Blöjor och pottor (snart 2,5 år)

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lisa K

Blöjor och pottor (snart 2,5 år)

Inlägg av Lisa K »

Hej

Jag har lite funderingar kring pottor och blöjor!

I somras började Cesar själv visa intresse för att inte ha blöja. Kissade gärna i buskarna men även på potta eller på toaletter när inte pottan fanns (bajsa var inte heller nåt broblem). Så vi körde på. Kalsonger på dagen och bara "sovblöja" som vi kallade det.

Tillbaka i stan, inga problem.

MEN sen började han lite smått att säga nej när vi föreslog att han skulle kissa (innan man går ut, osv).

Sen började dagis. Hela första veckan gick toppen. 2 dagar utan olyckor och 3 dagar med bara ett ombyte (men då för att han inte hunnit riktigt, eller att det kommit lite mer kiss när han trott han var klar). Bajsa var inte heller några problem, satt gärna länge med några böcker "jag ska bajsa lite till" fick jag till svar om jag frågade om han var klar.

Men sen kom trotsen tror jag. Han VILLE inte sitta på pottan eller toan. Började kissa på golvet eller i byxorna. Han har stått mitt på golvet i vardagsrummet (stannar verkligen till mitt i det han gör) och kissat rakt upp och ner, samtidigt som han tittar på mig och ler lite busigt. Hjälp! Jag försöker låtsas som ingenting och så torkar vi upp tillsammans (han har varit sådär på att vilja hjälpa mig med det.

Nu har han blöja igen, sen ca 2 veckor. Han ville det själv och till slut blev det så av olika anledningar.

Nu har han så smått börjat visa intresse igen. Helt på egen hand, Vi pratar inte ens om pottan eller kissandet, vill inte hålla på och hatta med det. Måste få lite koll först, så det inte blir fel igen.

Nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra! Ska vi ta bort blöjan igen. Förklara för honom att nu är han stor kille och så säger vi hejdå till blöjan (förutom sovblöjan då)...

Några tips??

Tack på förhand
Lisa
Mamma till
Cesar, 17 april 2007 Kurad vid 6 mån
Ingrid, 17 jan 2009 SM från början
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Trotsen kan ta sig olika uttryck. Men som beskrivs i BB så kan det mesta ifrågasättas. Och man har då att svara på det, som man tycker lämpligast. Rutiner och ofrånkomliga bestyr har jag tyckt varit lättast att överhuvudtaget inte höra frågorna kring. "Jag VILL inte borsta tänderna idag". Mamma hör sällsynt illa och fixar tandborsten och lyfter upp ungen i knät för tandborstning samtidigt som tandborstsång, annan sång, tokig sång, påhittesaga, tokrim eller vad som helst som man har lust med pågår och tar överhanden, så att ifrågasättandet just där och just då glöms bort. Och svaret har därmed blivit att borsta tänderna tillhör varje dags bestyr. Ingen poäng att ifrågasätta. Man bara gör.

Vad gäller ifrågasättande av toalettbestyr så skulle jag agera ungefär på samma sätt. Låtsas lite lomhörd och bara undrat var kisset/bajset ska vara. Och man kan gärna skämta till tillvaron en smula, och fråga tillbaka... "på hatthyllan :shock: Neeej!!! :lol: I tvättmaskinen :shock: Neeej!!! :lol: Nej, just det! I TOALETTEN, var det ju ](*,) :roll: :wink: "

Och små, medvetna eller omedvetna, olyckor tas om hand, med handen om handen om så behövs. För konsekvensen av att man kissar eller bajsar någon annanstans än i toaletten blir förstås att det blir en helig gegga att ta hand om. För att inte tala om smutstvätt som måste stoppas i maskinen (vilket man förstås också får göra), maskiner som ska sättas på och bevakas, tvätt som ska hängas... ja, man kan gärna ombesörja hela programmet solokvist, som liten raring, med viss assistans av mamma/pappa. Ganska snart inser man då att det finns betydligt trevligare saker att lägga sin möda på. Och så kan man gå vidare och ifrågasätta annat av livets små märkligheter.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lisa K

Inlägg av Lisa K »

Hej och tack för svar!

