Lite bakgrund:
Vår dotter är fyra månader och vi har kört Barnabokens råd från början. Hon har sovit väldigt bra på nätterna hela tiden
I förrgår bestämde vi oss för att börja lägga henne tidigare, och prövade då att ta bort den sista luren (som tidigare infallit ung mellan 19 och 20) och varit 20-45 min lång. Vi tidigarelade det sista målet till 19 och lade henne kl 20.15. Hon var SUUUPERTRÖTT (vaken sedan 16) innan hon fick maten men sedan blev det ändå krig i sängen! Efter 45 min somnade hon, och sov tills jag väckte henne 8.15. Samma sak igår, fast då tog det "bara" 30 min att somna. Hon sov till 7.30 i morse. Vi ska göra likadant ikväll bara för att se om det funkar efter tre kvällar...men kanske är hon övertrött och behöver få tillbaka den sista luren. Synpunkter?
Men nu till min egentliga fråga. Jag antar att vår dotter inte behöver någon regelrätt "kur" men hon behöver ju rutiner som fungerar! Hon behöver också vara mer nöjd med att få lägga sig! Jag vill då spika ett schema. Jag läser Barnaboken och Sova hela natten tills ögonen blöder, men känner mig fortfarande osäker på hur detta schema ska utformas! De tre första månaderna antecknade jag dotterns alla ät- och sovtider, för att få grepp om dygnsrytm och behov. I snitt sov hon då 14 tim per dygn. Detta är ju klart för lite enligt AW. Kan inte sömnbehovet vara individuellt? Eller ska schemat innehålla 15,5 timmar, basta?
Jag har varit ganska flexibel med hennes sovtider hittills, har försökt avläsa henne genom att observera gäspningar och andra trötthetssignaler. Först då har jag lagt henne. Är det bättre att helt sonika bestämma fasta tider och strunta i om hon är trött?? Kanske har jag i all välvilja istället låtit henne bli övertrött? Jag har resonerat så att hon bör sova efter ca 2 timmars vakentid - max 2,5. För mycket?
Vårt ungefärliga schema tills i förrgår:
8 vaknar/väcks, amning+tillägg
10/10.30 sova (tills hon vaknar, dock längst till 12.30)
12/12.30 amning+tillägg
14/15 sova (längst till 17)
16/17 amning+tillägg
18.30/19 sova
20/20.30 amning+tillägg
22 sova
Under dagen får hon sin beskärda del av ensamlek, tillsammanslek, prat, social delaktighet och utevistelse (såväl vaken som sovande!). Detta schema har funkat rätt bra, och hon har varit nöjd med att lägga sig kl 22.
Nu prövar vi alltså att skippa kvällsluren helt och ge sista målet kl 19, därefter direkt i säng kl 20.
Hur utformar jag ett bra schema och får min lilla älskling att tycka om att lägga sig? Varför skriker hon och bökar så mycket innan hon somnar? Hon blir inte tyst av vare sig vagning eller buffning, utan ligger och skriker och ropar...Dessutom dreglar hon så lakanet blir alldeles blött
Tacksam för kloka råd!
Hälsningar Nina