Köra hel kur eller...?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvan

Inlägg av Luvan »

Hej och tuuuusen tack för dina ord! Det är märkligt vad lätt det är att tappa tron på sig själv. Nu har jag fått en ny gnista! :)

Ang. dina punkter, för att klargöra lite:

:!: Ja!!! Du har så rätt. I natt tog ramsan riktigt bra, vi hade en dialog. Mer om natten längre ner...

:!: Ja, fyra daglurar var i överkant. Har inte lagt in det justerade schemat, men den sista luren är borttagen sedan vi började kura. Vi körde enligt schemat några dagar innan kurstart för att hinna skruva lite.

:!: Ska prova mage igen. Känns inte bra med "prova" eftersom jag VET att jag utstrålar osäkerhet när jag duttar på med nåt jag inte riktigt tror på... hittills har han blivit i det närmaste GALEN när jag försökt lägga honom på mage i samband med läggning, men det kanske är just det som är felet? Ska jag kanske lägga honom på mage sen när han somnat ordentligt, eftersom läggningen nu är så besvärlig?

:!: Ja, jag ramsar ofta när jag hör att han jobbar upp sig. Han är verkligen inget skrik/gråtbarn så det är väldigt lätt att ingripa när jag hör honom i affekt. (Och nej, det är inte för att jag kånkar runt på honom ständigt och jämt eller tar upp honom vid minsta gnäll som han inte gråter, han är helt enkelt ett väldigt nöjt barn! :wink: )

:!: Buslur... haha, vilket underbart uttryck! Ja vi gosar en hel del, hela familjen. :heart:

:!: Haha, tystnaden var verkligen överdriven känner jag nu! Vi har ju aldrig haft tyst när han sover, men av någon anledning fick jag för mig att början på kuren skulle genomföras i tystnad. Lugn och ro behöver ju inte alls betyda tyst.

Denna natt var också väldigt lik de tre senaste, förutom att jag känner att ramsan gick fram lite mer redan kl 3 i natt. Vaccinerades igår så jag tror att en del gnäll berodde på det. Jag har inte buffat något på 4 nätter nu, dock tillrättaläggande ganska många gånger! Så jag ska läsa fler trådar och morska upp mig ordentligt. Och nappen nappen nappen... den måste bort. Jag känner det verkligen i maggropen, att det kan lösa en del. Varför gjorde jag inte det första natten? :roll:

Så: Bort med napp, vänd på mage och ramsa på. Kan vi ha en pusselbit på plats då måntro?
E född 090329
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

Vad duktig du är Luvan! =D>

Jag laddar inför min kurning och läser din tråd, om än förhåller mig passiv. :wink:

Får jag bara fråga; tar du nätterna och dagarna själv? Själv tänkte jag kura under en semestervecka sambon ska ta för jag tänker att jag inte klarar både natt och dag, men det kanske man gör..?

Som sagt; kram på dig och BRA jobbat! :D
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Luvan! :D

Jag tycker också att ni jobbar på jättebra, du och sonen! :D Det där med att han inte skriker och gråter är rätt vanligt med barn som skötts enl Barnaboken; de får sina behov uppfyllda utan att gasta om dem. :wink:

Här är en länk om att ta bort nappen som jag tror att du kan ha glädje av:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Jag har också letat länkar om magläget åt dig, men hittar inte precis det jag söker - det finns ju mycket om maglägets förträfflighet (tex här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007 ) men det jag var ute efter var snarare någon av alla de mammor som skriver "mitt barn trivs inte på mage" men som sedan bestämmer sig - och upptäcker att barnet sover som en stock när föräldrarna väl har haft ihjäl sina egna orosvargar.... :roll: Du bör dock kunna hitta såna trådar på Späda och Små om och när du får tid och lust att läsa där. :wink:

För egen del gick jag inte över till magläge förrän vid 4 mån. Men då funkade plötsligt allt mycket bättre, och några av de sista pusselbitarna liksom föll på plats. :lol: Min poäng är i alla fall: Som du själv skriver är det inte så stor mening att prova och testa. Bestäm dig! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Luvan

Inlägg av Luvan »

Tack för pepp! :mrgreen:

--> Linda: ja jag tar hittills dagar och nätter själv. Jag är den som väl är mest påläst, men har min man som stöttar till 100% och avlastar när jag behöver det. Tog de första nätterna själv som "den mest kunniga" på metoden och sen blev det liksom så att jag fortsatte ganska naturligt när helgen var slut eftersom min man jobbar. Jag fick sova riktigt bra själv både igår och i natt mellan uppvakningarna och det gör att jag nog ändå orkar. Plus att dagarna går så himla bra... men idealet vore såklart att man körde under en vecka när båda är lediga.