Jag har läst på massor om trotsen i BB och tycker att det funkar jättebra med "taktiken" du beskriver Ewa. Använder det mycket och har en glad och mycket hjälpsam liten kille. Men just när det kommer till pottan har jag blivit osäker...

Som sagt har vi helt återgått till blöja. Han var med sin faster över en dag och en natt i den vevan han börjat vägra sitta på pottan, och då sa han att han ville ha blöja. Hon tyckte väl att det var bekvämt också, för de var ute nästan hela tiden, så hon tog på honom blöja. Veckan efter på dagis var det många sjuka pedagoger och vikarier satte på honom blöja för han ville ju inte på pottan...

Hade jag varit mer påläst innan hade vi ju talat om för dem hur viktigt det var att inte gå tillbaka till pottan, men jag insisterade nog inte tillräckligt.

Ewa, på ditt svar antar jag att det bara är att köra på med potta/toa och ta bort blöjan (han VET ju hur man gör, KAN hålla sig när han behöver och känner själv när han är kissnödig, innan kisset kommer). Inget tjat, och påminna så lite som möjligt.

Men hur gör vi? Ska jag bara informera honom om läget och säga hejdå till blöjan. Ska vi vänta på rätt tajming, men vad är det då vi väntar på??
Mamma till
Ewa

Inlägg av Ewa »

Lisa K skrev:Ska jag bara informera honom om läget och säga hejdå till blöjan. Ska vi vänta på rätt tajming, men vad är det då vi väntar på??
Just det, vad är det ni väntar på :lol: Berätta och visa - att från och med si och så, nu när du är så här stor så... Och sedan kör på det. Och så kan du ju förvarna dagis om att NU är det toa och bara toa som gäller. Blöjor har ni överhuvudtaget ingen aning om vad det är längre (förutom på natten då).
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lisa K

Inlägg av Lisa K »

Igår em och i morse var Cesar (på eget initiativ) på pottan. Igår innan badet när jag tog av honom blöjan och satte honom bara på toan. Han var med på noterna och kissade lite (tidigare på em när han var naken ropade han att han behövde kissa och sprang til pottan). I morse sa han till 2 ggr om att kissa och sen att bajsa.

Han sitter länge och väl när har gör nr2, han vill gärna vara ifred, så det får han förstås. Jag knackade och kikade in för att "hämta något" och då var han klar. Så jag torkade och han var nöjd och glad. Men plötsligt (precis när jag torkat klart) kom han på att han hade velat att pappa skulle torka!! Blev ursinnig och grät och skrek. Då är det ju svårt att ha det ogjort... Jag försökte med att vi kunde ropa på pappa så han kunde torka sista gången, men det var inget bra förslag. Jag höll humöret uppe och sa att nästa gång får du be pappa, då kan han torka. Neeeeej!!! Till slut fick pappa i alla fall hjälpa honom att tvätta händerna, med den nya tvålen som står på andra toaletten. Men det var inte lätt att få honom på andra tankar!

Det var så snopet att det skulle bli gråt och förtvivlan just kring toalettbesöken. Just när det gäller det vill jag ju vara extra försiktig och inte "förstöra" på något sätt. Vet inte riktigt hur jag skulle hantera...

Till slut blev det ju bra igen förstås och han hade kalsongerna på igen. Då förklarade jag för honom att nu behöver han ju inte blöja längre. "Näe" stämde han in och höll med mig. Då kan du ha blöja när du sover bara, för då känner ju inte snoppen så bra om den behöver kissa. "Mmmm mamma".

Så det bar iväg tll dagis idag utan blöja och med ett gäng ombyten att lägga på hyllan. Fastän jag tänkt vänta till tors em eftersom han ska vara hemma på fre, sen helgen och så tänkte jag att jag kunde hålla honom hemma ett par dagar i början på nästa vecka. Men nu blev det så här nästan automatiskt.

Jag var i alla fall tydlig på dagis om att nu är det ingen blöja, men inte heller tjata om att sitta på pottan. På sin höjd påminna nån gång om att han inte har blöja på sig.

Får se hur det gått i em då... Tack igen för bra råd, har även hittat andra bra trådar med liknande exempel! :-)

//Lisa
Mamma till
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"