Hjälp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Salma

Hjälp

Inlägg av Salma »

HEj, jag har nyligen börjat läsa i barnaboken , fick rådet av flera kompisar som har barn.. men min flicka är redan månader och ett halvt..
hon är jätte jobbigt .. har svårt temperament.. blir arg för det minsta.. vill alltid var buren .. o nära mig. hon tycker inte om att träffa nya människor..ibland gör hon.beror på hur hon känner sig.
jag har inte haft så mycket rutin än så länge,
mina dagar och kvällar är blandade.
ibörjan sov hon ganska bra , la sej vid åtta eller nio
när hon fäddes vägrade hon ta bröstet.. till slut fick jag sluta amma.. nu känns det att hon vägrar ta flaska..
det börjar bli jätte jobbigt .. hennes måltider är inte något roligt längre. jag får lura henne med tröstnapp för att mata henne.
drar ut tröstnappen o stoppar in flaskan.
men det är inte något jag ivll fortsätta med.
Jag känner mej stressad, dålig mamma. kan ej handera flickan eller mig själv. Ibland blir jag arg, jätte arg men skadar inte henne. Det kan jag inte göra... men jag vill ha en bra relation till barnet och inte känna mig tvingad till att vara med henne eller stressad i hennes närvaro. Mina föräldrar tycker inte om att jag ska gå till dem med henne för hon är jobbig o skriker hela tiden.
Hon har eksem men det är något läkaren sa att hon typ kommer ha för alltid.. det kommer och går
jag tyckte synd om henne och tänkte behandla henne som " sjuk" tills det går över. Men det går inte.. jag orkar inte det håller inte i längden.
Jag är verkligen desperat behöver hjälp.
VAd kan jag göra med min flicka
Jag vill vara lugn och känna mig avslappnad då jag är med henne..
det är min första flicka
pappan är inte närvaro hela tiden utan väldigt sällan.
hjälp ngn ... ge mej råd om hur jag ska hantera henne under dagen .. hur jag ska göra under kvällen .. hur kan jag reglera hennes hårda temperament.. hjälpa henne att bli lugnare??
Hur kan jag göra måltiden till något underbart istället för att det ska vara en mardröm??
Hur kan jag ha en harmonisk dag med henne?
Tack för hjälpen och ursäkta att jag skriver så slarvig men orkar inte tänka på stora eller små bokstäver eller stavningen nu .. skriver väldigt snabbt ... o vill sova..
behöver sova
MVH
Salma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Vi får ta och bena upp saker och ting. Du måste försöka sansa dig och avskriva prestationsångesten.

Det är inte så himlans lätt att få ett litet barn i sin vård som man plöstligt ska ta hand om som om man aldrig hade gjort annat :roll: Man ställs inför frågor i skallen som bara svirrar runt och inte får något svar. Men jag har försökt skriva i Barnaboken - som ska vara som en vän att hålla i handen på den vingliga väg som kallas föräldraskap - hur man kan göra, lugnt och sakligt och lyssnandes till sitt eget sunda förnuft och sin egen innersta övertygelses röst. Det funkar :!: :lol:

Känn inte kärlekskravet så kopiöst krävande :!: Huvudsaken är att lilla älsklingen får mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat, och sedan lite hjälp att komma i ro så hon kan sova. Sedan, när du känner att du kan andas igen, kommer du att kunna älska henne hej vilt och verligen njuta av den nya bekantskap som är ditt eget lilla barn :wink: :lol:

Man får inte ha för bråttom. Hon springer inte ifrån dig. Ta det lugnt - du KAN, och det har människor kunnat i alla tider :P

Välkommen till vårt forum. Vi finns för dig :heart:
Senast redigerad av annawahlgren den fre 26 jun 2009, 02:20, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Salma

Inlägg av Salma »

hon är 3 månader o ett halvt.
jo jag vet att jag är långt från avslappnad.
Idag grät jag när jag försökte få henne att sova. Känner mig verkligen trött.
Hur ska ett schema för en tre månaders gammal barn se ut?
Och hur ska jag gå till väga för att börja med den?
Jag vill inte tvinga flickan till saker och ting utan vill hellre få henne att känna sig med och påverkar.
En annan sak som jag undrar över. Hon kan skrika för att bli buren då jag diskar , sitter vid datorn , så snabbt jag lämnar henne helt enkelt.
Ska jag låta henne skrika eller bära henne eller hur ska jag göra?
Tack för hjälpen
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Salma skrev:Jag vill inte tvinga flickan till saker och ting utan vill hellre få henne att känna sig med och påverkar. --- Hon kan skrika för att bli buren då jag diskar, sitter vid datorn, så snabbt jag lämnar henne helt enkelt.
Ska jag låta henne skrika eller bära henne eller hur ska jag göra?
:D Kära du, hon är (drygt) tre månader, inte tre år :!:

Vet du - jag skulle föreslå dig att införskaffa Internationella Sova hela natten, om nu inte Barnaboken ger dig tillräckligt hum om hur små barn fungerar. Där kan du läsa om hur världen ser ut för små älsklingar som inte fanns, om man säger, för ett ynka kvartal sedan.

