Hur ska ett bra schema se ut?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaNina

Hur ska ett bra schema se ut?

Inlägg av MammaNina »

Hej!

Lite bakgrund:
Vår dotter är fyra månader och vi har kört Barnabokens råd från början. Hon har sovit väldigt bra på nätterna hela tiden :D och behövde bara nattmål de första veckorna. Den senaste månaden har hon sovit 10 timmar i princip varje natt, 22-8. Vi har haft ett ungefärligt schema som bestått av fyra måltider (8, 12, 16 och 20), samt tre dagslurar av varierande längd (ofta 1,5-2 timmar fm och middag, samt kortare lur på em). Allt har gått bra utom att hon väldigt ofta krånglar när vi ska lägga henne. Det gäller särskilt dagslurarna. Vi har använt oss av såväl vagning som buffning. Det funkar, men tar ofta lång tid och man känner sig usel när dottern skriker och gråter nästan varje gång hon ska sova! Ibland har jag ammat henne innan hon ska sova, med varierande resultat.

I förrgår bestämde vi oss för att börja lägga henne tidigare, och prövade då att ta bort den sista luren (som tidigare infallit ung mellan 19 och 20) och varit 20-45 min lång. Vi tidigarelade det sista målet till 19 och lade henne kl 20.15. Hon var SUUUPERTRÖTT (vaken sedan 16) innan hon fick maten men sedan blev det ändå krig i sängen! Efter 45 min somnade hon, och sov tills jag väckte henne 8.15. Samma sak igår, fast då tog det "bara" 30 min att somna. Hon sov till 7.30 i morse. Vi ska göra likadant ikväll bara för att se om det funkar efter tre kvällar...men kanske är hon övertrött och behöver få tillbaka den sista luren. Synpunkter?

Men nu till min egentliga fråga. Jag antar att vår dotter inte behöver någon regelrätt "kur" men hon behöver ju rutiner som fungerar! Hon behöver också vara mer nöjd med att få lägga sig! Jag vill då spika ett schema. Jag läser Barnaboken och Sova hela natten tills ögonen blöder, men känner mig fortfarande osäker på hur detta schema ska utformas! De tre första månaderna antecknade jag dotterns alla ät- och sovtider, för att få grepp om dygnsrytm och behov. I snitt sov hon då 14 tim per dygn. Detta är ju klart för lite enligt AW. Kan inte sömnbehovet vara individuellt? Eller ska schemat innehålla 15,5 timmar, basta?

Jag har varit ganska flexibel med hennes sovtider hittills, har försökt avläsa henne genom att observera gäspningar och andra trötthetssignaler. Först då har jag lagt henne. Är det bättre att helt sonika bestämma fasta tider och strunta i om hon är trött?? Kanske har jag i all välvilja istället låtit henne bli övertrött? Jag har resonerat så att hon bör sova efter ca 2 timmars vakentid - max 2,5. För mycket?

Vårt ungefärliga schema tills i förrgår:

8 vaknar/väcks, amning+tillägg
10/10.30 sova (tills hon vaknar, dock längst till 12.30)
12/12.30 amning+tillägg
14/15 sova (längst till 17)
16/17 amning+tillägg
18.30/19 sova
20/20.30 amning+tillägg
22 sova

Under dagen får hon sin beskärda del av ensamlek, tillsammanslek, prat, social delaktighet och utevistelse (såväl vaken som sovande!). Detta schema har funkat rätt bra, och hon har varit nöjd med att lägga sig kl 22.

Nu prövar vi alltså att skippa kvällsluren helt och ge sista målet kl 19, därefter direkt i säng kl 20.

Hur utformar jag ett bra schema och får min lilla älskling att tycka om att lägga sig? Varför skriker hon och bökar så mycket innan hon somnar? Hon blir inte tyst av vare sig vagning eller buffning, utan ligger och skriker och ropar...Dessutom dreglar hon så lakanet blir alldeles blött :(

Tacksam för kloka råd!
Hälsningar Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Anna09

Schema-tänk

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen skall du vara! :)

Det är nu lite sent på kvällen, jag gick in och läste lite innan sänggåendet. Lite kortfattade tankar så länge.

