Sluta med napp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tessan
Kontakt:

Sluta med napp

Inlägg av Tessan »

Hej hej,
Nu ska jag göra det :D :P :P :P
Bort med nappen, men jag behöver peppning ifrån er. Hur länge kan jag vänta mig protester? Tar det bokstavligen bara en natt eller tar det några dygn?
Jag vill veta vad jag har att vänta mig så jag inte blir ledsen själv mitt i allt och tar tillbaka nappen.
Emma är som bekant nu 4 månader drygt och har börjat att vakna till på natten efter nappen. När hon får den somnar hon om lätt som en plätt men jag vill ju inte att hon ska vakna upp alls 8) 8)

Så lite peppning tack och berätta gärna hur det har gått för er.

En sista fråga, ska jag förse henne med något annat vid sovdags, typ snutte eller ska jag bara försöka få henne att sova med hjälp av vagning alt buffning?

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattis73
Kontakt:

Vi oxå... snart!

Inlägg av kattis73 »

Jag har inga svar till dej, men vi sitter i precis samma sits. Isak (född 050609) vaknar mååååånga gånger på natten och vill ha nappen. Ett tag kämpade vi för att få honom att somna utan nappen, trodde det skulle innebära att han inte vaknade efter den, men det funkade inte alls. Alltså han somnade utan nappen, men vaknade och ville ha den ändå. Så vi ska ta bort den i samband med kuren som vi ska köra om några veckor.
Ska bli intressant att höra hur det går för er! Lycka till och hoppas du får många svar här, för jag är också nyfiken.
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Kul, jag tänkte just skriva en fråga om nappavvänjning. Läste igår allt jag kunde hitta här på forumet och bestämde mig för att idag under daglurarna ska det ske. Min lilla nappälskande dam är 8 månader nu. Förmiddagsluren medförde drygt 30 minuter argt skrik, någon extra omstoppning och ett antal ramsor från min sida, sen somnade hon kors i taket. Nu har hon legat och skrikit/pratat och sparkat i 20 min. inför middagssömnen (som annars brukat gå på typ 30 sekunder)....Suck vad jobbigt det är, det var ett tag sedan jag "kurade" (kurade bort maten på natten, men hade alltså nappen kvar). Hon är ju större nu och mer medveten...skriker nästan utan uppehåll, men så länge det är argt så gör jag inget, när hon låter ledsen så ramsar jag men det blir hon nästan mer arg av. Attityden finns här i alla fall och jag kommer inte att ge henne nappen igen, men vi får se hur kaxig jag är inatt när det vaknas...Ett bra sätt att undvika att trilla dit är att tänka på att "det här vill man inte gå igenom en gång till". Till råga på allt kräktes storebror vid lunchen och verkar bli magsjuk...en toppendag!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

PS Jag hoppas att det bara tar en natt, men återkommer i frågan! MIn lilla har kvar sin snuttefilt och nalle som hon har haft länge. NU har hon somnat (tog knappt 30 minuter, ett litet framsteg i alla fall)...Nu tror jag att jag ska vila lite också och ladda inför inatt...
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Jordgumman:

Jag ska ladda till tänderna nu och börja ikväll, har redan sagt till min man (coolt att skriva så, vi har varit gifta i drygt en vecka nu) att han får ta henne ikväll.. :D :D :D

Hoppas verkligen också att det bara tar en natt.
Återkommer med rapport och hoppas jag får ifrån dig också ;-)
Heja du! :thumbsup: [-o<

Kattis

Jag återkommer efter första natten :P så kanske ni kan skippa nappen också!
/Tessan

Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej Tessan!

Vi tog bort nappen i samma veva som vi startade kuren. Vår tjej var 5,5 månader och hon glömde nappen i samma sekund som vi gjorde det. Det blev ju en hel del förändringar på en gång, den där kvällen vi körde igång, så det blev en sak i mängden s.a.s.
Kör på med attityden! 8)

Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Jaha, då var två läggningar till "avklarade". Eftermiddagsluren medförde endast 10 minuters argt frågande, vid kvällsläggningen nu var det inte ens 5 min. Det verkar som att hon fattar galoppen redan. Det ska bli spännande att se vad som händer inatt om hon fixar att somna om lika galant. Anledningen till att jag vill sluta är att hon inatt vaknade nästan varenda timme och frågade efter nappen. I vanliga fall är det bara en eller två gånger per natt och det kan jag absolut stå ut med även under en längre period, men innan det här blir en ny ovana så vill jag hellre komma ifrån nappen helt och hållet. Den har gjort sitt så att säga, nu gör den mer skada än nytta tror jag. När hon var en spädis var jag glad för att den fanns.
Kan tillägga att vi vande av vår nästan treåring i somras och det gick utan att en enda tår fälldes. Även om mina barn bara har haft nappen för att sova och aldrig har sprungit runt och lekt el dyl. med nappen i mun så ser jag de stora barn som gör det mycket mer nu!
kattis73
Kontakt:

Va skönt!

