5-månaders med knagglig dagssömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pojkmamman

5-månaders med knagglig dagssömn

Inlägg av pojkmamman »

Hej
Jag har tre glada pojkar som alla är uppväxta med Barnaboken. Dock sover min lille plutt inte alls som sina bröder på dagarna. Nattsömnen sitter bra sedan länge (förutom vargtimmen förstås) men dagslurarna spökar och har gjort så hela tiden. En lyckad dag kommer vi upp i två timmars sömn på dagen vilket ju är alldeles för lite. Jag sköter min del genom att ge honom möjlighet att sova, ramsar osv. I bästa fall sover han 45 minuter sedan är han vaken resten. Natt sover han mellan 19.30 och 7.00. Och som sakt max 2 timmar på dagen. Jag är van kurare och har faktiskt inte släppt in vargen denna gång. Snälla hjälp, är det någon annan som har en liten vaken som kan tipsa mig. Jag vill ju att han ska på den sömn han behöver.
Tack på förhand
Mamma till tre pojkar f?dda -00, -03 och 05
De sover gott, ?ter bra och m?r bra mycket tack vare Barnaboken
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Berätta mer om hans ålder, schema och vad du gör för att hjälpa honom i ro, så tror jag det kommer svar och hjälp :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
pojkmamman

Inlägg av pojkmamman »

Hej igen
Lillen är 5 månader, han får frukost vid 7, sover 8.30 och det är meningen att han ska sova till 10, då det i alla fall är matdax. 11.30 sova middag 1.5 timme, men brukar vakna efter 45 min. 13 är det mat. 15 sova 45 min, men oftast kortare. 16 mat, 17.30mat sedan sova 17.45 - 18-30, men det passet sover han aldrig. Mat och sova natt ca 19.30.
Han verkar inte trött utan är glad och nöjd hela tiden. Han är en ovanligt aktiv unge som så gott som kryper redan. Behöver han då sova dessa pass, eller kan sömnbehover variera emellan individer även för små bebisar?
Tacksam för hjälp.
L8

liknande problem

Inlägg av L8 »

Hej,
först vill jag tacka Anna för möjliggörandet av detta forum och för hemsidan. Bor på landet i England och det är ovärdeligt att kunna ta del av andra svenska föräldrars erfarenheter på ett så enkelt sätt. Kulturskillnaderna blir alltmer accentuerade när det gäller barn och barnuppfostran.
Jag är inte lika van kurare som pojkmamman. Nattsömnen sitter så gott som men inte 100 än. Dock har jag exakt samma problem med en liten tjej som är liten till växten (25v, 5,1kg, 4v prematur) och galet aktiv. Vill stå och tränar krypning hela tiden. Under dagarna blir det mest 2x45 min under förmiddagens 2x1,5h pass. Hon har identiskt schema med pojkmammans lille son.
Oerhört tacksam för input om sömnbehov de facto varierar från liten typ till liten typ!
Lotta
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

vAD skönt att höra att även vana kurare har problem med dagssömnen!!min gosse på 9 mån vill inte/kan inte :?: heller sova 90 min, fast han skulle nog behöva. för han blir rejält kinkig framåt eftermiddagen.
Promenerar med vovven på fm och då sover han 30-40 min fast jag är ute 70 min, sen sover han 45-60 min kl 12, då jag vill att han ska sova 90 min och sen kanske 30 min kl15.30.
Hur gör man när han vaknar tidigare? Om jag ramsat så tar det säkert 45 min innan han sover igen...
Igår lade jag honom 15.30, han sov 20 min, vaknade, jag ramsade, sen höll vi på så till kl 16.40...sen tystnade han och sov 10 min och vaknade... Kan man verkligen dra ut på det så?? det förändrar ju schemat?
pojkmamman

knagglig dagssömn

Inlägg av pojkmamman »

Hej
Jag har löst det hela genom att släppa schemat. Jag är verkligen anhängare av AW:s teori, men nu med min tredje pojke så har det inte funkat. Jag lägger honom när han visar trötthet och han får komma upp när han själv sovit klart. Han är nöjd nu trots att han inte alls kommer upp i 15,5 timmars sömn. Hans nattsömn funkar bra ca 11,5 timmar och sedan ett par sovpass per dag. Inget gnäll och han äter bra. Varför då kämpa med ett schema som uppenbarligen inte passar barnet? Alla får göra som de vill men både jag och ungen mår bättre utan denna kamp för att han ska sova när han inte "vill"/kan.
Lycka till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"