När jag satte schema för vår dotter tänkte jag långsiktigt - hur vill jag ha det när hon är äldre. Jo, 12-timmar natt och en lång lur mitt på dagen så att vi är rörliga fm och em. Sedan bestämde vi natten så att den stämde med makens arbetstider för att vi skulle få en mysig frukostrutin tillsammans med olika moment. En kortare förmiddagslur, en längre mitt på dagen och sedan en kortare em-lur. Nu är vår dotter 6 månader och hennes schema ser ut som följer:

19-06.30 Natt
07.00 Välling
08.20 Frukost nr 2; välling eller gröt
09.00 Sova 45 minuter
11.30 lunch
12.00 Sova 2 timmar
14.30 Välling
16.00 Sova 45 minuter
17.30 Middag, följt av bad/dusch o bus
18.30 Välling
19.00 Skratt och gonatt

Vi kommer framöver sedan korta ner fm och em-lurarna för att sedan ta bort dem - det är förhoppningen. Vi får se om hon håller med.

Det tar sin lilla tid att sätta ett nytt schema och man får räkna med en tillvänjningsperiod. Mitt råd är att köra hela förändringen på ett bräde, inte dutta med småförändringar. Så tänk långsiktigt och anpassa efter hennes ålder och sovbehov. Fundera och bestäm er, läs på före ni genomför förändringen. Tänker då främst på attityden och att förmedla säkerheten till henne för att sedan njuta. Därför bäst om ni är helt på det klara innan ni börjar förändra. :smile:

Lycka till! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ett kort tillägg:

Nyckeln är att ligga steget före med basbehoven; mat, sömn etc så att hon inte känner att hon nånsin behöver bekymra sig över det. Därav lägger man barnen vid fasta tider och ger då förutsättningar att sova.

De ställer om sig förvånansvärt kvickt och blir trötta nästan på givna tider när schemat satt sig - om inte så får de möjligheten att sova/vila genom att läggas vid fasta tider. Ibland helt slut och somnar inom en minut, ibland lite gnöligare och rörligare innan insomningen beroende på.

Så tänk i banor som att förekomma när det gäller stora behov, hon skall bara behöva "oroa" sig för sin egen utveckling och alla spännande saker som finns att upptäcka när hon vaknar. Det skall vara trevligt att somna och trevligt att vakna.

natti,
Anna
//Anna
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Smyger bara in för att säga att jag tycker att du fått två fantastiskt fina svar från Anna09 :thumbsup:

Lycka till med schemafunderingarna :D

Hälsningar från Nancy
(som med sina två yngsta kört konceptet kort-lång-kort lur för att runt 9 mån ta bort em-luren utan att flytta på de två kvarvarande lurarna)
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Tack för snabbt och bra svar! Då tolkar jag det som att jag "bestämmer" när och hur länge hon ska sova UTAN att ta hänsyn till hennes gäspningar och trötthet? Hon kommer att anamma de tider jag ger henne...? Det låter klokt att tänka långsiktigt och naturligtvis att genomföra förändringen klart och tydligt istället för att smyga fram. Ska ta fram papper och penna och författa djärvt schema snarast!

Igår kväll tyckte jag faktiskt att det gick bättre när hon skulle sova kl 20, fortfarande mycket skrik och bök men efter envetet buffande och framför allt ramsande blev hon tyst. Sov till 7.40 i morse! :D

En brännhet fråga är också vad jag gör när hon under dagslurarna vaknar långt innan jag har bestämt? Det gjorde hon nämligen alldeles nyss - skulle sova 14-16 men sov bara till 15.10. Började gråta och gnälla, jag vagnade några gånger men tyckte till slut att det var lika bra att vända henne på rygg och "erkänna" hennes uppvaknande. Nu ligger hon hur nöjd som helst och leker med sina händer och fötter. Hur göra för att lära henne att sova två timmar? Kan hon lära sig det genom att jag låter henne ligga kvar i vagnen, bara? Bör jag isåfall hålla mig undan själv (nu sitter jag bredvid och skriver)??

