Vi tänkte försöka kura vår son, nu lite drygt fem månader gammal under semestern i augusti. Vi har idag ett ganska ok sömnmönster där han sover ca 11-12 timmar varje natt, men med vissa uppvak. Det är just uppvaken vi vill slippa ifrån. Såhär kan en typdag och natt se ut:
7 uppvak (oftast jätteglad och skrattar) får 80 eller 120 ml ersättning (han har lite svårt att äta på morgonnen ibland)
9 förmiddagslur 30-45 min
10 gröt och ersättning
leker på golvet på mage
12 sover 30-45 min
13 lunch (matpure+ frukt pure)
är med mig när jag äter (om vi inte äter ihop) tittar på vid diskning
leker lite till
14.30-16 sover
16.30 ersättning 180ml
lek
19 gröt samtidigt som vi äter middag
20 ersättning
20.15 nattning
23.30 vaknar - i med napp somnar om
mellan 02.30-03.30 vaknar och ammas, somnar sedan oftast om själv
6 vaknar - imed napp somnar oftast om själv (ibland får han sova i vår säng sista timmen)
7 vaknar ordentligt - dagen börjar om
Ibland måste vi ta upp honom om han är riktigt f*rbannad vid 23.30
Jag har som mål att sluta med nattmålen när han är 6 månader gammal och tänkte då passa på att köra "allt på en gång".
Mina frågor är nu:
* Nappen - den hjälper honom verkligen att somna då han har ett stort sugbehov. Kna man ha kvar den under en kur?
* Kurandet - måste man köra alla fyra dagarna hemma? Vi kommer troligtvis inte vara hemma så många dagar i sträck under semestern.
* Vi kommer att åka utomlands under uppföljningsveckan och då går vårt flyg vid 6 på morgonen... Kommer vi paja hela upplägget då?
* han blir skogstokig när man buffar honom i baken (sover redan nu på magen) så jag kör en annan variant som är att hålla i händerna och samtidigt klia på ryggen för att få ner honom i varv om det behövs. Ska jag ändra till buffning ändå?
Lite luddigt kanske, men jag blir ändå glad för svar!