Tar lång tid vid läggningen/ gråt! återfall?? strullurar
Tar lång tid vid läggningen/ gråt! återfall?? strullurar
Min snart 10 månaders kille är inne på19 dygnet av Sova hela natten kuren. Har varit jättebra. Tidigare sov han kanske 3 halvtimmar per dag samt sov från sju till ca 23 och sedan var det bära och till sist amma som sista utväg för att somna. till slut var bägaren full för både oss och vår lillgurka. Nu sover han hela natten igenom och vaknar sällan. Vaknar ibland vid sex men somnar om själv alt att vi ramsar 1 ggn. Fantastiskt att ramsan funkar!! Men, det som är vårt problem är att det tar så lång tid innan han somnar. Nu två kvällar har det tagit 40 minuter av skrik och gråt. Igår var han jätteledsen och jag var in och buffade till ro en gång och ramsade sedan. Han somnade hulkande!!! Inte alls skoj. Vi har kul och bus hela familjen hela vägen till sängen. Han lekeribland i sitt rum dagtid. Vi går in i rummet då det är mörklagt. Vi lägger varannan kväll och är alltid med båda två vid både läggning och uppvaknande. Innan dessa två hemska maratonläggningar har det tagit mellan 6-20 minuter att få honom att somna och han har mestadels varit arg eller snackat. Men som sagt, nu två nätter har det varit som i början. Är det återfall??? Dagslurarna funkar inte riktigt heller som de ska. Han sover 19-07. Lur 8.30-9.15 samt 12-13.30 är det meningen. Morgonluren funkar oftast, men em luren trasslar. Vaknar oftast efter 50 minuter och är omöjlig att natta om. Sover ute i vagnen under promenad. Vagnar och sedan får han somna själv. Låter vagnen stå ett par minnuter innan avfärd. Sedan spelar det ingen roll om jag går eller om vagnen står still verkar det som. Möjligen vaknar han fortare om den står still.
Som synes en hel del frågetecken!!!! Tacksam för hjälp men främst insomnandet.
Men i stort har kuren givit oss vårt sovliv tillbaka. Så himla skönt!!! Varför gjorde vi ite detta tidigare????
Massa vänliga hälsningar Kajsa
Som synes en hel del frågetecken!!!! Tacksam för hjälp men främst insomnandet.
Men i stort har kuren givit oss vårt sovliv tillbaka. Så himla skönt!!! Varför gjorde vi ite detta tidigare????
Massa vänliga hälsningar Kajsa
Hej och välkommen
Ja,det kan vara ett slags åtefall och då gäller det att ni som lägger honom inte verkar vara osäker alls på vad som kanske ska komma.(gråt)
Sen är husljud oxå väldigt bra.Till alla lurar.Tv,radio,damsugare,disk som skramlar mm.Att låta ha det som vanligt även fast han ska sova.
/kram från ulrika
Ja,det kan vara ett slags åtefall och då gäller det att ni som lägger honom inte verkar vara osäker alls på vad som kanske ska komma.(gråt)
Sen är husljud oxå väldigt bra.Till alla lurar.Tv,radio,damsugare,disk som skramlar mm.Att låta ha det som vanligt även fast han ska sova.
/kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Hej
Håller med Ulrika, husljud och släpp överkonc
lätt att säga
Men jag funderar även över schemat, det är låång vakentid mellan 13,30-19 och har han då inte sovit hela sista luren tror jag mycket kan vara övertrötthet.
Jag hade min långlur först, ca 10-11,30 och 14,30-15,15
en mamma jag hjälpte hade samma problem som du, fick väcka på första korta luren och fick kämpa på långluren, när hon bytte löste sig hennes problem.
Passar inte detta upplägget dig bör du skjuta lite på långluren och kanske lägga 30 min tidigare en period så han inte blir övertrött.
Här är en kanon länk om den berömda attityden (den du ska klistra på ikväll vid läggning
)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Lycka till
Malin
Håller med Ulrika, husljud och släpp överkonc
Men jag funderar även över schemat, det är låång vakentid mellan 13,30-19 och har han då inte sovit hela sista luren tror jag mycket kan vara övertrötthet.
Jag hade min långlur först, ca 10-11,30 och 14,30-15,15
en mamma jag hjälpte hade samma problem som du, fick väcka på första korta luren och fick kämpa på långluren, när hon bytte löste sig hennes problem.
Passar inte detta upplägget dig bör du skjuta lite på långluren och kanske lägga 30 min tidigare en period så han inte blir övertrött.
Här är en kanon länk om den berömda attityden (den du ska klistra på ikväll vid läggning
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Lycka till
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Hej igen!
Tack för snabbt svar. Jag har haft problem m internet, så jag har inte kunnat svara på ett tag.
Igår gick det mkt bättre mläggningen. 8 minuter. Pappan slamrade i köket som bara den.
Han har dock börjat vakna tidigare igen. ca 30-45 minuter innan bestämd tid.Vi tog upp honom imorse då han var tyst. Han blir arg efter en stunds liggande. Ramsa verkar inte ta i dagsläget. Förra veckan fick vi väck alternativt ramsa och då somnade han om.
Schemat har vi plockat från SHN boken. Men det är kanske för långt på em. Ska prova med ändring. Ska man bara drastiskt ändra tiderna både på fm och em och sedan hålla sig till schemat??
Ha det!
Kajsa
Tack för snabbt svar. Jag har haft problem m internet, så jag har inte kunnat svara på ett tag.
