ny medlem med lite undringar. E är en pojke på snart fem månader som inte är särskilt trasslig med sömnen - har jag insett.
Han sover sina daglurar utan problem och somnar på kvällen som en trygg och lugn pojke, men sen har vi uppvakningar både 3 och 4 gånger per natt och det är detta jag gärna vill få bukt med! Ibland kommer han till ro med lite hjälp, kvar i sin säng, men ofta har jag behövt amma honom tills han somnar igen vilket brukar gå snabbt, ett par minuter. Annars gråt som eskalerar. Jag tror inte att det är hunger utan mer en ovana som jag hjälpt honom att lägga sig till med, har hängt med sedan han var "liten" liksom!
Eftersom jag vill komma bort från nattamningen befarar jag nu mer gråt på nätterna - och det är här min fundering kommer in: hur hjälper jag honom lättast att sova hela natten? [b]vilken sorts kur bör jag sikta in mig på?[/b] Ska vi köra hela kuren från början eller kan jag tillämpa något av verktygen? Som sagt så fungerar det mesta utmärkt med honom, det är vaknandet på natten som är problemet. (har både Barnaboken och SHN, den sistnämnda läser jag nu men det är svårt att få sammanhängande tid att läsa!)
Han har napp
Hans schema ser ut som följer:
6.30 God morgon (Bröstmjölk)
7.00-8.00 1:a förmiddagslur
9.00 Andra målet (Gröt, bröstmjölk)
10.00-11.30 2:a förmiddagslur
13.00 Tredje målet (Puré, bröstmjölk)
14.30-15-30 Eftermiddagslur
16.00 Fjärde målet (Puré, bröstmjölk)
18.00-18.45 Tidig kvällslur
19.00 Femte målet (Gröt + bröstmjölk eller ersättning) ev.bad, pyjamas
20.00 Godnatt
Får ofta en kvällsslurk vid 22.30 som han knappt är vaken under. Vaknar sen både kl 2.30 och 4.30, ibland oftare...
Tacksam för alla synpunkter! I schemat ovan saknas kanske en halvtimmes sömn, ev kan jag förlänga eftermiddagsluren en halvtimme.
/Hanna