Köra hel kur eller...?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvan

Köra hel kur eller...?

Inlägg av Luvan »

Hej,

ny medlem med lite undringar. E är en pojke på snart fem månader som inte är särskilt trasslig med sömnen - har jag insett. :) Det hindrar dock inte att jag/vi gärna skulle sova hela nätter snart!

Han sover sina daglurar utan problem och somnar på kvällen som en trygg och lugn pojke, men sen har vi uppvakningar både 3 och 4 gånger per natt och det är detta jag gärna vill få bukt med! Ibland kommer han till ro med lite hjälp, kvar i sin säng, men ofta har jag behövt amma honom tills han somnar igen vilket brukar gå snabbt, ett par minuter. Annars gråt som eskalerar. Jag tror inte att det är hunger utan mer en ovana som jag hjälpt honom att lägga sig till med, har hängt med sedan han var "liten" liksom!

Eftersom jag vill komma bort från nattamningen befarar jag nu mer gråt på nätterna - och det är här min fundering kommer in: hur hjälper jag honom lättast att sova hela natten? [b]vilken sorts kur bör jag sikta in mig på?[/b] Ska vi köra hela kuren från början eller kan jag tillämpa något av verktygen? Som sagt så fungerar det mesta utmärkt med honom, det är vaknandet på natten som är problemet. (har både Barnaboken och SHN, den sistnämnda läser jag nu men det är svårt att få sammanhängande tid att läsa!)

Han har napp :oops: , sover i egen säng som dock står bredvid min med ena sidan borttagen men båda dessa grejer är vi beredda på att ändra på om det behövs. Sover (somnar) på sidan, kan vända sig på mage men sover oftast på rygg på natten.

Hans schema ser ut som följer:

6.30 God morgon (Bröstmjölk)
7.00-8.00 1:a förmiddagslur
9.00 Andra målet (Gröt, bröstmjölk)
10.00-11.30 2:a förmiddagslur
13.00 Tredje målet (Puré, bröstmjölk)
14.30-15-30 Eftermiddagslur
16.00 Fjärde målet (Puré, bröstmjölk)
18.00-18.45 Tidig kvällslur
19.00 Femte målet (Gröt + bröstmjölk eller ersättning) ev.bad, pyjamas
20.00 Godnatt

Får ofta en kvällsslurk vid 22.30 som han knappt är vaken under. Vaknar sen både kl 2.30 och 4.30, ibland oftare...

Tacksam för alla synpunkter! I schemat ovan saknas kanske en halvtimmes sömn, ev kan jag förlänga eftermiddagsluren en halvtimme.

/Hanna
E född 090329
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Den här lilla älsklingen är som gjord för Sova hela natten-kuren, tycker jag det verkar som - det ska inte alls behöva bli en massa gråt och tandagnisslan, tvärtom! Läs "Barnet och kuren" så förstår du.

Det är extremt viktigt att du läser igenom hela boken, från pärm till pärm och gärna en gång till (eller fem). Förståelsen och tillägnandet av teorierna bakom kuren är MINST lika viktiga som förståelsen och tillägnandet av verktygen. Man måste till att börja med förstå inte bara ATT utan också VARFÖR små barn inget hellre vill än sova så gott på nätterna - hela nätterna :!: - precis som vi alla.

LYCKA TILL :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Luvan

Inlägg av Luvan »

Tack för tydligt - och entydigt - svar, som stärker mig i min tro på att detta ska funka! Nu blir det läsa på fram till helgen då vi kör igång. Kanske får jag anledning att återkomma... :roll:

/Hanna
E född 090329
Luvan

Inlägg av Luvan »

Grabben fattar att nåt är i görningen :lol: - igår kväll var han trixigare än på länge med läggningen! Det tog en timme, jämfört med max 10 minuter som det brukar ta. Men - sen sov han från 21 till 23.30 då han fick en liten slurk och sen sov han ända till kl 06. Hm. Det är svårt, de här dagarna innan man liksom kört igång! Vill ju inte börja halvdant redan nu.

