Kort historik: min lille gosse fyller 3.5 mån på torsdag. Vi införde standardmodellen vid 6 veckor och nätterna har sedan dess varit bra. Enligt schemat har han fått påfyllning vid 22 och sovit 6 h och nu på slutet självmant börjat sova över även det nattmålet (kl 04).
Han skippade självmant första nattmålet så ingen kurning behövdes men denna gång verkade lite hjälp på vägen behövas. Efter nogsamt funderande beslöt vi att ta bort 22 tankningen och införa x-tra tankning vid 19.00 istället (mycket kvällstrött mamma som hellre ger mat 04 =) ) Det skulle ge lillen 8 h sömn. Vi passade även på att ändra schemat till att dagen börjar halv 7 istället för kl 06.
Så laddad tll tänderna för att ge gossen 8 h nattsömn satte vi igång torsdagen den 22a september. Gick faktiskt jättebra de första nätterna, han vaknade förstås och frågade en hel del men verkade acceptera och hålla med om att 8h sömn är skönt. MEN
Phu, vilken jobbig natt tänkte hans föräldrar, det kanske var ett bakslag...men inte. Han fortsatte med samma sak även natten därefter och har fortsatt så.
Jag tror dock jag vet orsaken:
1) Vagnen (han sov i vagga innan) han har växt ur att ligga i insatsen, det prasslar när han rör sig. Skulle ju störa vem som helst!! Jag har tagit bort insatsen och nu har vi även introducerat spjälsängen ( i lördags) trots att vi inte “kan” buffa ännu (är man desperat så är man). Jag kör de rutiner jag körde innan jag läste barnboken, en variant av buffningen faktiskt
2) Maten
Så äntligen tar han det, tjoho, va bra tänkte jag - nu ska lillen bli mätt
Sedan slutar han suga och svälja (svårt att truga då, och tro mig jag försöker!) Så jag är tvungen att erbjuda brösten för att han ska bli mätt. Detta har jag nu varit tvungen att göra 2 ggr, jag är rädd att göra det till en vana. Jag vill helst att han tar ett helt mål ersättning och inte förväntar sig bröst.
Som ni förstår är jag helt förvirrad.
Vi har bestämt att försöka gå tillbaka till ruta ett. Har introducerat nattmålet kl 21.00 igen (istället för 22 eftersom jag är så trött
Vårt schema:
06.30-8.30 Anv. kvartarna om han är trött.
8.30-10.00 Sova
10.00-12.00
12-14 Sova
14-16
16-16.45 Sova
16.45-19.00 Natt
21.00 Natt tankning
När han vaknar på natten får han mat (....i dagsläget....)
Jag lyckades aldrig få honom att äta x-tra vid 19, på sin höjd sög han någon minut efter svettig “kamp“ (svårt att veta vad det blev men kändes inte som speciellt mycket) och sista målet innan natten kan ju inte vara kl 17.00 !? Eller hur.
Vi ska utomlands om 2 veckor (i 1 v) och tänkte köra dessa “tillbaka till ruta 1” rutinerna tills vi kommit hem. Då har han även fyllt 4 månader. Och köra kuren igen, frågan är dock vad vi gjorde fel och hur vi ska undvika detta igen. Jag blir tacksam för alla tips om hur vi ska få honom att äta mer. Och vad jag bör tänka på.
Jag ska vara ärlig och säga att jag är mycket förvirrad och mosig i huvudet, trots att jag har läst barbaboken och SHN boken fram och tillbaka och upp och ner igen....inte van att sova så lite heller. Nu inser jag verkligen vilken ovärderlig hjälp dessa verktyg är och hur viktigt sömnen är både för lillen och hans mamma