sova hela natten på bara bröstmjölk?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mata

sova hela natten på bara bröstmjölk?

Inlägg av Mata »

En vän som önskar följa nya rekommendationerna om elamning till 6 mån.undrar om hon ändå kan "köra" kuren och få sonen att sova 11 tim i sträck. Han är stor och väger nu 4 1/2 mån nästan 9 kg. Hon tänkte isåfall börja om en månad. då han är 5 1/2.
Vad trors?
Mata
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Är själv väldigt ny på detta men delar gärna med mig av mina erfarenheter hittils.Har precis avslutat uppföljningsveckan med min pojk och han var 5 mån när vi började och jag helammade. Inga problem att få honom sova 11-12 timmar för det, men det som hänt (vilket ska hända har jag förstått) är att han blivit hungrigare rent generellt eftersom han är utvilad och blir aktivare på golvet t ex. Vet inte ännu hur jag ska göra, har börjat med smakportioner eftersom han är så nyfiken och själv vill smaka på allt, och väntar nu på att brösten kanske hänger på hans efterfrågan och börjar producera mer! Har själv lagt ut en förfrågan på forumet om hur jag skyndar på upptrappningen av matportioner och hur man kan kombinera detta med amningen för om det står mellan god sömn och helamning så är valet inte svårt för mig. sömnen kommer först och då måste han ju också få bli mätt ordentligt... önskar lycka till till din vän och hoppas jag bidragit till vidare tankar! KRAM :D
Mata

Inlägg av Mata »

Tack för delad erfarenhet! För andras nytta kan jag tillägga att min första dotter sov på bara bröstmjölk från 4 mån 12 tim per natt, men hon var rätt liten. Min andra dotter som jag nyss kurat har jag gett smakportioner sen 4 mån men sen kurens början har hon börjat äta so en flodhäst! Även hon är mycket mindre än vännens pojk dock, trots att han är ett par månader yngre. Det är ju det som vänninan är osäker över, kan en 9-kilos klara sig på att bara dricka mjölk under dagen. Gärna fler tips!

mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Aha, var hon orolig för vikten! Jag kan inte tänka mig annat än att naturen sett till att hennes mjölkproduktion är anpassad till hennes barn precis som din till ditt barn, oavsett barnets vikt, vilket skulle betyda att det inte borde vara någon skillnad för henne jämfört med dig eller mig. Min son väger ca 8 kg så han är inte så liten han heller..! :D
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Hej Mata!
Jag tror inte att man ska oroa sig för detta med att "klara nattenutan mat". Jag gjorde det första natten, men sen såg jag ju att hon åt med mycket bättre aptit under dagen och sedan sov gott på natten och var glad och nöjd däremellan, så det ska vara tycker jag! Min tjej var också 4.5 månader vid kurstart och var inte riktigt så stor som din kompis pojke, men stor för sin ålder och sen dess har hon formligen exploderat, vår BVC-sköterska bara flinar när hon ser henne. Så oroa er inte att barnet ska gå ner i vikt eller få för lite mat, min erfarenhet är snarare att de med bättre aptit som följer på utsövdheten och uppehållet i ätandet äter MER totalt sett. Kan säga också att min lilla dam äter rätt ofta under dagen, inga 4 timmar mellan målen, snarare 3-3.5. Det tycker jag är helt OK och då äter hon ett helt mål så tillräckligt hungrig är hon ju...Ja det var några tankar från mig. Lycka till båda två!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Mata

Inlägg av Mata »

Tack för era svar! Jo, så är det nog!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"