Detta är en fråga till er som genomfört kuren. Att man ska vara inställd på två vaknätter är jag helt med på. Men hur tusan håller man sej vaken om han sover flera timmar i streck? Jag vaknar extremt lätt, tror ni verkligen det är katastrof om jag skulle råka somna i en fåtölj utanför hans rum...?
Sen funderar jag över dagslurarna. Jag vagnar honom mycket i sömnen just nu. Klart det hade varit skönt att slippa, men jag tycker det är ok, det är viktigt att han sover. Gör det nåt om jag fortsätter vagna honom i sömnen under kuren? Eller "måste" jag kura honom på dagslurarna oxå?
hur klarade ni att inte sova under kuren?
-
jordgumman
Men hallå, du behöver inte sitta vaken när han sover!!??? Dina insatser med verktygen ska ju bara göras när han är mycket ledsen i övrigt klarar han sig själv och när han är mycket ledsen då sover du inte det kan jag garantera, ingen risk att du missar det! Sov så mycket du bara kan så att du orkar göra det du ska när det behövs ställ in dig mentalt på att det kan bli fler än två-tre nätter. Lycka till!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
hm...
Jag citerar ur SHN-boken, sid 43:
"---han ställer en första fråga - och ska ha svar ögonblickligen. Därför kan du inte räkna med någon egen sömn de två första nätterna av SHN-kuren. Det duger inte att sova på en madrass utanför dörren eller nedanför sängen. Man skulle aldrig vakna tillräckligt snabbt. Man måste vara där genast."
Det var därför jag undrade hur ni andra gjort.
"---han ställer en första fråga - och ska ha svar ögonblickligen. Därför kan du inte räkna med någon egen sömn de två första nätterna av SHN-kuren. Det duger inte att sova på en madrass utanför dörren eller nedanför sängen. Man skulle aldrig vakna tillräckligt snabbt. Man måste vara där genast."
Det var därför jag undrade hur ni andra gjort.
-
jordgumman
Tur att jag inte har läst det för då hade jag aldrig börjat!! Som om det inte räckte med den tröttheten man har efter ett par månader med en nyfödd och några kurnätter då man sover när man kan....mer hade jag inte pallat med, det kan jag lova. Men då får andra berätta för dig hur de gör, injicera koffein kanske...?
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
Hej Kattis!
Vi genomförde kuren när vår tjej var 5,5 månader. Den första natten vaknade hon i omgångar och då var det ju buffning som gällde. Natt två tog ramsan över och då ramsade jag så snart det behövdes. Jag sov mellan passen och var där på stört när hon vaknade. Fungerade utmärkt. Tredje natten så vaknade hon en gång har jag för mig och då var jag där ruskigt fort
, så det gicka bra att somna och vakna.
Jag tror att man är så "på G" moch på allerten så man vaknar på en gång. Tror inte att det är många av oss "kurare" som suttit vakna natten igenom. Men de lär väl höra av sig om de anser tvärtom!
Vad gäller vagningen så vagnade jag aldrig på daglurarna utan jag buffade. Följde samma princip som inför natten att buffa blir ett krisverktyg och lät ramsan tar över. Ramsar fortfarande mitt i luren om hon vaknar. Hon är 13 månader nu.
Hälsningar Ottilia
Vi genomförde kuren när vår tjej var 5,5 månader. Den första natten vaknade hon i omgångar och då var det ju buffning som gällde. Natt två tog ramsan över och då ramsade jag så snart det behövdes. Jag sov mellan passen och var där på stört när hon vaknade. Fungerade utmärkt. Tredje natten så vaknade hon en gång har jag för mig och då var jag där ruskigt fort
Jag tror att man är så "på G" moch på allerten så man vaknar på en gång. Tror inte att det är många av oss "kurare" som suttit vakna natten igenom. Men de lär väl höra av sig om de anser tvärtom!
Vad gäller vagningen så vagnade jag aldrig på daglurarna utan jag buffade. Följde samma princip som inför natten att buffa blir ett krisverktyg och lät ramsan tar över. Ramsar fortfarande mitt i luren om hon vaknar. Hon är 13 månader nu.
Hälsningar Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Klar man kan tuppa av. Bara man är så pass lättväckt att man omedelbart kan vara där och ge svar på barnets frågor GENAST.
Gud vad jag älskar er
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jag fick faktiskt sova hela 4 timmar första natten, pga att min käre make tog på sig att vaka under tiden han löste nåt skitviktigt dator-problem
Dotterna vaknade inte under de 4 timmarna.
Andra natten sov jag 6 timmar.
Andra natten sov jag 6 timmar.
Mamma till Izabelle 040416
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.