Tänkte kura på semestern... lite frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nellson

Tänkte kura på semestern... lite frågor

Inlägg av nellson »

Hej alla,

Vi tänkte försöka kura vår son, nu lite drygt fem månader gammal under semestern i augusti. Vi har idag ett ganska ok sömnmönster där han sover ca 11-12 timmar varje natt, men med vissa uppvak. Det är just uppvaken vi vill slippa ifrån. Såhär kan en typdag och natt se ut:

7 uppvak (oftast jätteglad och skrattar) får 80 eller 120 ml ersättning (han har lite svårt att äta på morgonnen ibland)
9 förmiddagslur 30-45 min
10 gröt och ersättning
leker på golvet på mage
12 sover 30-45 min
13 lunch (matpure+ frukt pure)
är med mig när jag äter (om vi inte äter ihop) tittar på vid diskning
leker lite till
14.30-16 sover
16.30 ersättning 180ml
lek
19 gröt samtidigt som vi äter middag
20 ersättning
20.15 nattning
23.30 vaknar - i med napp somnar om
mellan 02.30-03.30 vaknar och ammas, somnar sedan oftast om själv
6 vaknar - imed napp somnar oftast om själv (ibland får han sova i vår säng sista timmen)
7 vaknar ordentligt - dagen börjar om

Ibland måste vi ta upp honom om han är riktigt f*rbannad vid 23.30 :oops: , ibland sover han förbi detta uppvak och vaknar först vid 3 och vill ammas.

Jag har som mål att sluta med nattmålen när han är 6 månader gammal och tänkte då passa på att köra "allt på en gång".

Mina frågor är nu:

* Nappen - den hjälper honom verkligen att somna då han har ett stort sugbehov. Kna man ha kvar den under en kur?
* Kurandet - måste man köra alla fyra dagarna hemma? Vi kommer troligtvis inte vara hemma så många dagar i sträck under semestern.
* Vi kommer att åka utomlands under uppföljningsveckan och då går vårt flyg vid 6 på morgonen... Kommer vi paja hela upplägget då?
* han blir skogstokig när man buffar honom i baken (sover redan nu på magen) så jag kör en annan variant som är att hålla i händerna och samtidigt klia på ryggen för att få ner honom i varv om det behövs. Ska jag ändra till buffning ändå?

Lite luddigt kanske, men jag blir ändå glad för svar!
Mamma till charmtroll född 090208
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tänkte kura på semestern... lite frågor

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
nellson skrev: * Nappen - den hjälper honom verkligen att somna då han har ett stort sugbehov. Kan man ha kvar den under en kur?
Nej, inte om man vill ge barnet sammanhängande sömn. Vilket inbegriper förmågan att somna om själv, om och när man vaknar till.
nellson skrev: * Kurandet - måste man köra alla fyra dagarna hemma? Vi kommer troligtvis inte vara hemma så många dagar i sträck under semestern.
Svårt att flytta in i ett nytt hus om man inte är hemma, om man säger :roll:
nellson skrev: * Vi kommer att åka utomlands under uppföljningsveckan och då går vårt flyg vid 6 på morgonen... Kommer vi paja hela upplägget då?
Det kan man nog räkna med, ja. Garanterat :shock: Uner uppföljningsveckan är det inte läge för omstörtande förändringar av något slag.
nellson skrev: * han blir skogstokig när man buffar honom i baken (sover redan nu på magen) så jag kör en annan variant som är att hålla i händerna och samtidigt klia på ryggen för att få ner honom i varv om det behövs. Ska jag ändra till buffning ändå?
Om du vill kura, ja - dvs hjälpa barnet till en sömn där han är trygg i sig själv. Du vet - vill man ha en ostomelett kan man inte byta ut osten mot skinka. Då får man kanske fortfarande en god omelett, men någon ostomelett blir det inte :wink: :lol:

:arrow: Att kura ett litet barn är något man måste ta på största allvar. Om man nu vill ha det strålande resultat som så många vittnar om får man vara beredd att helhjärtat lägga fyra dygn plus en uppföljningsvecka på projektet - elva dagar som förändrar livet :!:

Och då måste man till att börja med fatta Beslutet. Du funderar på att "försöka", men du skulle knappast "försöka" ta körkort... Du bestämde dig för att göra det, och så GJORDE du det :!: Det är en attityden man måste ha.

Så jag föreslår att du först och främst införskaffar och lusläser Internationella Sova hela natten, så att du verkligen förstår alltsammans - att lära sig köra bil är som bekant inte bara att sätta sig bakom ratten. Det ska till en hel del teoriplugg också :shock: som bl a syftar till förståelse av både bil och trafikregler.

Lycka till, och välkommen tillbaka när du som sagt först och främst fattat Beslutet - med boken som bergfast underlag.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nellson

Inlägg av nellson »

tack för svar!

Har boken hemma men ska väl erkänna att jag inte lusläst den pärm till pärm.

Ska försöka skaffa lite mer ATTITYD tills det är dags att kura... Vet inte varför det känns så taskigt mot honom att göra detta. Det enda man vill är ju att alla parter får sova ordentligt :?

Nappen ska vi iaf börja med att ta bort redan i kväll, så har vi kommit en bit på väg tills dess att vi ska köra kuren ordentligt.

Ska fortsätta peppa mig själv 8) så att vi klarar det här.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nellson

Inlägg av nellson »

Hej igen,

har efter ett par otroligt tuffa nätter med uppvak ungefär heeeeeela tiden nu bestämt att det kommer bli kurning på semestern...

Jag vill dock bara fråga en fråga till:
Vi kan bara fixa sex av de dagar som är i uppföljningsveckan hemma. Det dumma (eller sköna beroende på hur man ser på det) är att vi ska till Grekland dag 7 i uppföljningsveckan i så fall. flyget går kl 06.00. Pajar vi hela upplägget direkt då :shock: ? Är det bättre och vänta tills efter semestern? Fast det ver jag inte om jag pallar riktigt. Måste ju få sova... ZZZZZ

kram NElla
nellson

Inlägg av nellson »

Herregud!! :oops:

Frågan är redan besvarad såg jag i mitt tidigare meddelande... Men är det vrelkigen helt kört i så fall? Vet inte hur vi ska lyckas annars. :cry:

kram
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Du kan ju börja så smått att införa fastare tider för mat och sömn och kura i stor stil efter semestern. Tror ni kommer ställa till det för er väldigt om ni kurar innan semestern. Stor risk för bakslag och annat och när ni sen kommer hem och vill styra upp allt igen så kanske ännu större frågor ställs.

Trevlig resa! Vi finns här för att bolla funderingar när ni bestämt er.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"