Vi ska köra kur på Isak (fyra månader på sändag) om fyra veckor, och eftersom jag gett mej tusan på att det ska gå BRAAAA
Jag har lite frågor som jag hoppas att Anna eller någon annan insatt och erfaren kan hjälpa mig med:
1. Jag har fattat att barnet till en början inte nödvändigtvis måste SOVA under sina sovtider men att det ska ges möjlighet att sova. Det borde innebära att när det är sovtid och han är vaken – dag som natt – och kanske pratar, gnölar och gnäller så ska jag låta honom vara??? Inga ramsor eller sövningsförsök? Jag ska alltså endast ingripa när och om han är på gång att börja skrika/fråga? Jag är rädd att jag nog är benägen att ingripa för snabbt och kanske störa honom. Nu pratar jag inte om första natten, för då vet jag att man ska svara honom så gort han börjar pipa.
2. Marginalkvartar? Gäller dessa åt alla håll, både när det gäller mat och sömn? Så i princip skulle han kunna sova 12,5 timme, när han är schemalagd till 12? Eller 11,5 för den delen?
3. Ska man räkna in att det tar en stund för honom att somna? Dvs, om han ska sova kl 10 och jag vet att det tar en kvart för honom att komma till ro och somna, ska jag lägga honom 9.45?
4. I nuläget är jag fast i vagnträsket när det gäller daglurarna.
5. Och så en fråga om skrattettillgonattet. Detta är väl egentligen det enda jag ställer mej frågande till. Jag har svårt att förstå att det inte är rätt att varva ner innan man ska sova. Jag vet ju hur jag själv fungerar! Har jag inte varvat ner en timme innan jag ska sova har jag mycket svårare att somna. Jag skulle helst vilja lägga honom på samma sätt som vi gör nu: Bad och skratt och skoj. Sen får han en flaska, och han blir lugn och avslappnad (men somnar inte). Sen lägger vi honom (med napp – den ska bort i samband med kuren!) och han somnar snart. Vad är felet i detta?
6. Schemat tänkte jag mej så här:
7.30 – Mat
9.30 – sova 1,5 timme
11.00 – mat
13.30 – sova 45 min
14.15 – mat
16.15 – sova 45 min
17.00 – mat
19.00 – nattslurk
19.30 - sova natt
Det är ganska likt som vi har det nu, fast han sover 2 tim på fm och sen två halvtimmar till. Han sover bara 11-11,5 timme natt nu. Under den tiden stoppar jag i nappen tuttifrutton gånger, ammar en gång under vargtimmen och småbuffar i sömnen på morgonkvisten för att han ska sova längre. Från vargtimmen sover han i min säng. Mycket som måste ändras här alltså!!!