Lillfis är här-SM från start-lite hjälp tack!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig rapport! Strålande jobbat! BRA att du tar hand om dig själv :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

uppdate:

Lillfis drar numera, sedan 8 dagar, ETT mål per natt! YIPPIE :D . Han ömma moder, JAG, vaknar inte ens av gnöl innan 0330 längre. Sover sedan som en stock till 0730 då jag får väcka.

En riktig tröttis, sover lätt 2,5-3-45 och vid schema försök? övertrött kille på kvällen så vi backar ngt med schemat. Visar så smått tendenser att vilja sova natt tidigare men det fattade inte jag . :roll:

Oftast 7,5 h vakentid , svårt med mer, hade ju önskat det så natten inföll tidigare. HAn är ju piggast när vi är som tröttast och bara vill softa i soffan. :oops: Ilandsproblem????

Helammar, vägrar flaska på kvälllen, går dock bra sovandes. Hade tänkt flaska ibland för då kan ju maken mata :) Somnar dock fortfarande vid bröstet, MEN DET ÄR OK tsv.

Helt fascinerard av att SM funkar ( inte till punkt och pricka, men tillräckligt) och att vi lärt oss BACKA...INTE HA SÅ BRÅTTOM.
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Elle

Inlägg av Elle »

Pepparkakan skrev: Helt fascinerard av att SM funkar ( inte till punkt och pricka, men tillräckligt) och att vi lärt oss BACKA...INTE HA SÅ BRÅTTOM.
:thumbsup: =D>

Det låter som om ni har det toppenbra där hemma! NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Fråga: NÄR börjar de små liven vilja tidigarelägga nätterna?? Fattar attd et är olika men ungefär?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej! Vilken härlig rapport du ger oss :D :heart: Ni har jobbat på så fint!

Som du säger är det lite olika, men vid två månader är natt kl. 20 ganska vanligt och vid 3 månader natt kl.19.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Tor började tidigarelägga sina nätter mellan 2-3 mån. Då blev sista luren alltid kortare och natten tidigare. Det var så vi fick längre nätter utan fler nattmål.
Men har man kvar en 5 eller 20 min lur tar detta längre tid. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Ok, dags att snart sätta schema känner jag. Lillfis visar dock INGEN som helst tendens att tidigarelägga natten-mor hans tar ledningen? :oops:

Förslag ( för att passa med dagistider, storfis 9-14)

0730 GODMORGON MAT, vaken soc mm
9-10.30 sova
10.30-12.30 MATvaken enl ovan
12.30-15 sova
15-17 MAT vaken
17-1745 SOVA
1745(18) MAT
20 kvällslurk
2030 sova natt 11 h
04 nattmacka

Är det för mycket att senare flytta tebaks 1,5 h för attv göra natt 19 tror ni??

Alternnativet är ju att tiidgarelägga allt 30 min ,vilket inte spelar så stor roll ang tider
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

en fråga till:

Jag har jättesvårt att hålla grabben vaken me rän 1,5 h fortfarande!! :roll:

Hur skall jag tänka då med schemat. Det faller ju eller hur. Ge honom mer tid innan spika schema kanske :?: :shock:

Klarar just nu inte ens 2-2 och har aldrig gjort.

mest vaken sent mellan 19-22 fortfarande och relativt NÖJD numera!

Hur göra :?:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Peppar!

Lite tankebollning från min sida.
Vad händer om du har 11 timmars natt istället? Då har du ju 1 hel extra timme att fördela över dagen och på så vis klara endast 1½ vaket?

Här håller vi 2 timmar vaket, eller det är iaf planen, sen får jag ta till marginalkvartar när Smulan inte grejar att hålla gluggarna öppna trots idoga försök.

Smulan är vaken 1½-1h45min första passet, 1h45min andra (tanken är 2h) och till kvällen är tanken 2h15min minst, men oftast går det bara 2h.
Hon är som du ser en riktig tröttmössa...
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

ok schemat nu 11,5-2-2,5-45. sista 45 för kort märker vi. Tröttmössa är han.Frukost orkar han knappt efter nattmål 4.

Har de en ökningsperiod vid 3 mån förresten äter vansinningt mycket på em kväll igen......eller är det frukostten kanske-eller brist på?? :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Jag har själv aldrig sett detta med ökningsperioder så tydligt utan mest att matintaget kan variera för att på sikt öka i takt med att barnet äter mer effektivt. Just kvällstid är många barn väldigt hungriga.

Om det känns långt till kvällen kanske du kan tidigarelägga den en smula :?: Eller använda marginalkvart (fast äkta tröttebebisar har tillgång till marginalhalvtimma om det kniper :wink: ). Skulle det totala antal sömntimmar överskrida "standard" är det inget du bekymrar dig över så länge det fungerar :!: Jag har haft två töser där det stämt på minuten och en liten lillbebis som vid 3 mån kanske låg en timma plus och nu närmare året fortfarande minst en halvtimma extra.

