en metod och ett förhållningssätt. Inte en slavisk uppstyltad instruktionslista. Man både ska och bör tolka SM på sitt eget lilla vis tycker jag. Grunden är mat och sömn på fast tider. Man har verktygen och något att hålla sig till, men man måste oxå tänka själv.

Tummen - hade jag inte oroat mig för i förväg. Det är många år tills han är 6 år. Min bror sög på tummen lääänge, men nu är han 25 och tummen har inte varit i munnen på ett bra tag. Han har inte heller några andra men av sitt tummemissbruk. Ta inte ut problem i förtid.

Jag hade inte lagt tillrätta för att han har handen i munnen. Bara så. Det hade jag tyckt vart helt ok.

Skaket - skaka inte om det stör honom. Vagna kan man ju göra utan skaket.

Om han verkar trött så kan det ju vara för att han inte sover hela sina pass ännu. Då hade JAG enligt min hjärna gjort så att jag la på kanske en halvtimme per sovpass, så han fick mer chans att verkligen sova klart. Så har du lite mer tid för verktygande. Så hade jag gjort.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tack cissi tacksam för alla tips. :D

jag vet att det är ett strävansmål och ej ett slaviskt schema. Kommer nog anpassa det till mitt eget så småningom.

handen får han suga på men det är ett störningsmoment för han kommer ej till ro när han suger på den tyvärr. han suger men sen blir han arg.

Nu på sista sovningen vid 1545 så somnade han och sov 30 min.Igen fick jag vagna av och till i 1 tim minst. Så fort jag slutade blev han ledsen. hann inte ens ut genom dörren. Jobbigt! Försöker lyssna när han är agr eller bara ledsen men det är svårt för de går in i varann. Sen när jag vagnar så är han så uppjagad så när han tystnar så andas han fortfarande häftigt och om jag då slutar vagna så startar han igen. Ska man vagna tills han är helt lugn och i ro? Enligt bb så ska man ju sluta som jag skrivit tidigare. I bb står att man ska gå ut och lyssna och vänta längre och längre mellan gångerna och vagna mindre och mindre. Men det kan man väl inte om han är ledsen?? I shn-boken står ett ex där ett par genomför kuren och de vagnar då genast när bebben börjar låta och slutar så fort han är tyst för att börja sen igen så fort han börjar igen. Där gick de ej ut och väntade och lyssnade. Kan man göra så istället(personligen skulle jag tycka attd det är enklare)? Blir lite förvirrad när jag läst 2 olika saker.

Ja vagnandet blir jag inte klok på suck..tekniken gör jag nog rätt men inte tiden verkar det som..
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Men varför inte köra mer som kur-variant då? Se det som en tredagarskur. Första dagen så gör du just så, vagnar vid minsta pip. MEN då måste du se till att inte fastna där. Utan dag 2 börjar du backa mer. Tyvärr kommer man inte förbi avlyssningen av skriket om man vill få till konsten att bebisen somnar själv och somnar OM själv vid ev uppvak.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
vicky77

Inlägg av vicky77 »

jo men när man backar får man väl aldrig låta bebben gråta av ledsenhet eller?

tcker det blir värre och värre bara...idag är han svår att söva...vaknar efter 5min...det brukar han ej...och han är svår att få i mat...
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Då kanske han är hungrig, helt enkelt? Det blir svårt att vagna med självsäkerhet om man kan misstänka att älsklingen inte är mätt. För egen del tycker jag inte heller att det låter som en bra idé. Kanske satsa på att först och främst få i honom mat, och sen ta tag i sömnen? Men nu kanske jag svär i kyrkan ...

Och ang direktiven om vagning: det är helt klart förvirrande, ibland vet man inte alls hur det är tänkt att man ska göra. Ibland är det ju faktiskt svårt att tolka om bebisen är arg eller ledsen. Och ibland blir man så fokuserad på att göra "rätt" att man helt tappar sitt eget tänkande och förnuft. Schemat ska finnas till som ett stöd, det ska inte göra livet mer komplicerat.

Ibland när schemat inte följs exakt för mig så tycker jag att det är enklare att bara slappna av och tänka att det får bli som det blir. Stressen över att saker ska ske helt enligt "regelboken" är nog inte alls meningen att man ska känna.

Jag har alltså inte följt hela din tråd, så jag kanske upprepar eller säger något tokigt, men min första tanke är alltså att om bebben inte kan sova är han nog hungrig. Kanske också därför han suger på handen? (Vilken för övrigt jag inte alls skulle skapa ett problem kring, små bebisar tycker om att suga på handen. Det behöver ju inte alls vara därför han blir arg efter en stund. Alltså: sök inte upp ett "störningsmoment" som inte finns.)

Så mitt tips är alltså: släpp tanken på att dagen ska ske enligt "regelboken", slappna av och våga lita på ditt eget huvud. Oavsett om i stort sett allt man behöver veta finns i BB är det ändå du som känner dig bebis bäst.

Stort lycka till!