:heart:
Salma

Inlägg av Salma »

Jag har faktiskt inte läst ut hela barnaboken än utan har börjat smått, ddet är mkt att läsa men jag har kommit igång i alla fall ,
Har också tänk läsa sova hela natten boken så snart jag blir färdig med barnaboken.
Jag känner bara att jag inte har kommit in riktigt i mammarollen, jag tycker synd om henne när hon gråter.
Det gör säkert alla mammor, jag behöver vägledning. Det är mitt första barn och det finns ingen som hjälper mig.
Tom min familj vill inte ha mej på besök pga flickans ständiga gråt :(
Det är inte heller många av dem som kommer på besök för att inte höra henne skrika :(
Jag känner mig bara förvirrad, och har inte fått tillräckligt med sömn. En vännina sa till mig att skriva i forumet, därför loggade jag in och blev medlem just efter att hon somnat gråtande.
Tack för hjälpen
Förresten hur deletar jag bort de andra extra inläggen eftersom min dator krånglade och det blev för många hjälp :)
MVH:
Salma
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Salma! Välkommen och grattis till Tjejen :)

Hörrudu... här har du en till mamma med en temperamentsfull tjej.
Jag har lite kort om tid men skall försöka ge dig lite inputs, pepp och dela med mig av mina erfarenheter/tankar då jag så väl känner igen din vanmakt vid skrikstunderna/frågestunderna där hemma.

Vår tjej är 13 veckor idag, jag har hittills räknat varje dag och fortsätter en stund till. Smulan började skrika när hon var drygt 2 veckor och har inte riktigt slutat än.
Hur gör jag?

Jag har gjort allt Salma, verkligen allt. Jag antar att det har du med.

:arrow: Mitt stora gemombrott kom när en vän sa till mig att visa för Smulan att världen inte är en usel plats att befinna sig på.
När Smulan skrek vanmäktade jag, när hon grät grät jag och så höll vi på. Tills jag den där morgonen bestämde mig för att visa henne att SÅ uselt är det ändå inte här.

:arrow: När hon drar igång och jag har gjort allt, matat, ny blöja, gullat, kelat osv osv så endera ler jag stort, skrattar eller bara inte lyssnar.

:arrow: Jag har slutat rädda henne. Hon har inget att rädds från. Hon skall introduceras livet. Här lever vi, äter, sover, är vakna. Vi skriker här också förvisso men vi skrattar också.

:arrow: Som Anna skriver har jag släppt kärlekskravet sen lääänge tillbaka. Jag måste inte älska henne, jag måste inte. Min kärlek till henne, den som översvallar, den som aaaaalla andra pratar om kommer jag att få uppleva, inte just nu bara.
Med min son kom den helt plötsligt en kväll när han var 7 månader.
Så du, tro inte att din kärlek inte kommer, den kommer att göra det, det är bara så hyskeligt mycket just nu. Släpp det kravet bejb, släpp det.

:arrow: Finna sin mammaroll. Jag är 2agångsmamma och nej du :roll: någon mammaroll vette katten om jag har funnit! Låter konstigt va? Ja. Men så är det. Jag har släppt det kravet ocskå. Det tar en stund, det tar ett tag! Släpp det kravet också. Tillåt dig att känna bitterhet över hur det blev - inte som du tänkte dig (det blev inte som jag tänkte mig heller). Nu är det så här, du gör allt, du kan göra lite till, du kanske inte kan göra mer men du kan vända på din taktik.

:arrow: Så mina säkraste kort för att vända vanmakten till en slags inre ro:
-Visa med hela ditt jag att världen inte alls är så jäkla usel som Damen där hemma tror
-Släpp kärlekskravet
-Tillåt dig att vanmäkta UTAN att känna dig som kass morsa. För vilken bra morsa är du om du inte ens tillåter dig att känna? Förstår du?
-Med all omtanke: Din tjej kan inte påverka något just nu, hur mkt du än önskar tillåta henne att göra det. Just nu är det DU som skall påverka, med hela ditt jag. (Min son 2 år får börja påverka först nu, som en liten liknelse...)
-Ett schema. Har du märkt av tendenser hos henne? När på dygnet är hon tröttast, piggast. Behöver hon mycket sömn, lite sömn? Kolla av det hela först, sen kan du försöka dig på ett schema. Ett schema nu i ditt kaos tror jag vore lite stressande.