--> chokladkaninen: Tack för länkar! Ska ladda inför napp-utmaningen. :) Det är ju jag som måste visa hur man gör på natten. Så sant så sant.
E född 090329
Luvan

Inlägg av Luvan »

Lägger in schemat igen:

6.00 God morgon, bröstmjölk
7.00-8.00 1:a förmiddagslur
9.00 Andra målet, gröt, bröstmjölk
10.00-12.00 2:a förmiddagslur
13.00 Tredje målet, puré, bröstmjölk
14.30-16.30 1:a eftermiddagslur
16.30 Fjärde målet, puré, bröstmjölk
19.00 Femte målet, gröt + bröstmjölk eller ersättning+välling) ev.bad, pyjamas
20.00 Godnatt
E född 090329
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Luvan :D

Vilken härlig respons jag fick från dig på mitt inlägg :thumbsup: Så ser jag till min glädje att du fått en hel drös med fina svar sen sist också.

Instämmer i kören, ni arbetar så fint sonen och du :D Instämmer med Chokladkaninen om att det nog finns en del nöjda Barnaboksbarn :heart: Och visst är det underbart att det är så :D

Tycker du tänker och resonerar så fint och pepp om magläget har ju redan inkommit ser jag.

Men så kommer praktiska Nancy och petar lite i ditt schema... :wink:

Ni får naturligtvis ha schemat precis så som det passar just er men jag kan inte låta bli att föreslå lite längre natt (11-12 tim) och kortare em-lur. Det blir väldigt enkelt då att justera schemat i takt med att barnet växer. Sen tycker i alla fall jag att schemat inte känns lika "sårbart" med två kortare lurar (fm + em) och en långlur mitt på dagen. Mer spelutrymme vid tillfälliga ändringar och ifall alltihop skulle krångla nån dag känns det lättare att sy ihop ändå.

Om Du är nöjd (och sonen med såklart) så bortser du bara från mitt petande.

:heart: Kram från Nancy
Luvan

Inlägg av Luvan »

Shit vilken bra natt vi haft... :D

Han är så bra, min lille kille. Det är som att han läser mina tankar! Efter att ha resonerat här hemma igår så bestämde vi oss för att köra magläge för att se om det kan bidra till längre sammanhängande sömn - och då jag tittade till honom innan jag skulle gå och lägga mig så hör jag hur han håller på och bökar, alldeles tyst men han håller definitivt på med något. Smyger in och kikar - och då har han lagt sig på mage! Böket består i att han försöker få bort sin kudde så det skyndade jag att assistera med. Bort med kudde och täcke, upp med armar och ner med huvudet åt sidan - och vips! Han kommer till ro direkt och jag skyndar mig att ramsa ut.

Sover sedan luuugnt och tyst till kl :?: (Jag vet inte vad klockan var, jag sov själv så djupt att jag inte vaknade riktigt!) då det blev stökigt. Sov sedan till 3.30 och sedan till 6! Bästa natten hittills.

19.56 Godnatt. Mycket mindre gnöl, och jag är mer sparsam i sitt ramsande ikväll. Lägger tillrätta en gång.
20.16 Sover! Tjoho!
22.00 Ligger på mage och försöker komma tillrätta själv. Jag hjälper med kudde, ramsar snabbt ut.
01.30 (kanske??) förvirrad över att vara på mage, haha. Lyssnar inte alls på ramsa, lägger snabbt tillrätta & ramsar. Tyst direkt.
03.30 Pigg liten herre som ligger på rygg och sparkar. Jag vänder på honom till magen, tyst direkt. Ramsar kort.
05.56 E är vaken men inte gnällig. Får komma upp och äta frukost!

Det känns som om vi är något på spåret. :) Är i valet och kvalet om jag ska införskaffa ett larm. Ni med sena magsovare, hur har ni gjort med det?
E född 090329
Luvan

Inlägg av Luvan »

--> Nancy: jag funderar över dina synpunkter på schemat. Jag håller själv på och klurar på det där, precis det du skriver, om vi ska ha en 11-timmarsnatt istället för två långa lurar. Anledningen till att vi gjort som vi gjort är väl lite egoistisk - vi vill helt enkelt umgås hela familjen så länge som möjligt på kvällen när E:s pappa kommer hem och tiotimmarsnatt har känts ganska lagom. Men det är ju precis som du skriver, att schemat blir väldigt känsligt som det ser ut nu. Vi får fundera lite.

Man kan ju ta morgonen senare, dvs från 20-07 men då herrn i huset kliver upp kl 6 och det är en hel del stök då så kändes det praktiskt att ha morgon då.

(Peta på för guds skull i schema och rutiner - det är ju därför jag skriver här!) :wink:
E född 090329
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Om jag var du så skulle jag hyra ett larm, så slipper man fundera. :wink:

Om jag inte är helt ute och cyklar så behöver så här små liv minst 11 timmars natt för att ta igen allt de gjort på dagen, så jag skulle även satsa på längre natt.

Det är klurigt det där att man vill umgås mycket, vi har samma dilemma här hemma, men sömnen behövs ju också så...man får helt enkelt umgås så mycket det går. Och man kan alltid smyga in när hon somnat och titta lite på henne, och njuta lite sådär vid sidan om tills nästa dag. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"