Igår gick det mkt bättre mläggningen. 8 minuter. Pappan slamrade i köket som bara den.
Han har dock börjat vakna tidigare igen. ca 30-45 minuter innan bestämd tid.Vi tog upp honom imorse då han var tyst. Han blir arg efter en stunds liggande. Ramsa verkar inte ta i dagsläget. Förra veckan fick vi väck alternativt ramsa och då somnade han om.
Schemat har vi plockat från SHN boken. Men det är kanske för långt på em. Ska prova med ändring. Ska man bara drastiskt ändra tiderna både på fm och em och sedan hålla sig till schemat??
Ha det!
Kajsa
Hej
Hoppas kvällens läggning gick lika bra
Det där med schema är ibland så lätt att det blir svårt
Du ska inte ändra bara för jag sade det, du ska fundera och göra ett schema som passar er familj bäst (sen tycker jag ju naturligtvis att mitt schema är bäst
men det är en annan femma
)
Om du beslutar dig för att byta på ett eller annat sätt gör du det bara rakt av, var stenhård med tider och utvärdera efter ett par dagar.
Mornarna tar ibland lång tid att få bukt med, men glöm inte att focusera på det possitiva, han har SOVIT 11,5 timmar i sträck och det är fantastiskt.
Malin
Hoppas kvällens läggning gick lika bra
Det där med schema är ibland så lätt att det blir svårt
Om du beslutar dig för att byta på ett eller annat sätt gör du det bara rakt av, var stenhård med tider och utvärdera efter ett par dagar.
Mornarna tar ibland lång tid att få bukt med, men glöm inte att focusera på det possitiva, han har SOVIT 11,5 timmar i sträck och det är fantastiskt.
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Hej igen!
Läggning gick på 12 minuter igår. Helt ok ochhan varinte jättearg heller. skönt. Det är när han är uppenbart ledsen som det är jobbigt tycker jag.
Mornarna lär nog bråka ett tag till känns d som. Men vi härdar och ramsar ngn gång så att han ska hajja att d inte är uppstigning än. Imorse slamrade vi då pappan jobbade tidigt och klev upp.
Håller helt med. 11,5 h är helt oslagbart jmf med hur det var tidigare. Men det är lätt att man bara ser framåt.
En annan sak (igen) är att jag tycker att han är så himla gnällig på dagarna. Och inte bara då det gått lång tid sedan sista sovningen. Är det ngn utvecklingsgrej? Han har precis kommit på hur man ställer sig upp (sänkte genast botten på spjälsängen!!). Eller är det pga att han fortf har sömnbrist?? Han har blivit såhär efter at vi började mkuren tycker jag. Han ätre däremot massa mer och det är ju jätteskönt.
tack för hjälp, vi ska fundera på schemat!!
// Kajsa
Läggning gick på 12 minuter igår. Helt ok ochhan varinte jättearg heller. skönt. Det är när han är uppenbart ledsen som det är jobbigt tycker jag.
Mornarna lär nog bråka ett tag till känns d som. Men vi härdar och ramsar ngn gång så att han ska hajja att d inte är uppstigning än. Imorse slamrade vi då pappan jobbade tidigt och klev upp.
Håller helt med. 11,5 h är helt oslagbart jmf med hur det var tidigare. Men det är lätt att man bara ser framåt.
En annan sak (igen) är att jag tycker att han är så himla gnällig på dagarna. Och inte bara då det gått lång tid sedan sista sovningen. Är det ngn utvecklingsgrej? Han har precis kommit på hur man ställer sig upp (sänkte genast botten på spjälsängen!!). Eller är det pga att han fortf har sömnbrist?? Han har blivit såhär efter at vi började mkuren tycker jag. Han ätre däremot massa mer och det är ju jätteskönt.
tack för hjälp, vi ska fundera på schemat!!
// Kajsa
hej
hur går det för er?
Fortsätt som ni gör så ska du se att det ger med sig.
/kram
hur går det för er?
Det kna vara så i utvecklingsfaserna tex innan man börjar gå osv att det blir mer gnäll.En annan sak (igen) är att jag tycker att han är så himla gnällig på dagarna. Och inte bara då det gått lång tid sedan sista sovningen. Är det ngn utvecklingsgrej? Han har precis kommit på hur man ställer sig upp
Fortsätt som ni gör så ska du se att det ger med sig.
/kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Hej!
Det går bra faktiskt. Lurarna är fortfarande lite luriga, men vi funderar på att ändra lite på de tiderna. Hade en doktorstid idag så vi kunde inte ädra i schemat innan den var avklarad. Men idag sov han faktiskt sin 1,5 timme på em för typ första gången.... men å andra sidan bara en halvtimme (ska sova 45) på fm!!
Dagsgnället är av och på och nu har det precis hoppat fram en framtand, så det hade troligen med det att göra också.
'
Ha det bäst så hörs vi säkert igen!
// Kajsa
Det går bra faktiskt. Lurarna är fortfarande lite luriga, men vi funderar på att ändra lite på de tiderna. Hade en doktorstid idag så vi kunde inte ädra i schemat innan den var avklarad. Men idag sov han faktiskt sin 1,5 timme på em för typ första gången.... men å andra sidan bara en halvtimme (ska sova 45) på fm!!
Dagsgnället är av och på och nu har det precis hoppat fram en framtand, så det hade troligen med det att göra också.
'
Ha det bäst så hörs vi säkert igen!
// Kajsa