/Hanna
E född 090329
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

Luvan, är exakt i samma situation som du (har dock kört SM från början och sonen sover på mage med larm, i sin vagn).

Allt flyter på perfekt utom just att sonen vaknar 3-4 ggr på natten och jag tar upp honom, ammar några minuter och lägger tillbaka. Vill sluta med detta och håller nu på att mentalt förbereda mig för att kura. Hoppas på att det ska gå ganska smärtfritt i och med att han är som en klocka med allt annat jag lärt honom.

Jag hakar på den här tråden och läser med spänning dina inlägg! :D
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
Luvan

Inlägg av Luvan »

Låter bra, Linda!

Här har vi jobbat för att hålla schemat denna vecka så att vi ska vara laddade inför starten. Det har gått hyfsat idag, lite småtrixigt med insomnandet på daglurarna eftersom jag nu är noggrannare med tiden snarare än att vänta på att han själv ska signalera att han är trött.

Så här har dagen sett ut (ord. schematiden inom parentes, skruvat lite, har förlängt sovtiden under dagen och tagit bort tidiga kvällsluren):

5.45 (6.00) God morgon, bröstmjölk
6.45-8.15 (7.00-8.00) 1:a förmiddagslur
9.00 Andra målet, gröt, bröstmjölk
10.45-12.10 (10.00-11.30) 2:a förmiddagslur, trixade med insomnandet
13.30 (13.00) Tredje målet, puré, bröstmjölk
14.50-16.20 (14.00-15.30) 1:a eftermiddagslur
16.40 (16.00) Fjärde målet, puré, bröstmjölk
(16.45-17.30) 2:a eftermiddagslur, uteblev helt idag!
19.30 (19.00) Femte målet, gröt + bröstmjölk eller ersättning) ev.bad, pyjamas
20.20 (20.00) Godnatt (somnade ikväll på en liten mjölkslurk)

Sängen är nu flyttad till eget hörn i rummet. :( Inte klokt vad fjompig man är, det gjorde oooont i hjärtat. Lilla vännen, nu kan man inte bara sträcka fram ansiktet och sniffa på honom längre. Men det kommer vara värt det när nattfriden infinner sig! Usch så osäker jag känner mig just nu... inte på att det funkar utan mer på min egen förmåga. Måste verkligen hinna läsa på både i boken och här i forumet annars måste vi skjuta starten en vecka. :?
E född 090329
Luvan

Inlägg av Luvan »

Ja, ikväll så är det kurstart!

E sover sedan kl. 21, efter en nattning på ca en halvtimme. Sover nu lugnt, förmodligen fram till 01.30 om jag ska gå på magkänslan :)

20.30 Godnatt, ramsar ut. Lugn kille som pratar för sig själv
20.35 frågar, orolig. Påminner. Tystnar direkt.
20.40 frågar. Påminner x6. Tyst.
20.44 besked, buffar. E är ledsen nu.
20.56 ramsar ut
20.58 besked på nytt, riktigt förvirrat nu! Jobbigt. Denna pojke gråter i stort sett aldrig. :( Buffar säkert 4 min.
21.04 ramsar ut
21.06 bekräftar. Inte ett ljud.

Ja vad säger ni? Normalt? Hur ska jag klara gråt i natt utan att ta upp och trösta? Det har sina nackdelar att ha barn som inte brukar gråta! Men jag fortsätter läsa era härliga inlägg om hur ni gjort och jag är glad över att nattningen ändå funkade hyfsat.

Vi har ikväll flyttat upp middagsätning och tv-tittande på övervåningen, har flyttat in honom till hans eget "framtida" rum. Litar inte helt på vår babyvakt och så tar det sin lilla tid att springa från vardagsrummet upp på övervåningen. Här sitter vi nu och pratar med små bokstäver vid litet minibord och tända ljus och det är faktiskt väldigt mysigt!

Med hopp om en lugn natt...
E född 090329
Luvan

Inlägg av Luvan »

Första natten avklarad! Jag fortsätter skriva mina inlägg jag, hoppas nån hojtar till om jag verkar vara ute och cykla! :?

