Inredningstips för syskonrum.....

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Mamma J

Inredningstips för syskonrum.....

Inlägg av Mamma J »

Hej.
VI har nu fått tillökning i familjen och lille J och lilla H kommer att få dela rum till hösten. MEN...jag tycker att det är svårt att få till ett mysigt bra rum med bra förvaringsmöjligheter och plats för lek. Rummet är ganska stort ca 12 m2 och har en garderobsvägg (som idag mest används till föräldarnas kläder och annat). Är det bra med en rumsavdelning mellan sängarna eller skall sängarna stå bredvid varandra? Storebror har också en förmåga att ligga och sjunga, prata och tjuta innan han somnar.....undrar hur lillasyster kommer att ta det?! :roll: Behöver lite hjälp och inspiration......
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

det är ju nästan omöjligt att tipsa utan att ha sett rummet. Men vi har två stora skärmlampor från IKEA (vi använder inte själva lysfunktionen) mellan barnens sängar. Jag vet inte om de gör någon skillnad, vi har ju ändå kolsvart. Ha inte sängarna så nära att dom når varandra dock, det lockar till bus. Viktigare är nog att tänka på sängarnas placering i förhållande till eventuella ljusstrimmor från fönster och hur ljuset faller när man öppnar dörren.

Vad gäller sång och tjo och tjim så brukar det inte vara nåt problem. Dom vänjer sig vid varandra. Vår storasyster minskade på sin underhållning när lillebror flyttade in, dock inte första veckan, men sen. Ha lite tålamod i början. Viktigast tror jag är att förbereda storasyskonet nogsamt, prata, planera, möblera tillsammans och gör en stor happening av dagen D.

Det är underbart att låta barnen dela rum :heart: !

/P
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"