Hälsn Nina
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

....och, nästan ännu viktigare - ska jag då hålla strikt på nästa sovtid eller ska jag lägga in en extralur/påbörja nästa lur tidigare?

/Nina
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Ja du håller på schemat så bra du bara kan. Och gå ifrån henne när hon ska sova, om hon vaknar och behöver hjälp så vagna och gå sedan med ramsan. Blir det mindre sömn så håll nästa tid bestämd ändå, tids nog lär hon sig att det är du som har koll på när hon ska sova och vakna. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Anna09

Inlägg av Anna09 »

... tänkte på en sak:

Hur är det där hon sover i sin vagn? Mörkt? Eller något som hänger för så att synintryck som piggar upp inte finns?

Vi har i och för sig Ester sovandes i vår säng på dagarna, men om hon skall sova i vagn någon gång tänker jag att jag hänger för så att hon "får sitt eget lilla rum", om du är med. :smile:

Och om hon vill ligga på rygg i vagnen kanske det inte är något hinder för sömnen. Ester sover på rygg (fel, läggs på rygg på dagarna - sen hittar vi henne liggandes lite hur som helst vid väckning) och hon accepterar ryggläget vid sömn lika bra som magen. En fördel tycker jag då de börjar bli mer rörliga på nätterna och vända på sig - vi har helt sluppit att vända tillbaka henne på nätterna då hon hamnat på rygg.

Och hon verkar ju sova kanon på nätterna! :smile: Snart sitter läggningen som en smäck den med skall du se. Daglurarna är de som kan strula lite längre då man inför nytt schema, men kompensera inte eller flytta för då tar det ännu längre tid för henne att rätta in sig - du har koll och det lär hon sig, precis som Bluna skrev.

Kör hårt och skriv gärna hur du vill lägga upp schemat då du är färdig med det.

Natti,
Anna

PS. Att hon gäspar under dagarna är bara ett sundhetstecken. :smile:
//Anna
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej,

tack för feedback! Jag är helt slut nu efter en dryg timmes ramsande, buffande och lyssnande vid dörren - ÄNTLIGEN verkar hon sova! Jag gav henne en extra 20-minuters lur för några timmar sedan (innan jag hade läst era svar :oops: ), kanske var det det som rubbade cirklarna.

Beträffande hennes "sovrum" på dagarna så är jag smått missnöjd med att vi inte har ett fast ställe för vagnen. Vår lägenhet är för liten för att hon ska kunna ha ett eget rum att sova i på dagen. Oftast ställer jag henne i vårt arbetsrum/gästrum (som ska bli hennes sovrum när vi flyttar ut henne ur vårt inom kort) och drar ner rullgardinen två tredjedelar, så det blir lite halvmörkt. Tänker att det kanske inte ska vara lika kolmörkt som på natten?

Är det viktigt, tror ni, att vagnen står på samma ställe varje gång? Och är det ok att min man och jag delar på ramsningen en och samma kväll? Eller bör det vara samma röst hela tiden?

Tusen frågor... det känns fantastiskt att detta forum finns!
Kram
Nina
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag tycker ni, om det är möjligt, gör alla förändringar på ett bräde, dvs flytta ur henne ur ert rum och inför nya schemat och hela balunsen på en gång. Då har hon ju ett eget rum och kan lura där både dag och natt eller i vagn om ni vill. :smile:

Vi har inte prövat att byta ramsare under kvällen, det har bara blivit så att den som lägger, ramsar om det behövs.