Inlägg av kattis73 »

Vår Isak började för ca två veckor sedan fråga efter nappen med 45-60 minutersintervall hela nätterna, jag höll på att bli tokig. Då försökte jag ta bort den lite då och då, dvs han somnade utan den men på natten fick han den eftersom jag följde minsta motståndets lag. Men det hjälpte inte ett dugg, han ville ha den lika ofta på natten ändå. Så det bästa är nog att ta väck den rakt av. Ska bli spännande att höra hur det går för er. Säkert sover hon mycket bättre från i morgon natt eller så. Vi ska ta bort nappen när vi kurar om några veckor. Fast det sa jag kanske... *snurrig*. :-)
Rapportera i morgon hur natten var! Sov gott!
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Jaha, då var det rapportdags! Matilda sov från 19-04 utan ett knyst. Hon somnade om nästan bums vid 04, jag trodde nästan inte att det var sant. Sen vaknade hon 04.50 och då var hon betydligt mer enveten eller frågvis eller vad vi ska kalla det....Arg/ledsen gråt till 05.30 cirka, det var jobbigt (inte för tröttheten utan för hennes skull) Jag körde på med vår ramsa då jag tyckte hon lät för ledsen. Gick in och stoppade om en gång. Sen vaknade både hon och jag då storebror hojtade inifrån sitt rum vid 06.45 (har morgon 06.30)....så summa summarum så har det varit en del gråt under det första dygnet utan napp, men det har varit absolut uthärdligt för alla tycker jag. Nu har hon sovit både förmiddagslur och middagslur i vagnen och det gräts lite grann innan hon kunde slappna av båda gånger, men sen gick det bra. Nu hoppas jag bara att det snart inte behöver gråtas alls-som innan med nappen och att läggningarna går lika smidigt.

Hur går det för er Tessan??
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Grattis till gifteriet :lol: :lol: :lol: Hälsa DIN MAN och gratulera honom till dig från mig :lol: :wink:

Livet utan napp är lika underbart enkelt som livet utan cigarretter. Det är så skönt att SLIPPA :lol: :!:

Men rökaren tror att han/hon måste/behöver röka. Föräldern tror att barnet måste/behöver ha napp.

Vanföreställningar :lol: :wink: :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Skulle ju ha slutat igår men jag glömde :oops: :oops: :oops: :oops:
SUCK
Men...
Nu laddas det till tänderna kan jag säga... Ikväll ska nappen bort. Jag är nervös :? :? :? så det blir maken som får ta läggningen och gråten som följer!

Jag är imponerad av er, förmodligen är det över nu då med saknaden redan. Idag har varit hopplöst med nappen så jag känner verkligen att det är dags nu.
En fråga bara, hur har du gjort under dagslurarna när det har varit dags att sova? Ramsat, vagnat eller buffat?
Ska lägga snutte till henne också och se om hon gillar den! Håll tummarna nu för att mamma inte bryter ihop :oops: :oops: :twisted:
Återkommer med rapport imorgon bitti!
Lycka till ikväll och hör av dig så jag får veta hur det gick!

Tessan
Kontakt:

Hej igen

Inlägg av Tessan »

Nu är första läggningen avklarad. 15 minuter av frågor sen tystnade det!
Hon måste ha frågat "va sjutton håller du på med mamma, du har glömt en sak, hallåååååååååååååååååååå" så högt som det lät :D :D :D

Nu är det över i alla fall.. Trodde jag...
Nu börjas det igen, hörs snart

Kram kram

jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Det är verkligen jättejobbigt när de frågar mycket! Man behöver all attityd och motivation man kan få. Jag har ramsat när hon legat i sängen och brukar ramsa även när hon ska sova i vagnen (två gånger idag) även om den är i rullning hela tiden, mest för att hon ska fatta att nu är det dags att sova. Hon är så stor nu att hon liksom inte bara somnar av sig själv när hon blir trött i vagnen. Så jag har fällt ner ryggstödet och ramsat och gett henne snuttefilten. Buffa funkar inte hos oss för hon sover på rygg, men någon enstaka gång har jag gått in och stoppat om och lagt tillrätta (fast på rygg då!).
Jag håller tummarna för er inatt och hoppas också att vi kommit förbi det värsta nu!
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Dags för första avrapporteringen... Hon somnade förvånansvärt lätt där vid kvart över sju och lurade oss tjugo över :D :D :D . Trodde hon var på väg att bli lite arg men hon somnade in.
04.22 började dock protesterna.. :evil: :evil: Arg var hon. Men vi ramsade och en gång gick jag in och la tillrätta. Lite ledsen emellanåt..
Kl 05.45 somnade hon till i en halvtimme för att vakna 06.30 igen. Sov från 06.45 till 06.59 då jag gjorde morgon.
Jag har dock en fråga, hur ofta ska jag ramsa? Kändes som att jag kanske gjorde lite för ofta. Det är väl ingen idé att ramsa när hon är som argast utan när hon tystnar ska jag ramsa?

Hur har det gått för er?
/Tessan

kattis73
Kontakt:

har ni kurat innan

Inlägg av kattis73 »

med napp eller är detta er första kur?
Isak har väl vaknat efter nappen 15-20 gånger inatt - jipeee :cry:
Jag vill eg kura NU men tror ändå det är bra att vänta tills mannen är ledig lite...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"