Nästan 2 år, dricker välling på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
viola

Nästan 2 år, dricker välling på natten

Inlägg av viola »

hej. :P
jag är ny här. har en son på 1 år 9 mån som inte sover så bra på natten.. och många säger till mig att visa barn bara är såna, men jag vet inte om jag ska tro det..
han började stöka ordentligt i somras, och eftersom vi levde ganska rörigt (reste mycket, sov på olika ställen) lät jag bli att ta tag i det. det hela resulterade iallafall i att han har lärt sig att enda sättet att komma till ro på om han vaknar mitt i natten är genom att dricka välling. behöver inte vara mycket och kan vara kall, men vatten går inte. märker hur han liksom somnar in genom sugandet. (inte på kvällen, då dricker han välling först men ligger sen och tänker lite innan han somnar).
nu står jag inte ut längre. måste få sova bättre.
dessutom sover vi i samma säng. så vad tror ni, ska jag avvänja honom vid välling INNAN han får egen säng, eller samtidigt?? (vi bor i kollektiv, har bara ett rum så han kan inte få något eget rum).
och hur är bäst att avvänja tror ni, bara vägra välling varje gång? (han vaknar ca 2-3 gånger per natt).
jätte tacksam för svar. kul att vara med här.
kram, viola
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej,
jag är ingen expert men jag tror absolut att ni kan göra alla förändringar på en gång och bara muntert presentera denna nya verklighet för honom. Och genomföra en kur för större barn, se hur man gör här i forumet!
Lycka till,
mvh Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Åsa B :D

:D Välkommen till forumet, viola :D

Jag tycker du ska läsa på allt som står här om Sova hela natten-kuren i introduktionerna på sidan (eller införskaffa SHN-boken, se förstasidan) :idea:

Ni behöver lugn och ro på nätterna och det får ni med hjälp av kuren, förutsatt att du verkligen förstår den och lär dig hur du ska göra. Det ska inte behöva ta många nätter.

Och det enklaste - tydligaste - är att införa alla förändringar med en gång.

Han behöver inget vatten heller på natten och skulle han behöva suga för att komma i ro, något du ju lärt honom att han "måste", fixar han det själv, när inte du gör det.

Men man kan inte bara "vägra" utan måste lära sig hjälpa barnet i ro också, betryggande.

Måste ni absolut dela rum så försök skärma av spjälsängen så han ingenting ser om och när han vaknar och helst inte heller anar er närvaro därinne :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"