Så här blev det:

20.56 ramsar ut
20.58 besked på nytt, riktigt förvirrat nu! Jobbigt. Denna pojke gråter i stort sett aldrig. Buffar säkert 4 min.
21.04 ramsar ut
01.30 besked, ramsar ut. Tyst. Bekräftar x2
01.40 besked, buffar. E är arg! Sträcker sig efter mig.
01.44 ramsar ut. Avstår från att bekräfta.
04.40 besked, buffar. Samma som 01.40. Jag blir rädd att han ska vara hungrig men kämpar på med buffet.
04.56 ramsar ut. Tyst. Avstår från att bekräfta. :oops:
05.40 Besked, ramsar ut. Tyst.
06.00 God morgon, får väcka lille E som verkar ha somnat om riktigt gott!

Han äter (ammar) med god aptit och somnar sedan om. Varit mycket glad och pigg hittills idag och schemat flyter på.

Mina funderingar: bekräftelsen känner jag att jag är lite rädd för - det känns som ett väldigt känsligt läge! Jag vet ju att den bör komma! När kan man avstå och när SKA man bekräfta?

Sen har vi det här med nappen... han sover daglurarna utan napp sedan ett par dagar tillbaka och det går jättebra. Men vid läggningen igår så kämpade och buffade vi i en halvtimme och den lille munnen gick och gick och han var väldigt orolig. Fick så nappen och kom till ro direkt med napp + buff. Jag vet ju att han glömmer nappen snabbt bara den försvinner på natten men finns det nåt extra trix? Eller kör vi bara fler vändor?
E född 090329
Luvan

Inlägg av Luvan »

Första natten avklarad! Jag fortsätter skriva mina inlägg jag, hoppas nån hojtar till om jag verkar vara ute och cykla! :?

Så här blev det:

20.56 ramsar ut
20.58 besked på nytt, riktigt förvirrat nu! Jobbigt. Denna pojke gråter i stort sett aldrig. Buffar säkert 4 min.
21.04 ramsar ut
01.30 besked, ramsar ut. Tyst. Bekräftar x2
01.40 besked, buffar. E är arg! Sträcker sig efter mig.
01.44 ramsar ut. Avstår från att bekräfta.
04.40 besked, buffar. Samma som 01.40. Jag blir rädd att han ska vara hungrig men kämpar på med buffet.
04.56 ramsar ut. Tyst. Avstår från att bekräfta. :oops:
05.40 Besked, ramsar ut. Tyst.
06.00 God morgon, får väcka lille E som verkar ha somnat om riktigt gott!

Han äter (ammar) med god aptit och somnar sedan om. Varit mycket glad och pigg hittills idag och schemat flyter på.

Mina funderingar: bekräftelsen känner jag att jag är lite rädd för - det känns som ett väldigt känsligt läge! Jag vet ju att den bör komma! När kan man avstå och när SKA man bekräfta?

Sen har vi det här med nappen... han sover daglurarna utan napp sedan ett par dagar tillbaka och det går jättebra. Men vid läggningen igår så kämpade och buffade vi i en halvtimme och den lille munnen gick och gick och han var väldigt orolig. Fick så nappen och kom till ro direkt med napp + buff. Jag vet ju att han glömmer nappen snabbt bara den försvinner på natten men finns det nåt extra trix? Eller kör vi bara fler vändor?
E född 090329
Luvan

Inlägg av Luvan »

Svårt med tillgängligheten på forumet, typiskt också... hade behövt läsa lite trådar i natt för jag hade några jobbiga timmar!

Andra natten:

20.05 God natt. Lugn och glad, har skrattat in i det sista åt sin far. :) Buff ca 1 min, ramsar ut. E ligger och pratar med sin apa, men frågar inget så jag är tyst.
20.10 Gnällligt, påminner *4
20.14 Gnäll som stegras, besked, buff, ramsar ut. Fortsätter gnälla.
20.16 Påminner *4
20.17 Påminner *4
20.19 Besked, buffar. Spänd liten bebikropp.
20.26 Ramsar ut. Tyst. Bekräftar *2
20.36 Gnäll, jag avvaktar. Tyst.
21.26 någon drar igång FYRVERKERIER bakom huset! Herregud. Men inte ett ljud från E, sover som en stock.