:smile:
//Anna
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej,

ja det hade säkert varit bra att göra allt på en gång men av olika skäl vill vi vänta en aning med "utflytten" men vill ändå ha ett schema som fungerar såväl nu som då.

Min man och jag diskuterade tider tills vi nästan rök ihop igårkväll, men efter att ha sovit på saken kom vi fram till följande:

11 timmars natt, 20.30-07.30
7.30 mat
9.30-10.30 sova
10.30 mat
12.30-14.30 sova
14.30 mat
17-18 sova
18 mat
kvällsmys med bad
20 nattslurk
20.30 sova hela natten...

Vi har varit taggade så länge och skrivit en miljon schemaförslag, så vi körde helt sonika igång redan i morse. Och, peppar peppar, hela dagen har flutit perfekt! Den avslutades 20.37 med att Noomi somnade i sin vagga utan ett knyst! Även om det skulle vara en tillfällighet känns det fantastiskt skönt.

Nu ska jag också sova :D
Tack för engagemanget - jag tar gärna emot synpunkter på schemat!
Hälsn Nina
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Va härligt att dagen flöt så bra! :thumbsup:

Schemat ser jättebra ut, en tanke som slår mig är bara att hon alltid får mat efter att hon sovit lur, det kanske passar den lilla damen jättebra.

Vår dotter gillade bättre, för att sova lurar bra, ha mat strax före luren, särskilt den som är lång mitt på dagen. Hon hade annars en tendens att vakna för tidigt då det kurrade lite i kistan... :wink:

Kör på och så det ryker! :thumbsup:
//Anna
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej!

Det har fallit sig så att hon alltid får mat när hon vaknar, mest för att hon tenderar att kräkas en del och då känns det inte så kul att lägga henne med full mage. Men det är definitivt något att fundera på, tack för synpunkten!

Även idag har det gått som smort! Hon somnade 20.33 utan skrik och jag är såååå glad :D . Även dagslurarna har funkat fint. Fantastiskt!

Tack igen för god hjälp!
Gonatt
Nina
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

va bra att det går så bra! :thumbsup:

Härlig känsla eller hur? Bra jobbat!

Det är bara roligt att kunna hjälpa till, kör på nu som du gör skall du se att "trenden" håller i sig.

:lol:
//Anna
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Nä, nu måste jag ha hjälp igen! Känner mig helt under isen idag... :cry:

Noomi följde schemat fint i några dagar, men sedan började hon krångla mer och mer vid dags-läggningarna. Först var jag benhård med tiderna, men efter ett tag orkade jag inte längre utan började småjustera och kompensera utebliven sovtid :oops:
Hon är jättelätt att lägga på kvällen men även där har vi slirat med tiden de senaste dagarna. Eftersom hon sover så dåligt på dagen har vi lagt henne tidigare på kvällen. Oavsett när vi lägger henne vaknar hon kl 6, jag buffar då så att hon somnar om men det verkar omöjligt att få till 11 timmar sömn.

Jag känner mig så misslyckad! Varför vill hon inte sova på dagen och varför sover hon inte 11 timmar trots att jag försöker lära henne det? 10 timmar går finfint, det har hon klarat länge.

Ibland tänker jag att hon har det för tråkigt på dagarna. Hon får mycket social delaktighet men jag tycker det är svårt att få till den ensamma leken på ett bra sätt. Hon ligger en hel del på golvet, ibland på mage, ibland på rygg, samt sitter korta stunder i baby-sitter eller "korg-på-hjul". Tidigare i somras tyckte jag att hon var nöjd långa stunder på sin filt med några leksaker, men den senaste veckan har hon varit gnällig och missnöjd. Och hon sover ALDRIG 15 timmar per dygn. Snarare 13-14.

Ska vi pröva ett nytt schema där vi lägger sovstunderna efter maten istället, så som du Anna föreslog? Eller är det bättre att vi skärper till oss och håller de tider vi bestämt?

Ledsna hälsningr från Nina
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"