Nu måste jag kila, jag vill inte göra reklam för min tråd men jag länkar till den så kanske kan min resa ge dig lite inputs.
Btw. så är min make ofta hemifrån han också. Han fattar inte riktigt vad jag menar när jag säger att Smulan hörs mycket...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19435

Kram och du är INTE ensam!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Kom på en sak till vi har gemensamt för tillfället:
Matningsstunderna. Jag hänvisar till min tråd, sista sidan handlar om "min nya standard". Sakta men säkert går vi framåt.

Min lösning är att börja med smakportioner typ nästa vecka :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Salma :D

Grattis till lilltösen och välkommen till forumet :D

Vilka fina svar du fått av AW och Kalaskakan :thumbsup:

Nancy
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kalaskakan :heart: Strålande viktigt och bra :-({|=
Salma skrev: hur deletar jag bort de andra extra inläggen eftersom min dator krånglade och det blev för många hjälp :)
:D Det gjorde jag direkt inatt :wink:

Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Vill oxå be dig kolla med BVC om hennes eksem. Mjölkallergi är vanligt, kanske är det en del av problemet. Fast nu såg jag att läkaren redan sagt att det kommer och går... Hm. Jag vet inte. Det är inget som jag tror på. Det finns en anledning till att man har det det är JAG övertygad om. Min son blir lös i magen och får massor av prickar framförallt på ryggen om han får i sig mjölk. Vem vet om han inte oxå får ont i magen och det är inte roligt...

Vart bor du kankse ngn här kan hjälpa dig i praktiken lite grand. Du låter väldigt trött och ledsen. Det är inte heller roligt att känna att det vackra lilla barnet inte är välkommet hos dina föräldrar. Dåligt med avlastning. Dåligt av de tycker jag. De har själva varit småbarnsföräldrar och borde veta att man behöver en hjälpande hand ibland.

Stor kram!

Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Salma

Tack

Inlägg av Salma »

Tack för alla svar jag fick
Det känner verkligen bättre och att jag verkligen kan klara av detta.
Det var nog det bästa jag gjort hittills att bli medlem i forumet.
Jag har börjat med lite anteckningar om hur flickan ä under dagen.. när hon äter sover.
Det känns bättre och til lmin förvåning gick det bättre idag när jag var hos min mamma. Flickan var lugnare än vanligt.
Vi har varit i kontakt med hudkliniken och hon får kortison behandlin , vi ska tillbaka nästa vecka.
Jo det kan vara mjölkallergi, vi tog blodprover men det var negativt. Läkaren vill ändp att vi fortsätter med nutramigen.
Jag har börjat ge henne lite gröt då och då , men gröt utan mjälkersättning.

Ett stort tack igen för all stöd jag har fått än så länge ...
Tack AW , Kalaskakan, Nancy , Nimrah

Ska sova nu
MVH:
Shaima
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Salma!

Vad skönt att ni hade en bra dag igår, såna dagar blir man glad utav och hinner hämta lite kraft.

Jag kommer med lite punkter, rent praktiska om hur jag gick tillväga här hemma. Du skriver att din lilla tjej är 3½ månad så hon och vår flicka här är lika gamla nästan.

:arrow: Ser att du har börjat anteckna mat- och sovtidet för Salma.
Jätte bra! Så gjorde jag också och till slut kom jag på att hon är jätte trött på morgonen/förmiddagen.
Vår tjej behöver sova 2½ timme på morgonen och 2 timmar på nästa pass.
Så här ser det alltså våra dagar ut:

06.45 Väckning (Skall vara vaken 1½tim-1h45min)
07.00 - 08.00 Mat - Jag ger henne alltså en hel timme att äta på. Jag ger flaskan första omgången tills hon själv släpper den. Låter henne vila 30-40 minuter och sen erbjuder jag henne den igen.
Beroende på hur mycket/lite hon har ätit första omgången så ger jag mig inte på andra omgången, hon får bråka hur mycket hon vill. (Läs nästsista sidan i min tråd så förstår du hur/varför jag gör så).
08.30 Läggning/sova (Skall sova 2½ timme)
11.00 Väckning (Skall vara vaken 2 timmar)
11.15 -12.15 Mat - Hon har visat att hon oftast behöver vakna ordentligt för att vilja/kunna äta
13.00 Läggning (Skall sova 2 timmar)
13.15 - 14.15 Mat
15.00 Väckning (Skall vara vaken i 2 timmar)
15.15 - 16.15 Mat
17.00 Läggning (Skall sova 45 minuter)
17.45 Väckning
19.00 Mat - Och HÄR är det kämpigt, vår tjej är superdupertrött och jag får jobba på att hålla henne vaken/glad/pigg och få henne att äta. Ibland är hon pigg och äter utan krångel, ibland är hon supertrött och bara vill sova.
20.00 Natt

Våra nätter är lite hipp som happ, iom. hennes lilla matstrul så vaknar hon numera runt 02.00 för att äta. Flera nätter har jag missförstått hennes läten när hon vaknar till och trott att hon velat ha mat, men det visade sig att det ville hon inte. Så, ett gäng nätter har hon klarat sig helt utan mat fram till morgon 06.45.

Att jag väcker henne 06.45 är för att hinna få med 4 mål under dagen iom att hon är så hyskeligt trött på kvällen samt verkligen behöver 4 timmar mellan målen. Ger jag henne tidigare än så går det åt skogen.

:arrow: Det här schemat kom jag på efter att ha antecknat antecknat antecknat.

:?: Hur ser era matningar ut? Hur beter sig Salma när hon "bråkar" under matningarna?

Då vår tjej var 6 veckor (tror jag att det var) kunde vi lägga henne för att sova i sin vagn, på mage med larm. Vi vagnade henne sömntutig, hon vaknade ofta vid skarvar och vi vagnade vagnade vagnade tills jag inte ville vagna mer och slutade med det. Införde då "skak i handtaget".

Så mina tips till dig; om och när du hinner läs lite i de olika trådarna här inne på Späda och Små, se om du hittar något som du kan känna igen hos din lilla tjej.
Fortsätt att anteckna och när du ser ett mönster, ser hennes tendenser på när hon sover bäst, när hon är som tröttast och piggast, när hon äter som bäst så kan du/vi fila på ett schema.

Jag kanske tjatar nu men jag håller fast vid att du inte skall stressa dig fram till att sätta ett schema med fasta tider än :) Ge dina anteckningar 1-2 veckor och efter det kan det vara dags. Såvida din lilla tjej inte är som en klocka, har hon samma tider varje dag så tror jag att ett schema kan sättas snabbare.

:arrow: Salmas temperament.
Som jag skrev igår; när hon drar igång med det hela så se så glad ut du bara kan. Jag vet, det kan vara svårt :!: Men gör precis tvärtom mot henne, visa med hela ditt SÄTT att det inte alls är hemskt, tråkigt, eländigt.
Jag gör faktiskt som så att när Smulan skriker som värst så sätter jag in öronproppar. Jag hör henne i allafall, öronpropparna dämpar det högsta av hennes skrik och jag blir inte triggad och stressad.
Hur vi än vrider och vänder på det så går vi igång på när de skriker och så är också meningen rent genetiskt. Så öronproppar är verkligen att rekommendera, åter igen - man hööör dom, man slipper bara triggas och bli stressad utav dem!

Jag rekommenderar också Klassisk musik!
Som det är nu, när Smulan vaknar efter 45 minuter (under en skarv) på sina dagslurar så sätter jag på lugn klassisk musik till henne och hon somnar om jätte snabbt.

Så, det var dagens tips 8) :D
Jag lugnar mig här för det är typ dessa punkter som till en början fick mig att hitta en tråd att börja nysta i för att finna vår rytm och vår lugn här hemma.

Kram tjejen, hoppas ni får en lika bra dag idag som igår :wink:
Salma

Kalaskakan

Inlägg av Salma »

Hej !!
Hoppas allt går bar med din tös
Jag mår bättre, känner mej starckare var ggn jag läser dina inlägg och klart alla andra som skrivit här.
Här finns likheter som jag märkte mellan min och din tös:)
Att jag väcker henne 06.45 är för att hinna få med 4 mål under dagen iom att hon är så hyskeligt trött på kvällen samt verkligen behöver 4 timmar mellan målen. Ger jag henne tidigare än så går det åt skogen.
:arrow:

Det är samma sak med min flicka hon äter dåligt om kvällen men bättre under dagen. Hon vill inte äta oftast och ibland har jag fått ge henne mjölken med sked för att hon vägrar suga :shock:

Hon blir oxå arg på kvällen och vill lägga sej snabbt men det blir orolig sömn. Vaknar då och då o gråter, då får jag trösta henne och lägga om henne igen.