01.51 Ledsen. Snabbt besked och ramsa *4. Tyst. Bekräftar.
02.15 Frågar, påminner*4, svarar inte alls på ramsan. Går in o ger besked, blir snabbt lugn så jag ramsar ut. Tyst. Bekräftar*2

3.58 Högljutt frågande. Påminner, svarar inte alls på ramsan! Ger besked, får buffa ca 1 minut. Tyst, ramsar ut. Ligger tyst med sover inte.
4.21 Mera frågande. Mycket pigg kille som ligger och sparkar, svår att buffa. Går upp och ner i intensitet och skulle gärna kliva upp nu! Jag ser de pigga små ögonen i ögonvrån, undviker att få ögonkontakt. Lugnar sig efter flera tillrättaläggningar, jag skyndar mig att ramsa ut 04.29. Hörs att han är jättevaken, jag avvaktar med bekräftelsen.

04.30 Ligger och pratar högt, men frågar inte. Modern nu mycket trött.
04.48 Sjunger och pratar om vartannat. Jag låter honom hållas. Han är nöjd där inne.
04.56 Gnäll. Provar med påminnelse *4 men hör på ljudet att han hamnat tokigt i sängen, mycket riktigt. Har också kräkts lite… jag vänder resolut på kudden, ger besked med ordentlig solfjäder, nu har jag chansen att få till det känns det som! Ramsar ut, tyst. Bekräftar*2.

5.01 Knäpptyst, nu sover han! Jag somnar också så småningom tills klockan ringer…
6.00 Sover så fridfullt, jag går in och väcker till glad morgon och frukost. E somnar sedan om direkt och det gör jag med.

Jag är helt död idag. Nu börjar mörka tankar infinna sig, för 3 nätter sen sov jag ju bra förutom ett par små amningar... :? så här har jag inte haft det sen han var runt en månad. Skulle verkligen behöva läsa ett par success-stories nu, hoppas problemet med forumet blir löst! Jag vet, det har bara gått 2 nätter, jag ska definitivt inte ge upp, men jag mår såååå dåligt av att inte sova!
E född 090329
Luvan

Inlägg av Luvan »

Tredje natten avklarad och nu skulle jag verkligen behöva lite återkoppling! :? Har ingen aning om jag genomförde natten rätt, den var så olik de två första. Hoppas på mer trafik här nu när helgen är slut...

Dagarna går galant. Han sover precis som han ska och äter som en mycket liten häst. Jag är också nu helt säker på att han inte behöver äta på natten, inte någon av nätterna nu har han varit hungrig då han vaknat. Men nu är det problem med ramsandet, han tog inga ramsor alls i natt! Istället var det besked på besked, som han svarade galant på. La ner sig och somnade nog innan jag hunnit ut ur rummet. Men 1,5 timme senare så var det dags igen... så här såg det ut:

20.03 Godnatt. Han lägger sig tillrätta som han ska, jag skyndar att ramsa ut. Tysr ca 30 sek.
20.06 Gnäll, påminner *4
20.08 Gnäll, påminner *6
20.11 Går in, kort buff + solfjäder. Tyst. Ramsar ut.
20.13 Påminner *4, E är ARG!! :evil: Jag tror han vill ha mera buff.
20.15 Påminner mkt bestämt nu, han lyssnar! Men bara en kortis...
20.17 Nytt besked, buff. Tyst. Ramsar ut, fortf. tyst. Bekräftar*2
20.20 Muttrande, jag avvaktar
20.22 Jobbar upp sig, jag påminner *6

Mellan 20.22 och 20.30 påminner jag med starka ramsor. Får korta svar men sen jobbar han upp sig igen.

20.30 Nytt besked! Buff + solfjäder. Ramsar ut. Tyst!
20.33 Bekräftar.

Puh. Gör jag rätt med min läggning? Jag känner att den borde gå snabbare och tystare nu...

