Hej Anna!
Vi har prövat SHN på vår son Felix, nu 11 månader, sen ca 3 veckor tillbaka. Det har gått bra på så vis att schemat har satt sig och han har lättare att somna om själv . DOCK kan han vakna upp mitt i natten och skrika/gråta hejdlöst. Han sitter eller står upp i sängen. Ingen ramsa hjälper. Det enda som hjälper är att sitta med honom och trösta, helst vill han bli upptagen (jag vet, det är fel!). Ibland kan han var vaken i 10-20 minuter på detta vis. I övrigt kan natten vara lugn.
VAD är det som gör att han gråter ? Kan det vara tänder, som BVC nämner. Vad ska vi göra? Det händer enstaka nätter att han sover hela natten, men oftast får han dessa utbrott en gång per natt. JAG VILL SOVA!!!!
HJÄLP!!
Tack på förhand,
Catta
Vaknar och gråter hejdlöst mitt i natten?
-
Gäst
Hejdlöst gråtande mitt i natten
Hej och tack för svar!
Inatt gjorde vi som du sa och ignorerade sonen som vaknade och skrek 04.38. Vi gick INTE in utan drog ramsan utanför med ganska långa mellanrum. Det var hemskt att höra Felix stå och gråta i sängen och till slut falla ihop som en säck, men visst, han somnade efter ca 30 minuter.
Det var flera gånger som först min sambo och sen jag var på väg in. Men jag tänkte - nej, har jag längre tålamod än Felix inatt så betalar det sig i längden. Vågar jag tro på resultat redan inatt? Jag ska köra med samma "ignorans" i natt.
Felix sov sen ända till kl 8.00 då pappa fick väcka honom. Sen har han sovit sina lurar under dagen och somnade fint ikväll. Hans nattpass är 19.30-07.30.
TACK för inspiration att hålla ut!
Catta
Inatt gjorde vi som du sa och ignorerade sonen som vaknade och skrek 04.38. Vi gick INTE in utan drog ramsan utanför med ganska långa mellanrum. Det var hemskt att höra Felix stå och gråta i sängen och till slut falla ihop som en säck, men visst, han somnade efter ca 30 minuter.
Felix sov sen ända till kl 8.00 då pappa fick väcka honom. Sen har han sovit sina lurar under dagen och somnade fint ikväll. Hans nattpass är 19.30-07.30.
TACK för inspiration att hålla ut!
-
Gäst
8) Jag skulle gissa att han vaknar en gång i natt och somnar på 8 minuter.... Och två ramsningar...
Senast redigerad av Gäst den mån 10 okt 2005, 21:43, redigerad totalt 3 gång.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag vill be dig Catta att kanske läsa på lite. Att hjälpa ett litet barn i ro till sammanhängande god nattsömn är ingenting HEMSKT, inte ett lidande för barnet och ingenting att bäva för, tvärtom att vara tacksam för - du kan fixa det därför att du vet vad du ska göra och varför.
Och det är för hans skull.
Orosvargarna skrämmer. Jaga ut dem, en gång för alla
Jag blir inte riktigt glad över din klagan. Du GER ditt barn något fint och skönt - utsätter honom inte för hemska fasor. Besinna det
Din uppgift är och förblir att lugna homom där han ligger. Så fort polletten trillat ner och han fattar galoppen - dvs att detta är någonting underbart betryggande för honom själv, som han mår kanonbra av - kommer han att hjälpa till alldeles kolossalt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej på er!
Som ni märker har mitt svar dröjt. I likhet med andra i forumet beror det på att: problemet inte är så stort längre! Efter den natten jag beskrev tidigare (30 min skrik) så har allt ändrats. Han somnar nu om själv och senaste veckan har han SOVIT HELA NATTEN! JIPPIE!!! Jag har fått bra kläm på att ramsa från min säng, om det behövs, eller att helt enkelt låta honom somna om helt själv. Det funkar så bra!! Han äter bra och sover oftast sina dagslurar. Det var kanske ett återfall som krävdes, eller att "poletten trillade ned".
Vi har nyligen bytt så att pappa är hemma på dagarna. Senaste veckan har schemat inte funkat alls. Felix vill inte sova på dagen mer än 30-45 minuter. Detta gör att han är trött på kvällen (och grinig på em.
..). Idag när jag varit hemma har han dock sovit som vanligt även på dagen. Bör pappa hålla sig mer till schemat....? Vi har hållit på ca en månad och min förhoppning var att tiderna hade satt sig (så uppfattar jag det). Andra aktiviteter på dagarna verkar inte få Felix att "somna överallt, hursomhelst".
Några tips?
Tack än en gång för stöd!!
Catta
Som ni märker har mitt svar dröjt. I likhet med andra i forumet beror det på att: problemet inte är så stort längre! Efter den natten jag beskrev tidigare (30 min skrik) så har allt ändrats. Han somnar nu om själv och senaste veckan har han SOVIT HELA NATTEN! JIPPIE!!! Jag har fått bra kläm på att ramsa från min säng, om det behövs, eller att helt enkelt låta honom somna om helt själv. Det funkar så bra!! Han äter bra och sover oftast sina dagslurar. Det var kanske ett återfall som krävdes, eller att "poletten trillade ned".
Vi har nyligen bytt så att pappa är hemma på dagarna. Senaste veckan har schemat inte funkat alls. Felix vill inte sova på dagen mer än 30-45 minuter. Detta gör att han är trött på kvällen (och grinig på em.
Några tips?
Tack än en gång för stöd!!
Catta
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Men ett flagrant missforstand foreligger nog har - klart att pappa maste halla sig till schemat
Du skriver: Andra aktiviteter på dagarna verkar inte få Felix att "somna överallt, hursomhelst". Men du kan val inte tro att det ar aktiviteterna som skulle skota schemat, eller schemat i sig sjalvt av sig sjalvt
Lille Felix kan laggas av vem som helst och matas av vem som helst, nar tiderna sitter, och det kan ske var som helst - under forutsattning att MAN FOLJER TIDERNA. Sa star det "overallt"
Sa ater till ordningen, verkligen - annars rasar snart hela bygget, och darmed forr eller senare natterna ocksa
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vår son har också vaknat (1 gång) några nätter och skrikit till. Utgår ifrån att han drömt något men jag har inte gjort någonting (han har antagligen inte varit lika ledsen som er heller) och han har lugnt somnat om själv.
Vill bara berätta om natten för några dagar sedan då han lät mer ledsen. Jag tänkte att han fastnat på något sätt och gick in för att lägga till rätta och ramsade ut.
Och vilken utskällning jag fick till svar.
Jag blev nästan mållös. Först skrek han argt och vid tredje versen på (första) ramsan så svarade han i takt DA-DA-DA-DA!
Ungefär som "och du tror att jag inte vet att jag ska sova?? Om du bara låter mig vara ifred så kanske det går bättre?!!
Typ...
Jag förstår att inte vår händelse rakt av kan jämföras med er, men jag vill bara berätta hans reaktion. Nu är han ju en stor kille och kan det här. Jag kom insläpande med mina vargar och störde
Vill bara berätta om natten för några dagar sedan då han lät mer ledsen. Jag tänkte att han fastnat på något sätt och gick in för att lägga till rätta och ramsade ut.
Och vilken utskällning jag fick till svar.
Typ...
Jag förstår att inte vår händelse rakt av kan jämföras med er, men jag vill bara berätta hans reaktion. Nu är han ju en stor kille och kan det här. Jag kom insläpande med mina vargar och störde
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006.