Väcker jag henne så blir det inget bra, jätte mkt skriv tills hon somnar om.

Maten jo jag ska börja med den, eftersom hon ej gillar nutramigen mjölken så måste jag ha ngt annat vid sidan om.

Tack för dina tips
Ha det så bra....
cillus

Inlägg av cillus »

Slår ett slag för det som Kalaskakan skrev: öronproppar!
Jag måste bara skriva att vi hade både öronproppar OCH hörselkåpor.
Jag menar, budskapet har gått fram och går fram om än dämpat, så varför riskera hörseln lixom?
Jag tror jag fick en liten hörselnedsättning. :( Säger min sambo iallafall. Själv tror jag att jag har selektiv hörsel, hahaha. :D Närå den är helt klart förändrad. Visserligen var det bara ett fåtal gånger hon hysteriskrek, men HUGA vilket högt och gällt skrik. Tänk att så mycket kan komma ur en så liten! :D
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Nu är det så att min flicka oxå har problem med maten.,, att hon endast går upp 150 till 200 g under två veckor tycker jag är lite. I BVC säger de att hon följer kurvan, det gör hon säkert, Men hon äter dåligt är jag säker på.

Det är så himla svårt att få henne att vilja äta, och när jag ska uppmuntra henne tror hon att jag leker med henne och börjar leka med mej istället. Visste e det rolit och härligt. Men gullet du ska äta tänker jag.

Ngr tips på hur jag kan göra???
Heejje Shaima!

Hur jag gör och har gjort med matningarna:
Jag har testat 4 olika nappflaskor och hittade till slut en som Smulan inte bråkar med: "MAM Ultivent".
Så jag bestämde mig att nu byts det inte ut fler nappflaskor, dinappar eller ersättningssort. Hon får således NAN2 i MAM Ultivent med dinapp stlk2.

Vi sätter oss på soffan och så lägger/sätter jag henne tillrätta i min famn och så in med flaskan. Oftast nynnar jag på någon låt och tittar rätt in i tv:n. Allt för att skapa en FAST rutin som får henne att förstå att "Uuuhm vad gott nu är det mat och det visst här vi äter".
Jag är inne på 8e dagen med den biten och nog går budskapet in.
Jag ger mig inte, det här matstrulet skall få ett slut. Jag busar alltså inte upp henne, jag tittar knappt på henne. Jag ser till att vara så lugn så lugn, som om det vore (och det ÄR det ju också) det mest naturliga att äta.

Mina tips alltså:
:arrow: Bestäm dig för EN plats där ni äter på dagarna
:arrow: Var så lugn du kan
:arrow: Bestäm dig för en "minsta mängd" du önskar att hon äter, jag brukar sätta den ribban på ca 135ml
:arrow: Ge dig inte

Jag vet hur det är när man själv vet att de äter för lite och aaaalla andra säger "Nej men åh, hon behöver nog inte så mycket mat då?!". Jag lyssnar inte på "alla andra". "Alla andra" är inte här och tar eventuella struliga lurpass för att bebis åt för lite, "alla andra" är inte här under matfighterna och "alla andra" behöver inte ta mina nätter åt mig.
Det enda jag är intresserad av är att hon följer sin viktkurva och att hon sover ordentligt för annars orkar hon inte äta. Sådan är min tjej.

Av mina anteckningar har jag också sett att bästa målet är 11:00-målet. Som minst äter hon 15.00. Det sista, 19:00 slurpar hon gääärna i sig 240ml bara hon inte är trööööött :sleep:

Jag eftersträvar inte att hon skall äta exakt lika mycket varje mål eller varje dag, det får diffa på säg 100ml ena dagen till den andra. Det skall inte diffa uppåt 300-400ml som det stundtals har gjort.

Jag har slutat ta upp henne i mörkret/sömnen för att "lura" i henne mat, flertal gånger har det visat sig att hon bara tokvägrar. Här följer jag henne, här får jag lita på att hon vaknar när hon är hungrig.
Många sätter klockan på natten och tar upp bebis för att mata, det funkade att göra så med vår son, det funkar tyvärr inte med tjejen [-( :^o .

Beräta gärna vidare sen hur det går för er!
Jätte roligt att kunna vara dig till hjälp och vad fascinerande att våra små tjejer är så lika :shock: :heart: :D

Kram så länge bejb!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"