21.26 Ledsen och förvirrad - verkar inte ens höra min ramsa. Lägger ner honom. Inget buff, bara ramsar ut. Tyst. Bekräftar.
00.15 Smågnöl. Påminner men når inte fram!! Jag tappar tron och går in, lägger ner honom. Inget buff, bara ramsar ut. Tyst. Bekräftar.
00.56 Samma sak
02.30 Samma sak
04.19 Samma sak.
Sov sedan lugnt tills väckning kl 6.25 (jag försov mig...)

Behövdes inte en enda buff denna natt men ramsandet verkade vara helt poänglöst! Jag gör förmodligen fel som går in så ofta nu men jag är lite clueless.
E född 090329
Luvan

Inlägg av Luvan »

Ingen...? :cry:
E född 090329
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Luvan :D

Skall läsa igenom din tråd idag och svara senast ikväll.

Kram från Nancy
Luvan

Inlägg av Luvan »

Åh vad snällt!

Natt 4 och 5 har varit i stort sett identiska med andra halvan av natt 3, börjar med smågnöl, ramsar men når inte fram det minsta. Snabbt tillrättaläggade, ingen buff, somnar direkt. Sover allra bäst innan midnatt och efter 4! Efter 4 somnar han också om själv (med hjälp av ramsan??) om han gnölar lite. Verkar vara trygg på ett helt annat sätt då.

Jag måste alltså jobba på ramsan så att den kan ersätta det han blir så nöjd med när jag lägger honom tillrätta. (Tillrätta=sidan. Trivs inte på mage.) Läggningen är också jättejobbig. Från att ha somnat på 10 min innan kuren så tar det nu uppemot en timme.

Det som funkar kanon nu är ju att han inte vaknar och gråter eller ammar! Går så snabbt att somna om och han sover ända fram tills det är dags att vakna. Hm. Hur få ihop detta pussel...
E född 090329
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Luvan :D

Får se om jag lyckas knåpa ihop något. Internet och jag är inte kompis idag ser du så jag får snabba mig medans det funkar.

När jag läser dina inlägg tänker jag på följande:
:arrow: Klok mor som ser att det är ramsan som skall ersätta buffandet. Genomför vet ja :thumbsup: Hur då :?: Man slutar buffa... O:) Man ger sig bara DEN på att ramsan skall ta. Det gör den om du bestämmer dig för att den skall göra det. Och du har ju själv sett att du hjälpt honom att somna om med ramsan innan midnatt och efter 4.

:arrow: Jag tycker för min del att det är väldigt mycket med fyra daglurar för en femmånaders. Ok, man ska inte ändra mitt under pågående kur men här vete sjutton... Jag tror att din pojk behöver ett rejält vakenpass på 3 tim innan natten.

:arrow: Jag tycker att du skall lägga honom på mage trots allt. Han är så stor så att om han på allvar är missnöjd med detta så kan han ändra sovposition själv.

:arrow: Du ramsar nog för ofta. Ibland varannan minut. Ge sonen en chans att svära färdigt innan du ingriper :wink:

:arrow: Det uteblivna gosandet nattetid tar du igen på dagtid istället. När ni blivit lite varma i kläderna sonen och du kan du säkert låta honom ta nån enstaka buslur i famnen utan att det rubbar cirklarna. Eller så tänker du att det är allra trevligast med gos där bägge parter är vid medvetande :wink: Gosa tills ni storknar i vaket tillstånd vet ja :!:

:arrow: Jaså ni sitter och äter middag lite i smyg maken och du för att inte störa... :roll: :wink: :lol: Låter visserligen mysigt med ljusen men bekymra dig inte om röstvolymen. Vänj sonen vid ljud, det har du tillbaks hundra gånger om senare. Du slipper hyscha frenetiskt på besökare, du kan ha fester i hemmet, du kommer inte att drabbas av panik om sonen nån dag får syskon och bebisen låter då storebror skall sova.

Det känns som om jag missat en massa men nu postar jag innan jag blir utslängd igen. Berätta gärna imorgon hur natten varit och upprepa gärna frågor du kanske inte fått svar på nu.

:heart: Varmt lycka till önskar Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"