Att nattmålet vid 04 gör att frukosten strular skall du se som ett positivt tecken tycker jag. Vid 3 månader börjar många barn se ljuset i slutet av nattmatningstunneln. Nattmål och frukost kan enligt vad jag kommer ihåg inverka på varandra. Antingen kan du tidigarelägga nattmålet en timma eller kanske inte truga överdrivet.

Kanske får du andra svar men så här har jag gjort :thumbsup:

Kram från Nancy
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Hej allihop Efter att i 5 dagar ätit kl 20 och sovit fram till 02 vände allt i ett svep vid 3 mån och några dagar :roll:

VAD ÄR DET SOM HÄNDER VID 3 MÅN?

Mat hela tiden , fler nattmå= jättetrött morsa= återinförde 22 slurken och SE bara ett nattmål men var 4:e h.

vaknat tidigare och tidigae på morgonen? Lillfis goda mor kortade ner sista dagsluren och SE fick väck i morse :wink:

jo: aldrig går barnet up så mycket i vikt som nu läste jag ngn stans. STORT hopp i den motoriska utvecklingen :!: KAN det vara det

SOM HÄNDER VID 3 MÅN?

Annars världens lättaste bebis :)

Snart dags för smakisar =P~
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Nu måste jag nog ha lite råd.

efter att alltid ha varit en storsovare, varit nöjd och glad vaken, inte strulat med maten börjar nu lillfis krångla.

Omkring 3 mån hade han definitivt en rejäl ökningsperiod på en hel vecka, men nu har detta lugnat ner sig och han äter mindre igen????

Strax innan denna ökn period dvs för 3 v sedan sov han från 20 till 0730 med nattmål 03 utan större bekymmer under ca 2 v tid. Frukosten var det inte mycket med här så jag tidigarlade nattslurjen till 0230 och då funkade det bra

Under ökn perioden återinförde jag 22 slurken för att JAG ( mitt dumma nöt) inte pallade vakna hela natten stup iett. Detta funkade faktiskt.

NU efter ökningen vill lilla herrn vakna vid 00.00 varvid han vagnas ( behövs sällan mer än några tag då och då under 20 min) till söms, sover till strax efter 02 då jag ger mat ( ammas)

Vaknar sedan för morgon redan 0620 och har gjort så i nästan en v och därför tycker jag liksom att det är ett mönster här som jag INTE KAN TYDA.

Är det för lite mat på fel tider? För mycket dagsömn? Alltså jag är såå trött ( är ju vaken ca 3 h mitt i natten totalt med vagning och amning ( hinner väl slumra till lite)

Tips?

Helammar fö sedan 2 mån då herrn började strula med flaskan och bara tugga på den. Har återinfört och det går bra när han är hungrig.

Schema:

0700 godmorgon och MAT

0830-10 SOVA

10-12 vaken ( mat 10.30)

12-14.30 sova

14.30 MAT

16.30-1715 SOVA

20.00 GODNATT

HJÄLP
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pepparkakan! :D

Vad kul att höra ifrån dig! :D

Rent spontant så tror jag att nattmatningen ligger lite för tidigt, som du själv är inne på. Jag tänker: jaga på med flaska till nattslurken om det funkar, lägg nattmålet kl 4 (eller gambla rent av och se när/om han vaknar själv? 8)), och skulle det sedan visa sig att han inte blir så frukostintresserad på det viset så är det ju ändå snart dags att ta bort nattmålet helt, eller hur? Med min Bebbo var det det som övertygade mig om att det var dags, när han inte hade nån morgonaptit längre. :wink: Samt att han höll på att växa ur vagnen och att jag ville få det avklarat medan han fortfarande sov hyggligt bekvämt i liggdelen. :roll:

:idea: Kanske är det dags för gröt eller smakisar, rent av?

:idea: Tränar du något på att ramsa? I annat fall, gör det, så har du ett oslitet verktyg att ta till när du backar med vagningen.

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Alltså det går inge bra.
Lillfis vill ha nattmål tidigare och tidigare. Har vagnat ( ÄR DUKtig på att backa) i 3 v snart utan framgång. Enstaka nätter sover han själv till 02 och det är då han får mat. Sover gott till 07 . Det gör han även om han äter tidigar på ntten också.

Smakisar har vi börjat med men det går super segt. Flaskan skriker han när han ser ( bara tuggar på den fö)

vill så gärna orka ta bort nattmålet, men när han inte köper nattmål 02 och allt annat går så segt vet jag liksom inte.

Storebror vaknar dessutom JÄTTEtidigt nu en period trots väckarklocka.

Allt detta innebär ju att jag inte sover mer än 2+2 om jag har tur så visst är det dags att göra ngt.

vi bor lyhört och trångt......vill ju inte att storebror vaknar av lilles skrik och gnöl.

hur ska han köpa att inte äta på natten? ja inte om jag inte tror det iallafall.

hjälp

:roll:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"