När är barnet redo för "Hejdå"?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
shan

När är barnet redo för "Hejdå"?

Inlägg av shan »

Ja nu är det dags att skola in lillemannen hos dagmamman. Ville så gärna vara hemma med honom så länge som möjligt som jag varit med storebror men har inte lyckats komma på en lösning för detta. Känner mig lite orolig eftersom jag egentligen tycker han är för liten.
Jag är inte så orolig över själva inskolningen egentligen, han känner redan dagmamman som är helt underbar och så har han storebror där också. Han är också väldigt social och framåt och vet hur man tar sin plats!
Min fråga här är om jag ska vinka hejdå eller bara smyga iväg när han är upptagen med annat. Vi har bara haft barnvakt ett fåtal gånger och det har gått jättebra men då har jag inte visat att jag har gått iväg. En gång var han hemma med sin pappa och fick se mig gå iväg och då blev han helt förtvivlad.
Vill så gärna att han ska få en god och possitiv start nu när vi kommit till nästa fas i livet. han kommer inte att vara där på heltid, bara några timmar, tre-fyra dar i veckan men ändå.. Är orolig för att skapa något trauma, nu överdriver jag säkert men är det någon som vet när ungefär man ska börja säga hejdå? Några tips?
Mamma till två älsklingar
Storebror Moses 061005, kurad 070205
och lillebror Keeni 080418
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Smyg ALDRIG iväg! Vinka ALLTID hejdå! Det kanske blir lite gråt och så när du går...men detta är ingenting jämfört med paniken hos lillen om du bara smyger iväg och han upptäcker senare att du inte är där. Om du visar tydligt när du går och alltid säger hejdå, då kommer han att veta att du kommer tillbaka igen...han kommer lita på dig. Men om du smyger iväg kommer han bli klängig och osäker och framförallt rädd för han kommer tro att du kan försvinna utan ett ord hursomhelt närsomhelst.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
cillus

Inlägg av cillus »

Bekräftelseramsar på tidigare talare. :wink:
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Min dotter är en månad äldre en din son och hon håller också på att skolas in på dagis. Pappa har varit med henne de två första dagarna och jag ska följa med imorgon. Det har inte varit några problem än så länge, visserligen har pappa inte gått ifrån men hon har gått ifrån honom ;) För det första tror jag det är viktigt att du försöker att inte visa din oro utan prata om hur skoj det kommer att bli och att mamma inte kommer vara där men storebror är där. Tycker precis som de tidigare att det är viktigt att tydligt visa för barnet att man ska gå iväg. Min tjej har problem med att säga hejdå till mig men inte till sin pappaav nån anledning. Det är jobbigt men jag vet ju att det blir bra på bara någon minut och så kommer det antagligen att vara på dagis också. Lycka till och skriv gärna hur det går!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
shan

Inlägg av shan »

Tack för era svar :D Det har gått bra hittills, han är så glad att äntligen få vara där med storebror och alla spännande leksaker som han alltid velat springa in till när jag hämtat eller lämnat storebror. Jag har hittills varit med hela tiden eller suttit i köket, då har han kommit ibland för att ge mig olika saker han hittat eller så slänger han bara en blick för att kolla var jag är.
Tror inte det blir några problem, jag har varit väldigt uppmuntrande när vi åker dit och mest låsats som det mest naturliga i världen, som att det är inte mer annorlunda än om vi åker till mormor eller hittar på nåt annat skoj, typ.
I morgon ska vi prova med att jag går iväg en stund och det var hanteringen av det som jag var lite orolig för. Men nu vet jag, ett tydligt hejdå blir det. Jag ska visa att jag går och alltid kommer tillbaka! :D Tack!
Mamma till två älsklingar
Storebror Moses 061005, kurad 070205
och lillebror Keeni 080418
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Lycka till! :) Det kommer nog gå bra :thumbsup:
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"