Och ni supermammor, rätta mig oerhört gärna om jag skriver något tokigt. Jag är blott en ung nybliven mamma utan större erfarenhet. Men jag känner igen tendensen till överkoncentration.
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

En kort grej till: man ska inte låta bebisen skrika utan att åtgärda om den är LEDSEN. Lyssna till ditt hjärta...det är ju rätt logiskt. Men som sagt, ibland vet man inte vad det är för slags skrik. Jag skulle dock ta det säkra före det osäkra. Man brukar ändå känna på sig sånt där.
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
vicky77

Inlägg av vicky77 »

jo nu är det så att jag kommit på en sak :oops:

när man kör sm, ska man då även ordna natten direkt?? alltså mattiderna etc. För det har inte jag gjort. Koncentrerade mig bara på dagen. Lurarna och maten.

:arrow: Vad händer när bebben sover för många timmar?
Jag har ju haft en del krångel. Att han vaknar , ej kommer till ro, vfår ej i han tillräckligt med mat, han orkar bara vara vaken lite över 1 timma-1,5.

Har försökt med 2-2. Men ser många som gör egna scheman. Ska jag också det. Så här har det sett ut idag tex.

upp ca 800-9.30 amma byte soc ers/amma
9.45-11.15 sova (vaknade i 45 skarven)
11.15-12.55 vaken
13.00-14.45 sova (vaknade efetr 30)
14.45-16.15 vaken
16.15-1800 sova
18-ca20 vaken
20 sova för natten

sen brukar han vakna efter ca 2,5-3,5 tim i bästa fall. Då ammar jag. Därefter sover han högst 2 tim i stöten i bästa fall annars 1 tim. förr ammade jag varje vak men nu har jag försökt med vartannat. Ligger i sin säng och sover på sidan. på dagen sover han på mage i vagn.

om man nu räknar tiden så är det 12 h på natten och 4,5 h på dagen. SOm förutsättningarna finns förstås för han sover ju inte alla tid. Det blir 16,5 h sammanlagt. men dagarna innan har jag försökt hålla 2-2 på dagen och då har det ju blivit 12 h natt och 6 h dag eller nåt sånt...alltså 17-18 h. för då skulle det se ut så här

8-10 vaken
10-12sova
12-14 vaken
14-16 sova
16-18 vaken
18-19 sova
19-20.30 vqken
20.30 sova natt

och egentligen höll jag ej han uppe 2 h för han orkade det ej utan det blev 1,5 h,så då fick han ju mer tid till at sova.

Så jag gav han för mycket tid till att sova eller??? eller det kanske är bra?

Kan ni ge förslag på ett schema som skulle passa kanske?

Kan jag ha det som jag hade det idag där han är uppe 1,5 h och sover 1,5 h?. Har matat han när han vaknar och haft umgänge och sen erbjudit lite mat men då äter han inte så mycket(antingen för han är öt eller för att han ej är hungrig, blir iaf bök då)Allt detta inom ca 1-1,5h.

Knäppt att jag ej reflekterat över detta förr. :roll:

Kram
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej Vicky.

För mycket sömn över dygnet kan leda till nattklubb eller till strul med dagslurarna. Det brukar garanterat märkas i alla fall! :wink: Räkna vakentimmar över dagen (se nedan!).

Schema kan man spika när ökningsperioden vid 7-8 veckor med säkerhet är passerad. Innan dess måste barnet få styra så mjölkproduktionen ökas inför kommande behov av extra mat. Man får verkligen vara mjölkkossa tills man är ute på andra sidan! :wink: Troligen är ni mitt i den nu, så ha lite is i magen och fila så länge på ett schema som kan passa lilleman utifrån barns generella sömnbehov vid den åldern och utifrån dom anteckningar du har gjort: När klarar han dom längsta vakenpassen? När sover han bäst? Morgon- eller kvällspigg? Bolla med oss om du vill. Läs i "våra favoriter" för schemainspiration, antal sömntimmar/dygn osv. Tills dess kan du visst köra 1,5 + 1,5 om det funkar bäst. Men det man gör är att räkna vakentimmar över dagen, så att det inte blir för mycket sömn totalt. Därför blir dagarna lite olika -vissa slutar kl 21 andra snarare 23 just för att man ska få ihop lagom timmar sömn + vaket över dagen och slippa nattklubb...

Så här kan det se ut: 2 mån (16 timmar)
11-1,5-2-1,5
12-1,5-2-45

Men bebisar är ju olika -min minsting behövde ett 3-timmars pass på förmiddagen tex!

När du spikar schema tycker jag också du ska spika tiden för nattmål. Jag rekommenderar verkligen vagn även för nattsovande. Så mycket lättare att vagna vid behov. Sen flyttar man över en säker sovare till säng vid 4-6 månader! 8) :sleep:

Lycka till! :thumbsup:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ok tack så mycket! Men du skriver att barnet ska styra i ökningsperioderna, innebär det att man ska mata så fort han gnäller och så fort hanvaknar oavsett hur länge han sovit etc? Har inte riktigt fattat hur det ska gå ihop med sm :shock:

jag har fört ant över sov och vaktider. men han har oftast vaknat i 45minskarven så hur vet man då vilka pass han vill sova längre?Jag har ju hela tiden vagnat om tills 2 tim gått...
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"